Oppgradering av AS3 systemet

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Niofemman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 jan 2013, 13:47
Bil: MY04 9-5 Vector
Sted: Trøndelag

Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av Niofemman » 24 jan 2013, 21:54

Har en 9-5 med AS3, dog med cd/kassett og ikke sat/nav. Har ikke fått testet lyden i dette anlegget fullt ut enda, i frykt for å sprenge hele opplegget. Har bestandig sett for meg at originale audio anlegg er relativt dårlige. Men er det? Telte over høyttalerne isted og kom frem til 9 stk...

Uansett, har virkelig ikke greie på bilstereo, men kunne tenkt meg å fått gjort noe mer ut av det som er der nå. Altså, fått byttet ut hovedenheten (hvem hører på kassett nå til dags?), med noe annet (aux, dvd, nav). Så noen kjappe spørsmål til dere med peiling på bilstereo.

- Har det noen hensikt og bytte ut den hovedenheten jeg har til en original enhet med sat/nav? Er dette mulig, og hva bør jeg se/tenke over her? Priser osv..

- Om jeg bytter ut kun hovedenheten til noe digg fra bilradiospesialisten e.l, vil jeg da oppleve forbedret lydkvalitet selv om alt annet er originalt?

- Forslag til et enkelt oppsett innenfor en ramme på 10-15k?

:D

Brukeravatar
strommen N2521
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 60
Registrert: 16 okt 2012, 18:38
Medlemsnummer: N2521
Navn: Marius
Bil: SAAB 9-5 2.0, 2001 Sedan
Sted: Bergen

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av strommen N2521 » 24 jan 2013, 23:01

Hei!

Jeg har nettopp hatt et prosjekt med dette i min egen 9-5 sedan, dog med AS2. AS3 er langt fra dårlig, iallefall det jeg har hørt av det. Når det er sagt, ønsket jeg å ha litt mer trykk. Jeg var inne på tanken på å skifte til AS3, men jeg falt på å skifte rubbel og bit til navigasjon og andre høyttalere og forsterker.

Er det sedan eller estate du har?

Som du sikkert allerede har skjønt, er det ingen problemer med å bytte ut til en dobbel-DIN med navigasjon fra Pioneer (AVIC-F940bt)

Når det gjelder de originale høyttalerne i bilen, kan du bruke disse, men da visstnok med noen overganger og så videre etter det Bilradiospes i Trondheim fortalte meg. Jeg er langt i fra sikker på om dette går, men dette er det sikkert noen andre som kan svare på.
Jeg selv byttet også ut alt av høytalere i bilen, og jeg angrer ikke ETT sekund på den jobben! Jeg måtte supplere med en egen forsterker på grunn av valg av høyttalere, men dette er jo noe man bestemmer selv. Men det sier seg selv at man får mye mer lyd av høyttalere når du har en skikkelig forsterker, kontra å kjøre dem på forsterkeren i selve spilleren.

Jeg har også bygd en kasse for subwoofer, siden jeg ville ha mer fylde i lyden. Ikke dumt om man er glad i fin lyd.

Jeg er meget godt fornøyd med resultatet mitt, selv om det koster litt. Jeg er heldig og kan handle direkte fra Pioneer og AutoHiFi, så jeg er litt usikker på hva mitt prosjekt vil komme på med vanlige priser. Men dette kan jeg selvsagt prøve å sette sammen om ønskelig. Forresten har jeg et identisk sett med høyttalere som jeg har satt i bilen liggende, siden jeg klarte å dobbeltbestille :roll: . Så om du ønsker, kan vi sikkert få til en fin pris på dette.

Om du er STCN-medlem, kan du se prosjekttråden min under prosjekter. Hvis ikke kan du sende meg en PM, så skal du få en link til en annen prosjektside jeg har hvor du kan se hva som er gjort osv. :)
----
Marius

Niofemman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 jan 2013, 13:47
Bil: MY04 9-5 Vector
Sted: Trøndelag

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av Niofemman » 24 jan 2013, 23:42

Takker for interessant tilbakemelding! Jeg har sendt mail for en stund siden om å få bli medlem i klubben, men har ikke hørt noe enda. Slik jeg forsto det så kan det ta litt tid, hehe. Men i mellomtiden - gjerne send meg en link til prosjektet ditt, hadde vært inspirende å sett hvordan det gjøres. Er sedan jeg har :)

Går ut ifra du har 7 høyttalere? (altså ikke de 2 i hatthyllen).

