Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe (+eberspächer)
Moderator: Moderatorer
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
SID skal starte EBER.
EBER skal starte ACC når x°C er oppnådd.
/ Pål
EBER skal starte ACC når x°C er oppnådd.
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Det var det jeg fryktet. Da gjenstår bare spørsmålet: Kan man kjøre 12V inn til ACC i stedenfor signalet som egentlig skulle kommet fra eber?Pål N526 skrev:SID skal starte EBER.
EBER skal starte ACC når x°C er oppnådd.
/ Pål
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Fant koblingsskjema fra et universalt ledningsnett fra Eberspächer. Kontakten som sitter mellom varmeren og bilens ledningsnett er den samme, og jeg har markert med rødt ledningen som sender signal til ACC. Den går i det universale ledningsnettet til et helt vanlig relé (markert med grønt). Jeg tror derfor at det kun er en styrestrøm som kommer fra varmeren, som starter ACC.
Noen som støtter min teori, eller har noen motargumenter?

Noen som støtter min teori, eller har noen motargumenter?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Ja, ut i fra WIS tolker jeg det som at det er 12v som trigger ACC. Det er bare å gå inn å se på "pinouten" for å være sikker. Det står det hvilke verdier som er inn/ut.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Pinouten? Kan du forklare det?Pål N526 skrev:Ja, ut i fra WIS tolker jeg det som at det er 12v som trigger ACC. Det er bare å gå inn å se på "pinouten" for å være sikker. Det står det hvilke verdier som er inn/ut.
/ Pål

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Om du har tilgong til verkstedhandboka, enten pr papir eller som i WIS står det kva verdiar som er "normalverdi" for kvar pinne.saab91 skrev:Pinouten? Kan du forklare det?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Fant noe som forklarer alt:

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- vaernes N1256
- Innlegg: 24
- Registrert: 09 mar 2008, 23:30
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Henger meg på diskusjonen her, nå som dette er et veldig aktuelt tema:) Skriver sikkert et par ting "alle" vet, men kanskje det er nyttig for noen som ikke vet "alt" enda. Det er jo mange av oss!
På min 2008 9-3 diesel, er den dieseldrevne Eberspächer parkeringsvarmeren datastyrt, slik at jeg ikke får styrt den med Defa Smartstart systemet som jeg monterte i høst.
Defa motorvarmeren på denne motoren (Z19DTR) er et 300W varmeelement montert nederst mot framre del av oljepanna, og etter en stund er elementet ca 130 grader, mens oljepanna er fra 60 grader og kaldere jo lenger unna jeg måler. Dette ved omgivelsestemperatur -15 grader. Motoren starter veldig lett, men kjølevannet er iskaldt. Det virker som om mange på nettet da tror at motoren er kald, men temperaturnåla i instrumentene viser jo tempen på kjølevannet. Kjølevannet gir varme til kupéen via viftene på klimaanlegget.
Defa kupévarmeren er en Termini 1350W vifte.
Jeg har lyst til å legge til en varmer for kjølevannet for å slippe å trille ut bilen og starte dieselvarmeren for å få helt varm bil. I og med at jeg har varm olje og noe varme på motorblokken, så er dette kun for komforten de første kilometrene/minuttene, men jeg skulle også ønske oppvarmingen av motoren tok kortere tid siden jeg sjelden vet når jeg skal kjøre:) For kupéen, kunne jeg sikkert byttet til større styggere vifte eller lagt til en ekstra vifte.
Mye moro her kombinert med litt behov.
På min 2008 9-3 diesel, er den dieseldrevne Eberspächer parkeringsvarmeren datastyrt, slik at jeg ikke får styrt den med Defa Smartstart systemet som jeg monterte i høst.
Defa motorvarmeren på denne motoren (Z19DTR) er et 300W varmeelement montert nederst mot framre del av oljepanna, og etter en stund er elementet ca 130 grader, mens oljepanna er fra 60 grader og kaldere jo lenger unna jeg måler. Dette ved omgivelsestemperatur -15 grader. Motoren starter veldig lett, men kjølevannet er iskaldt. Det virker som om mange på nettet da tror at motoren er kald, men temperaturnåla i instrumentene viser jo tempen på kjølevannet. Kjølevannet gir varme til kupéen via viftene på klimaanlegget.
Defa kupévarmeren er en Termini 1350W vifte.
Jeg har lyst til å legge til en varmer for kjølevannet for å slippe å trille ut bilen og starte dieselvarmeren for å få helt varm bil. I og med at jeg har varm olje og noe varme på motorblokken, så er dette kun for komforten de første kilometrene/minuttene, men jeg skulle også ønske oppvarmingen av motoren tok kortere tid siden jeg sjelden vet når jeg skal kjøre:) For kupéen, kunne jeg sikkert byttet til større styggere vifte eller lagt til en ekstra vifte.
Mye moro her kombinert med litt behov.
Sist redigert av vaernes N1256 den 11 des 2012, 23:27, redigert 1 gang totalt.
Runar Valheim Værnes
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Du kan jo bare bruke styrestrømmen fra smartstarten til å starte sirkulasjonspumpa til eberen, uten at eberen går. Da får du sirkulasjon i vannet, noe som vil gi bedre varmespredning med defa-blokkvarmeren. Det vil ikke bli like bra som med eloc-varmeren, da den er på 1100W (evt. også 1300W) og defa-blokkvarmeren er på usle 300W.vaernes N1256 skrev:Henger meg på diskusjonen her, nå som dette er et veldig aktuelt tema:) Skriver sikkert et par ting "alle" vet, men kanskje det er nyttig for noen som ikke vet "alt" enda. Det er jo mange av oss!
På min 2008 9-3 diesel, er den dieseldrevne Eberspächer Trionic parkeringsvarmeren datastyrt, slik at jeg ikke får styrt den med Defa Smartstart systemet som jeg monterte i høst.
Defa motorvarmeren på denne motoren (Z19DTR) er et 300W varmeelement montert nederst mot framre del av oljepanna, og etter en stund er elementet ca 130 grader, mens oljepanna er fra 60 grader og kaldere jo lenger unna jeg måler. Dette ved omgivelsestemperatur -15 grader. Motoren starter veldig lett, men kjølevannet er iskaldt. Det virker som om mange på nettet da tror at motoren er kald, men temperaturnåla i instrumentene viser jo tempen på kjølevannet. Kjølevannet gir varme til kupéen via viftene på klimaanlegget.
Defa kupévarmeren er en Termini 1350W vifte.
Jeg har lyst til å legge til en varmer for kjølevannet for å slippe å trille ut bilen og starte dieselvarmeren for å få helt varm bil. I og med at jeg har varm olje og noe varme på motorblokken, så er dette kun for komforten de første kilometrene/minuttene, men jeg skulle også ønske oppvarmingen av motoren tok kortere tid siden jeg sjelden vet når jeg skal kjøre:) For kupéen, kunne jeg sikkert byttet til større styggere vifte eller lagt til en ekstra vifte.
Mye moro her kombinert med litt behov.
Det jeg ville gjort, som er det dyreste (men enkleste) alternativet, er å kjøpe en ELOC-varmer med DEFA-kontakt, og byttet ut blokkvarmeren med denne. Da får du sirkulasjon og mye mer varme, og du bruker bare de kablene som allerede er opplagt til blokkvarmeren.
Da du har elektrisk kupevarmer trenger du heller ikke å fikle med SID og ACC for å få kupevifta til å starte. Du kan jo selvfølgelig gjøre dette også hvis du ønsker badstu-temperaturer

