1997 Saab 900 nærlys og kupelys og startuvillig

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
steffent

1997 Saab 900 nærlys og kupelys og startuvillig

Legg inn av steffent » 30 aug 2011, 21:24

Har kjørt tralla noen dager nå, og siden jeg aldri har hatt Saab, er det et par ting jeg lurer på om skal være slik:
Når jeg slår av tenninga, hender det at kupelyset ikke tenner, men nærlyset blir stående å lyse opptil flere minutter.
Slår jeg av tenninga og kupelyset tenner, kommer ikke nærlyset på. Regner med dette kanskje er sånn "følg meg hjem" funksjon, men dette var mer "kødder med deg"....
Hvordan skal dette virke?
Under kjøring, og spesielt første 5 minuttene etter start, blinker kupelyset ca 1 sekund og fader bort. Skjer ofte og ganske tett. Kan ikke si at det har sammenheng med humper.
Etter ca 5 minutter blinker det bare ganske sjelden.
Ved start: Om bilen har stått ulåst noen minutter, starter den når jeg vrir om nøkkel, men dør igjen med en gang. Må ta ut nøkkel, låse dørene og låse oppigjen, deretter starter den som bare det =D>
Er vant til Alfa, men dette tar kaka.....

Er det noen sammenheng her? Noen tips?? Trenger en instruksjonsbok også. Den har forrige eier rota vekk.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 1997 Saab 900 nærlys og kupelys og startuvillig

Legg inn av EdHunter N815 » 30 aug 2011, 21:43

Det første problemet du nevner er sansynligvis tenningslåsen som henger litt. Du kan forsøke å smørre den opp med litt låsolje og se om det hjelper, alternativt må du bytte låsesylinder.
Bilen har ikke follow me home funksjon, dette kom ikke på saab før godt innpå 2000-tallet.

Nummer to er ikke en feil men derimot en tiltenkt funksjon, og heter startsperre. ;)
De fleste nyere biler har dette, og på en del halvgamle saaber kobler den inn når bilen har vært opplåst en stund. Trykk på låseknappen når du har vridd tenningen til "on" før du vrir om og starter, så skal det nok gå bedre. Du vil se om startsperren er innkoblet på den røde lysdioden på dashbordet, den blinker hvis sperren er koblet inn.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

steffent

Legg inn av steffent » 31 aug 2011, 10:54

Takker :D
Litt olje i tenningslåsen er gratis, så det prøver vi uansett.
Startsperren får jeg da leve med.
Trodde lysdioden betydde alarm, men det er ikke alarm på den altså?
Finnes det egen bryter for varmetråder i bakruta, eller bare den som avfukter på AC-anlegget? Ser ut som man ikke kan bruke trådene uten at AC er på?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST

Legg inn av EdHunter N815 » 04 sep 2011, 10:42

steffent skrev:Takker :D
Litt olje i tenningslåsen er gratis, så det prøver vi uansett.
Startsperren får jeg da leve med.
Trodde lysdioden betydde alarm, men det er ikke alarm på den altså?
Finnes det egen bryter for varmetråder i bakruta, eller bare den som avfukter på AC-anlegget? Ser ut som man ikke kan bruke trådene uten at AC er på?
Lysdioden er der uavhengig av om bilen har alarm eller ikke, men det kan jo likevel være du har alarm. Det er jo bare å teste det, lås bilen med fjernkontroll innenfra, og så åpne døren. Da merker du fort om bilen har alarm! :)

Er litt usikker på hva du mener med spørsmålet om varmetråder og AC. Regner med du har et slikt panel;

Bilde

I så fall er varmetrådene den knappen nederst til høyre for displayet.

steffent

Legg inn av steffent » 07 sep 2011, 21:47

Takk for svar :D
Ser slik ut mener jeg:
Bilde
Lånt fra en annonse
Trykker man inn knappen i midten, starter kompressor. Derfor tenkte jeg at det kanskje var litt rart.....
Men klart...jeg regner med at trådene i ruta virker selv om det er beinkaldt og kompressor er koblet ut pga kulde, så det er vel ikke noe problem.
Varmen i speila virker også på denne knappen.

Bilen har visst alarm ja :D

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av arny » 07 sep 2011, 23:37

Lenge siden jeg har brukt manuelt klima, men gamlingen hadde sånn før. Såvidt jeg husker så skal knappen i midten bare være varmetråder, og skal virke uavhengig av om ac er på eller av. Knappen til venstre er kompressor, den skal også kunne kjøres ved varmluft, slik at den avfukter lufta og hindrer dugg på ruta. Knappen til høyre er recirc.
Det er ikke no krøll med knappene/panelet ditt, høres da rart ut at varmetråder også starter kompressor?

steffent

Legg inn av steffent » 11 sep 2011, 19:53

Skal sjekke en gang til det med midtkanppen og kompressor.