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av totakt » 25 jan 2013, 01:07

Jeg har også AS3, dog med navi og CD veksler, men uten kassettspiller :lol: . Min hovedenhet er jo likevel utdatert for lenge siden, men fungerer godt nok for meg foreløpig i alle fall. Stajonsvogn som jeg har, kom med basskasse i bagajerommet. Sedan har vel ikke det.
Du har separat forsterker type Harman Kardon, og Harman Kardon høyttalere, det beste Saab leverte til din bil. Dette gir rimelig bra lyd, men smaken er jo som baken, og alt kan forbedres.

Ville ikke tenkt på å installere gammel Saab navi. Kart er ikke enkle å oppdatere, og tilkopling av telefon, Ipod og annet krever litt dilldall.
Om du bytter til ny hovedenhet, vil du neppe oppleve særlig forbedring i lydkvalitet, siden det vesentlige i så henseende er forsterker og høyttalere.

Du trenger ikke være redd for å teste ut anlegget. Vrir du volumet så høyt at du tydelig hører at lyden vrenger, kan du jo være litt forsiktig så du ikke sprenger en høyttaler.

Ellers kan jeg anbefale å titte litt i verdens minst leste bok ( instruksjonsboka ) for å bli bedre kjent med stereo og andre ting i bilen din.

Mitt valg ville vært å først skifte hovedenheten, siden det er den jeg er minst fornøyd med.

Ellers har jeg sett tråden til strommen, virkelig god jobb. Men siden du skriver at du ikke har greie på bilstereo, er det vel tilrådelig å begynne litt enklere om du skal gjøre det selv.

Brukeravatar
strommen N2521
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 60
Registrert: 16 okt 2012, 18:38
Medlemsnummer: N2521
Navn: Marius
Bil: SAAB 9-5 2.0, 2001 Sedan
Sted: Bergen

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av strommen N2521 » 25 jan 2013, 09:52

Niofemman skrev:Takker for interessant tilbakemelding! Jeg har sendt mail for en stund siden om å få bli medlem i klubben, men har ikke hørt noe enda. Slik jeg forsto det så kan det ta litt tid, hehe. Men i mellomtiden - gjerne send meg en link til prosjektet ditt, hadde vært inspirende å sett hvordan det gjøres. Er sedan jeg har :)

Går ut ifra du har 7 høyttalere? (altså ikke de 2 i hatthyllen).

Da nærmer det seg nok sikkert at du får en faktura. Tok en stund med meg også :)

Jeg hadde syv høyttalere ja, men nå har jeg fire (fremdørene og bakdørene) pluss subwoofer - du trenger strengt tatt ikke mer.

Link sendes på en PM til deg :)
----
Marius

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av panelovn » 09 feb 2013, 02:05

Lydkvalitet er relativt og oppfattes veldig forskjellig fra person til person.

Jeg mener at AS3 gir elendig lyd, fullstendig blottet for mellomtone samt alt for mye hul bass fra høyttalerene. Subben er en vits og klarer ikke jobben(estate)
funksjonaliteten er latterlig (Kassett WTF?)

Skal du bytte noen stereokomponenter så må(BØR) du bytte alt.

Spiller og forsterker kommuniserer med balansert signal og det betyr at hvis du bytter enten bare spilleren eller forsterkeren så vil de ikke kommunisere med hverandre.

Høyttalerene har ikke vanlige ohmske verdier, noe som gjør det ugunstig å bytte spiller og forsterker, men ikke høyttalere.
Der vanlige høyttalere har verdier på enten 2 eller 4 ohm, så har høyttalerene i saaben 2,5 ohm, 2,4 ohm, 5,9 ohm...

