Vindusviskene går ikke å slå av

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
gladegp

Vindusviskene går ikke å slå av

Legg inn av gladegp » 19 mar 2010, 22:02

Jeg har en 2004 Saab 9-5 (Egentlig en veldig tidlig 2005 modell). Iblant når jeg bruker vindusviskene i regnsensor stilling eller spyler vinduet så låser de seg og fortsetter bare gå. Jeg har ikke sett noe klart mønster i når de slår seg av. Når jeg stenger av bilen så stopper de men så starter de igjen når jeg starter bilen. Ofte må bilen stå over natten, hvis de skal stenge seg av. Jeg har og prøvd å skru av strømmen gjennom at fjerne kablene fra batteriet. Men når jeg starter den igjen så går de fortsatt, samme sak med sikringen. Et veldig vanskelig problem å ta til verkstedet og ettersom det kun skjer en gang iblant.

Sinnsykt irriterende når vindusviskene går konstant i flere timer når jeg kjører lengre turer.

Noen som har noen lure ideer?

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Vindusviskene går ikke å slå av

Legg inn av MortenW » 19 mar 2010, 23:06

Jeg tipper det er regnsensoren.

Vær oppmerksom på at både regnsensor releet og intervall releet (som ikke er et intervall-rele, for intervall-elektronikken sitter i regnsensoren) skal være av en bestemt type med en diode. Denne dioden tar den induserte retur-strømmen når rele-spolen slipper. Det betyr i praksis at uten denne dioden, eller defekt diode i et av releene, så vil regnsensoren bli ødelagt!

Du kan ta strømmen til regnsensoren, sikring 31, men ikke sikkert at dette gir noe klart svar dersom regnsensoren har en overledning til jord. Uten regnssensor kan viskerene kjøre i "normal" fart.

Jeg mener å ha sett noe sted at den første serien produsert i 2005 ble levert med feil type releer... Eller noen kan ha satt inn feil type rele(er) senere?

Men sjekk de 2 releene før du bytter regnsensor!!! Er det feil releer, eller en defekt diode, så vil sensoren før eller siden ryke igjen!!!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Legg inn av MortenW » 19 mar 2010, 23:37

Har SMS'et litt med en som (mener selv at han) kan mer om Saab enn meg... :)
En rettelse, den fabrikkfeilen med releer uten diode var nok i 2002/2003.
På en serie måtte også 2x2 ledninger til releene byttes om for å få riktig retning på diodene i de nye releene.

Men uansett, feil type rele(er) eller defekt(e) diode(r) vil knekke regnssensoren.

Jeg vedder fortsatt på regnsensoren!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Klæbu

Legg inn av aero01 » 30 mar 2010, 21:21

Du har ikke fått deg en en liten steinsprut i ruta i området der sensoren sitter? Har også vært borti at sensoren har "løsnet" litt fra ruta og medført samme problemet..

gladegp

Legg inn av gladegp » 23 mai 2010, 09:48

Liten oppdatering:

Jeg har fortsatt ikke gidda gjort noe med regnsensoren men vi har måttet skifte frontvindu for at det var så ripet og fullt av steinsprut (fikk 2er på EU-kontroll) og regnsensoren er fortsatt defekt. Så da tenker jeg at vi kan utelukke steinsprang på vindu og dårlig festet regnsensor som årsak. Jeg tipper og på defekt regnsensor.

Svar