Ellers blei batteriet flatt etter et par dager stillstand. Har ladet nå og fått det på plass igjen.
Og tatt motorvask :D Enkelte bileiere burde skamme seg....
Mistenker taklyset tapper batteriet siden det oppfører seg rart. Har tatt ut alle brytere. Ser bra ut.
Deretter har jeg justert inn 3 av dørene som ikke var pålinje med resten. Ser bedre ut, og skrangler mindre nå, og kanskje var det noen av bryterne som ikke hadde nok press fra dørene....
Har jo multimeter, men har ikke særlig kunnskap til å måle meg frem til lekkasje.... :oops:
Har spraya litt godsaker i tenningslåsen også, så får vi se om det rare med hovedlysene ("follow me home" som ikke skal være der, hehe) gir seg.
Neste prosjekt blir å ta av rattet og sjekke slepering/kveil mtp på å få airbaglampen til å slukne.
Ratter er heller ikke sentrert, så det tar vi samtidig.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST

Legg inn av EdHunter N815 » 11 sep 2011, 22:54

Hvis noe tapper batteri er det en grei måte for å eliminere feilkilder. OBS! IKKE sett på tenning, prøv å starte, sett på stereo, lys, osv mens du holder på, det er begrenset hvor mye strøm instrumentet tåler!

Begynn med å nappe ut alle sikringene i sikringsboksen. Husk å ha oversikt over hvilke sikringer som skal hvor (10A, 15A, osv).
Så kobler du av klemmen fra plusspolen på batteriet, og kobler inn multimeteret mellom batteripol og klemme. Du må gjerne lage deg noe for å få det til å sitte skikkelig, jeg har brukt en klemme fra et gammelt sett med startkabler for å få festet målepinnen på polen. Husk å stille multimeteret på "ampere", ellers risikerer du å ødelegge det. Nå skal du forhåpentligvis ha et tilnærmet lik 0A strømtrekk. Hvis ikke ligger feilen enten i starter/dynamo eller før sikringsboksen et sted.

Så begynner du å sette inn en og en sikring, mens du hele tiden følger med på multimeteret. I det du setter inn sikringen til det som trekker strøm vil du få et utslag, og du kan begrense den fysiske feilsøkingen betydelig. :)

steffent

Legg inn av steffent » 13 sep 2011, 21:05

Glimrende, EdHunter :D
Da er det å vente på opplett....kan ta sin tid i denne delen av landet ja....

steffent

Legg inn av steffent » 26 sep 2011, 20:39

Liten oppdatering her:
Kupelyset sluttet å blinke etter at jeg smurte opp brytere og justerte inn 3 av dørene som stod "langt nok" ute.
Smurte opp tenningslåsen også.
Etter dette har den heller ikke ladet seg ut, og frontlysene har slutte med "follow me home"-oppførsel.
Jeg håper det var løsningen, men dukker det opp igjen, må jeg forske mer med multimeter og sikringer ja.

Airbaglampe lyser:
Ellers har jeg koblet fra batteriet, tatt av airbag og ratt idag og og tatt ut "sleperulla" bak rattet. Åpnet den, målte den ut, men finner ingen feil. Gjort reint og smurt opp. Montert igjen. Sjekket sikring nr 18 ok, men airbaglampen lyser fremdeles :cry:
Noen flere tips om airbagproblemet?
Skal på EU-kontroll i morgen..... :oops:

steffent

Legg inn av steffent » 28 sep 2011, 22:10

EU-kontrollen gikk greit. Et par 2-ere, men ikke værre enn forventet.
Men Meca prøvde med diagnose for å finne feilen på Airbag/srs-lampe. Men de fikk ikke kontakt med airbagunit.
Noen som kjenner seg igjen her?

steffent

Legg inn av steffent » 29 sep 2011, 07:56

steffent skrev:Men Meca prøvde med diagnose for å finne feilen på Airbag/srs-lampe. Men de fikk ikke kontakt med airbagunit. Andre ting kom de inn på.
Fikk vite nå at de bruker tester som heter BOSCH KTS 670.
Noen som vet at dette ikke går, eller kan det tyde på noe galt med bilen som hindrer diagnosesystemet kontakt med enheten?

Svar