ABC i montering av grøftlys/tåkelys?
Moderator: Moderatorer
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim
ABC i montering av grøftlys/tåkelys?
Hei!
Noen som har "ABC" veiledning i montering av tåkelys? Min eminente 9-5 hadde ikke dette orginalmontert
Har bryter, relee, og lyktene.
Noen som har "ABC" veiledning i montering av tåkelys? Min eminente 9-5 hadde ikke dette orginalmontert
Har bryter, relee, og lyktene.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: ABC i montering av grøftlys/tåkelys?
Ta ut deksler/grilelr der tåkelys skal sitte, skru fast tåkelys (du ser hvordan de passer på, 3 skruer pr lykt), plugge til ledningen som ligger klar (denne kan ligge oppe bak blinklys, gjorde det på min), monter rele i releboks i motorrom, vipp ut midterste blinddeksel for bryter, lugg til bryteren. Dette er i grove trekk oppskriften på hvordan jeg gjorde det.. Mulig det er en søleplate på hver side med tåkelys også som må av, denne var/er ikke montert på min bil..
I utgangspunktet må du programmere med Tech2 etterpå, dette var ikke nødvendig på min bil..
Håper dette hjelper litt..
I utgangspunktet må du programmere med Tech2 etterpå, dette var ikke nødvendig på min bil..
Håper dette hjelper litt..
Styrer med DAB og AUX
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Måtte du programmere slik at grøftelysene skulle i det hele tatt funke, eller for og få de til og funke med feks parklys og tåkelys.
Min 9000 har "ettermonterte" tåkelys, og når jeg skrur på parklysene og setter på tåkelysene, så slår nærlysene seg på. Må jeg tukle med Tech 2?
Min 9000 har "ettermonterte" tåkelys, og når jeg skrur på parklysene og setter på tåkelysene, så slår nærlysene seg på. Må jeg tukle med Tech 2?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Trenger ikke å bruke Tech2 på 9000 nei, den har ikke så avansert elektronikk 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Pasient N657
- 2.0 bar
Okei. Da er spørsmålet på hvorfor den F*** ikke vil gjøre som jeg sier, enda ubesvart. Er tydeligvis ingen som vet hvorfor det er sånn. Spurte på saab-verkstedet her nede.. "Neeeh, det skal vel kanskje være sånn". Er jo flust av 9000 med fungerende park og spredere 

- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
Hei!
Et par spørsmål:
Er dekslene klipset fast i fronten?
Er det umulig å bomme på plasseringen der releet skal stå i boksen?
Et par spørsmål:
Er dekslene klipset fast i fronten?
Er det umulig å bomme på plasseringen der releet skal stå i boksen?
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
Jeg kan jo svare på mine egne spørsmål i og med at så mange svarte.
1. Dekslene er klipset fast. Strekk armen bak fangeren, trykk inn to klips som er i enden av dekslet i retning nummerskiltet og skyv ut dekselet. Dekslet dras deretter ut i retning nummerskiltet. Da er dekslet tatt av. Enklet
2. Ja. Merket med egen plass i relee boksen. Enkelt.
Kjøper man lyktene av Saab så følger til og med med monteringsanvisning. Jeg er mektig imponert over Saab. Dette hadde man ikke fått fra BMW eller VAG!!!
By the way...
Man trenger:
- Lyktene som leveres i kit med nødvendige skruer (4 stk på hver lykt)
- relee og bryter som også leveres i kit
Ledningene lå stripset fast rett bak der lykten monteres. Umulig å ikke se.
På min 9-5 M04 fungerte lysene uten bruk av Tech2. Just plug & play med andre ord.
Med rabatter ble kostnaden i underkant av 2 lapper og 20 minutter med svettfri jobb. Til og med far klarer denne jobben.

1. Dekslene er klipset fast. Strekk armen bak fangeren, trykk inn to klips som er i enden av dekslet i retning nummerskiltet og skyv ut dekselet. Dekslet dras deretter ut i retning nummerskiltet. Da er dekslet tatt av. Enklet
2. Ja. Merket med egen plass i relee boksen. Enkelt.
Kjøper man lyktene av Saab så følger til og med med monteringsanvisning. Jeg er mektig imponert over Saab. Dette hadde man ikke fått fra BMW eller VAG!!!
By the way...
Man trenger:
- Lyktene som leveres i kit med nødvendige skruer (4 stk på hver lykt)
- relee og bryter som også leveres i kit
Ledningene lå stripset fast rett bak der lykten monteres. Umulig å ikke se.
På min 9-5 M04 fungerte lysene uten bruk av Tech2. Just plug & play med andre ord.
Med rabatter ble kostnaden i underkant av 2 lapper og 20 minutter med svettfri jobb. Til og med far klarer denne jobben.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Glemte denne tråden jeg men løsninga på problemet ditt Pasient er enkelt...
Om du trekker ut bryteren for tåkelysene fram og prøver å trekke kabelen ut litt så vil du se at det henger enda en kontakt ca 5-10 cm bak bryteren, en som er topolet. Om bilen din har vært levert uten tåkelys framme orginalt så henger det på en topolet kontakt som kortslutter den kontakten, denne skal du nappe ut så skal du se at alt fungerer som det skal
Om du trekker ut bryteren for tåkelysene fram og prøver å trekke kabelen ut litt så vil du se at det henger enda en kontakt ca 5-10 cm bak bryteren, en som er topolet. Om bilen din har vært levert uten tåkelys framme orginalt så henger det på en topolet kontakt som kortslutter den kontakten, denne skal du nappe ut så skal du se at alt fungerer som det skal

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
Ut fra egen erfaring på en sports-sedan, så er det å montere tåkelys et forbanna slit, og et vanskelig pirkarbeid.. kan være jeg som ikke er mekanisk annlagt tho! Jeg satt to timer under bukken før jeg ble så forbanna at jeg slengte på delene igjen, og satt bilen fra meg på verksted! 
Den måtte uannsett programeres med tech2!

Den måtte uannsett programeres med tech2!

- Pasient N657
- 2.0 bar
Skal prøves ut i morgen! TakkTor N12 skrev:Glemte denne tråden jeg men løsninga på problemet ditt Pasient er enkelt...