Les bilbelen om stereo i 9-5 http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
Se også min prosjekt tråd der komplett ny stereo er montert viewtopic.php?f=25&t=32197&start=15

bildegalleri på photobucket http://smg.beta.photobucket.com/user/pa ... ary/stereo
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av Tor N12 » 09 feb 2013, 17:31

Ikke helt sant da.. man kan godt bruke uorginal spiller sammen med forsterkeren både til AS2 og AS3, at man kansje BØR bytte blir en annen sak ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av Ingvar N629 » 09 feb 2013, 18:03

Er ikke enig i at AS3 er så elendig, selvsagt er det alt annet enn bra om man sammenligner med det dyre anlegget som står inne, men som originalmontert bilradio så vil jeg si det er ganske bra. Kan vel egentlig ikke komme på andre originalanlegg fra slutten av nittitallet som er noe særlig bedre.

Er man interessert i billyd så er det jo selvsagt bare å hive ut det originale med en gang, men da er det ikke noen andre originalanlegg som funker heller.

Et problem med originalspilleren er at det er fort gjort å trykke seg vekk, loudness f eks må man se i instruksjonsboka hvordan man skal få av og på, og da er det ikke til å undres over at man sliter med å få justert seg til et behagelig og naturlig lydbilde (eller iallfall noe som ligner).

Angående kassettspilleren så får man heller bruke CD-spilleren som også sitter der, kassetter brukes ikke i Norge lenger men du skal ikke reise langt sørover i Europa før kassettspillere har vært i bruk mye lenger enn her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av panelovn » 09 feb 2013, 19:57

Tor N12 skrev:Ikke helt sant da.. man kan godt bruke uorginal spiller sammen med forsterkeren både til AS2 og AS3, at man kansje BØR bytte blir en annen sak ;)

Hva bruker du for å gjøre om signalet ut fra uorginal spiller fra vanlig konvensjonell +/- signal til balansert pro audio signal som AS2/3 forsterkeren skal ha?

Bruker du i det hele tatt linjeutgangene fra uorginal spiller eller kjører du bare high level output fra høyttalerutgangene?



Kan være enig Ingvar i at AS3 er et godt stereoanlegg til å være originalt, men der stopper skryten.

Jeg har til dags dato ikke hørt et originalt stereoanlegg som er skikkelig bra, uansett om det står Rockford fosgate, bose, pioneer eller harman kardon på de.
Bilprodusentene skryter av antall høyttalerelementer i bilene, men kvaliteten på elementene, spolene, konene, membranene og magnetene er stort sett crap.
Konen på harman kardon høyttalerene i saaben er av PAPP, og det vil aldri gjengi lyden bra.
Pappkon finner du ikke på uorginale høyttalere fra samme produsent(HK)..
Se også på kvadraten på strømledningene til forsterkeren samt sikringen. Sier seg selv at det ikke kan levere noe særlig effekt.

Du kan nok fint putte meg i kategorien "bilstereoentusiast", så mine meninger er nok litt farget av det. Lydkvalitet er relativt
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av Tor N12 » 09 feb 2013, 20:48

Akkurat nå så bruker jeg bare høyttalerutgangene, det virker bedre enn antatt men ble bedre når jeg kjørte med en gammel Audio Control balansert-adapter jeg har liggende. Poenget mitt var bare å si at det faktisk er mulig. Når det er sagt så ble også lyden bedre av å skifte ut spilleren selv uten balansert-adapteret.
Konen på harman kardon høyttalerene i saaben er av PAPP, og det vil aldri gjengi lyden bra.
Pappkon finner du ikke på uorginale høyttalere fra samme produsent(HK)..
Må nesten arrestere deg litt her også da når man først skal være pirkete ;)
Papp er faktisk et meget bra materiale i høyttalermembraner, det veier nemlig mindre enn så godt som alle andre materialer man kan bruke ;) Med andre ord kan man f.eks få et element med lavere egenresonans samtidig som det er raskere forutsatt at motoren (les magnet/spole) er lik. Men selvfølgelig, i en bil som brukes i all slags vær og som ofte har høy fuktighet og store temperaturvariasjoner i kupe'en så er det naturligvis slik at de aller fleste seriøse bilstereoprodusenter benytter andre materialer som tåler påvirkning fra fukt og temperaturendringer bedre ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av panelovn » 09 feb 2013, 21:24