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Ikke så lett på ng9-3, gittsaab91 skrev: Da du har elektrisk kupevarmer trenger du heller ikke å fikle med SID og ACC for å få kupevifta til å starte. Du kan jo selvfølgelig gjøre dette også hvis du ønsker badstu-temperaturer
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Var det jeg tenke megIngvar N629 skrev:Ikke så lett på ng9-3, gittsaab91 skrev: Da du har elektrisk kupevarmer trenger du heller ikke å fikle med SID og ACC for å få kupevifta til å starte. Du kan jo selvfølgelig gjøre dette også hvis du ønsker badstu-temperaturer

En ting som verdt å nevne ang. Eloc-varmeren, er at den er tilnærmet vedlikeholdsfri. På min varmer ville ikke pumpa gå når jeg brukte den første gang etter sommeren. Det viser seg at det blir litt slam og avleiringer fra kjølevæska inni pumpa over sommeren, som gjør at den ikke klarer å dra rundt.
Tok den ut, og åpnet den (kjempelett) og skylte alle delene i vanlig vann, og varmeren var god som gull igjen

De er som sagt litt følsomme for skitt og grums disse pumpene


MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- vaernes N1256
- Innlegg: 24
- Registrert: 09 mar 2008, 23:30
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Skal jammen undersøke om jeg får til å slå på Eber vannpumpa, godt tips! Og hvis jeg monterer defa slangevarmer på et litt ugunstig sted, vil væsken likevel sirkulere:)
Brenner ikke Eloc varmere opp halve bilen/garasjen?
Brenner ikke Eloc varmere opp halve bilen/garasjen?
Runar Valheim Værnes
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Brenner opp på hvilken måte?vaernes N1256 skrev:Skal jammen undersøke om jeg får til å slå på Eber vannpumpa, godt tips! Og hvis jeg monterer defa slangevarmer på et litt ugunstig sted, vil væsken likevel sirkulere:)
Brenner ikke Eloc varmere opp halve bilen/garasjen?

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- vaernes N1256
- Innlegg: 24
- Registrert: 09 mar 2008, 23:30
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Fikk ikke den motorvarmeren salgsforbud i Sverige, eller var det en som lignet veldig? Kanskje dette er oppklart i en annen tråd.
Runar Valheim Værnes
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Stemmer at det var noe greier med noen lignenede i sverige. Tviler på at eloc.no hadde kunnet selge disse i 5 år hvis det var brannfare inne i bildet. De er visst eneleverandør i norden også. Går ann å ta en telefon til dem og høre hva de har å si.vaernes N1256 skrev:Fikk ikke den motorvarmeren salgsforbud i Sverige, eller var det en som lignet veldig? Kanskje dette er oppklart i en annen tråd.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.