Tenkte jeg ville dele med meg noen erfaring vedr Frontlykter til saab 9000 CC 1991-1993.
Bestilte meg venstre hovedlykt på Mekonomen,tidliger denne uke som jeg hentet på nå på Lørdag.Montert i dag.
Art Nr:21-10 5279.Samme artNr på SpeedParts.Made in Taiwan.Det står på info ? at Elmotorjustering må byttes over.Så klart fra gamle Hovedlykt.Vel så enkelt var det ikke,det viste seg at en utsparring på lykten/Elmotorjust, er større en de to andre for motor til Eljustmotor,Så de passer bare en vei og sette inn,og da jeg prøvde ville jeg fått Eljustmotor ut på siden mot høyre på nye lykten.Vel tenkte jeg,Kan vel kappe meg et større utsparring der hvor den skal være,men neida der er det jo låsing,så det går ikke tykkere plast under.Vel tenkte jeg da bruker jeg reflektor og glasset og flytter over på det gamle plasthuset,men neida igjen,Glasset er limt på med sikafleks,ikke mulig og bytte glasset heller da.Så vist man kjøper ny lykt og får knust glasset etter en dag/uke,så kast lykten og kjøp NY LYKT.Vel på meg blei det fram med kappeskive på nylykten for og få ut reflektor og sette den inn i gamle plasthuset med gamle glasset,får kjøpe meg nytt lykteglass også da.og ny lykt på Høyre side også da, blei stor forskjell.Så nå skal jeg ha med meg Eljustmotor og prøve først i butikken.Mulig dette gjelder flere Saabtyper.
Fronlykt 9000i.CC
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Fronlykt 9000i.CC
Er det virkelig limt på, det glasset? Min er en 9000 CS riktignok, med originale lykter. Der er det en del metallklips rundt, også en silikonpakning, hvit av farge, som holdt VELDIG godt fast på lykteglasset. Men denne slapp tak med litt makt.
Hvis det er den nye lykta du har prøvd på så er det kanskje litt risky å bruke makt, i tilflle du ødelegger noe, men..
Hvis det er den nye lykta du har prøvd på så er det kanskje litt risky å bruke makt, i tilflle du ødelegger noe, men..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Grunnladetrykk
Det er på de nye lyktene det er brukt sikaflex og clips,Hvorfor clips? det er slutt på og bruke pakning,som det er på de gamle lyktene,der er det pakning og mulig og bytte glasset.Og festet til motor av lysjustering må evnt skjekkes.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det er desverre slik på alle de ettermarkedslyktene jeg har sett til 9000 
Men jeg har klart å montere høydejusteringsmotoren på de lyktene. Som deg så reagerte jeg på at hullene var feil men jeg fikk presset de på, er en stund siden nå men om jeg husker rett så ble motoren stående litt mere skråstillt etterpå.

Men jeg har klart å montere høydejusteringsmotoren på de lyktene. Som deg så reagerte jeg på at hullene var feil men jeg fikk presset de på, er en stund siden nå men om jeg husker rett så ble motoren stående litt mere skråstillt etterpå.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
Det har vel desverre blitt sån når det er Made in Taiwan mm,alt skal produseres billigere og mer profitt til herremenn bak kjedene av deler.Tor N12 skrev:Det er desverre slik på alle de ettermarkedslyktene jeg har sett til 9000
Jeg prøvde også og true inn motor men den største utsparringen vendte mot forhøyning på lykten hvor pæren sitter,og i og med at det er forhøyning under som er der for og låse motoren på plass så den ikke vrir seg ved bruk, så forverrer det ved montering.Skal ta med meg lykten og motor neste gang og vise de i butikken og håpe på en forandring til det bedre.Men det var ment som et tips til folk og skjekke og spare seg for evnt irritasjon når man kjøper seg ny lykt.