Tor N12 skrev:Akkurat nå så bruker jeg bare høyttalerutgangene, det virker bedre enn antatt men ble bedre når jeg kjørte med en gammel Audio Control balansert-adapter jeg har liggende. Poenget mitt var bare å si at det faktisk er mulig. Når det er sagt så ble også lyden bedre av å skifte ut spilleren selv uten balansert-adapteret.
Konen på harman kardon høyttalerene i saaben er av PAPP, og det vil aldri gjengi lyden bra.
Pappkon finner du ikke på uorginale høyttalere fra samme produsent(HK)..
Må nesten arrestere deg litt her også da når man først skal være pirkete ;)
Papp er faktisk et meget bra materiale i høyttalermembraner, det veier nemlig mindre enn så godt som alle andre materialer man kan bruke ;) Med andre ord kan man f.eks få et element med lavere egenresonans samtidig som det er raskere forutsatt at motoren (les magnet/spole) er lik. Men selvfølgelig, i en bil som brukes i all slags vær og som ofte har høy fuktighet og store temperaturvariasjoner i kupe'en så er det naturligvis slik at de aller fleste seriøse bilstereoprodusenter benytter andre materialer som tåler påvirkning fra fukt og temperaturendringer bedre ;)
Nå begynner det å bli vel spesifikt her.

Jeg sa ikke at det var umulig, jeg sa at uorginal spiller og orginal forsterker ikke kommuniserer ordentlig. Og det gjør de ikke!
Klart man kan konvertere signalet med en adapter eller en signalprosessor, men da begynner det å bli avansert. Dette står også forklart på siden jeg linket til(mitt eget)

Papp funker, derfor brukes det. Men først og fremst er det billig

kevlar, karbonfiber, plast, metall, papp osv alle har vel sine fordeler og ulemper, tilhengere og motstandere.

Får vel endre utsagnet mitt til : "jeg liker ikke papirkoner i høyttalere"
Fornøyd?
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av Tor N12 » 09 feb 2013, 22:11

Jeg regner med du så smiletegnene :)

"... Papp, og det vil aldri gjengi lyden bra" var rett og slett et bastant svar så da klarte jeg ikke å la være å kommentere 8)

Jeg hadde en gang i tiden det som var (og jeg tror faktisk det gjelder enda) norges mest premierte bilstereobil, en god gammel og900.. I den så hadde bla.a midbasser og sub pappmembraner men de elementene var selvfølgelig av en helt annen klasse enn det som sitter i noen som helst bil orginalt.

Er lut lei montering av bilstereo men savner selvfølgelig god lyd i bilen så jeg må vel gjøre noen stunt når jeg får energi til det. Har liggende en god del "ekte Hi-Fi" som f.eks McIntosh cd-spiller, JBL Gti sub, Infinity Kappa 3-veis komponentsett (med de gode gamle med EMIT bånddiskantene) alternativt Polk Audio komponentsett med ScanSpeak-diskant og ikke minst McIntosh MC4000, verdens kansje aller beste bilforsterker om vi snakker High-end lyd.

Bilde
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av panelovn » 09 feb 2013, 22:39

Ok ser den

Følte meg litt i overkant pirket på, på ting som kanskje ikke var relevant for trådstarter

Skjønner jo at du har kompetanse, og sannsynligvis på et høyere nivå enn meg :)

9-5 en min spilte dog til en 2. plass i emma sound quality i 2011, alle høyttalerene min er polk audio (MM).
Elsker lyden av Polk :worship:
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
strommen N2521
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 60
Registrert: 16 okt 2012, 18:38
Medlemsnummer: N2521
Navn: Marius
Bil: SAAB 9-5 2.0, 2001 Sedan
Sted: Bergen

Re: Oppgradering av AS3 systemet

Legg inn av strommen N2521 » 10 feb 2013, 18:23

panelovn skrev: Elsker lyden av Polk :worship:
+1 !
----
Marius

Svar