Da er det sub i SAAB'en!!

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
vector
Bil: -03 9-3 Vector 1.8t
Sted: Dal

Da er det sub i SAAB'en!!

Legg inn av vector » 20 mai 2009, 01:09

Etter noen timers kveldsjobbing kom endelig go'lyden frem i min SS! Har koblet til en Infinity Basslink lik den i tråden her: http://members.iinet.net.au/~mmo/Docs/basslink.pdf

Fant en forhandler i Trøndelag som hadde 1000kr lavere pris på denne enn det den er priset ellers, og da var det bare å slå til!

Har et 300W Prestige-anlegg i bilen, og har som flere klager på, manglet trøkk i bassen. Det har jeg nå!
(Det rister riktignok ikke plombene ut av kjeften, men så har jeg da også passert 30 med god margin...)

Har riktig nok gjort det litt enklere enn beskrivelsen i linken: Basslinken på venstre del av seteryggen, hentet høyttalersignal fra bakre forsterker (etter hva jeg har lest meg til får ikke frontsystemet de laveste frekvensene i et 300W system...?) og koblet jord til jordskruen på venstre side. Serdeles enkel instalasjon, og så får man det man manglet av bass! Anbefales!

Leste forresten i instuksjonsboken at Premium(?) 70W har en øvre frekvensgang på 11kHz.... Mitt har i det minste 17kHz, mens alle "normale" høyttalere har en øvre grense på minst 20kHz, som jo er grensen for hva øret på en person under 60 kan høre!

Betyr dette at SAAB egenlig er en gubbebil...?? Trodde ikke det!!!

Edit:
Ja, ja... Etter noen uker med sub i bilen må jeg nok tone ned begeistringen en smule. Jeg har i mellomtiden byttet orginalhøyttalerene i jobbilen + forsterker og sub med ok kvalitet. Dette spiller skjorta av de nå 14 (noen høyere...?)høyttalerene i SS'en. Less is more!
Sist redigert av vector den 17 jun 2009, 22:52, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Selleri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Ole Jørgen
Bil: OG9-3 2,0i
Sted: Andenes/Søgne

Re: Da er det sub i SAAB'en!!

Legg inn av Selleri » 24 mai 2009, 21:43

Mennesket kunne sikkert høre 20 KhZ for 500 år siden, i dag er det endret en del. En gjennomsnittslig 18-åring hører ikke mye høyere enn 17 khZ. Alle lyder over 12 KhZ er egentlig ikke spesielt hørbart, eller merkbart for andre enn musikklyttere, folk som prøver å finne feil ved musikk, i stedet for å nyte den...

vector
Bil: -03 9-3 Vector 1.8t
Sted: Dal

Legg inn av vector » 26 mai 2009, 23:29

Så du hører ikke forskjell på FM-radio og cd?? :D

ojo
Navn: Oddbjørn
Bil: Saab 9-3 Aut. 2003
Sted: Narvik

Legg inn av ojo » 06 sep 2013, 23:18

Jeg har 7 høyttalere av heller dårlig originalkvalitet i 9-3-en min. Ingen originalforsterker bak. Forrige eier har installert et par Kicker 6x9 i originalhullene bak, uten ...selvfølgelig.. å få noe særlig lyd i de.
Foruten å bytte ut originalhøyttalerne i dashen fremme, tenkte jeg å enten få tak i en original Saab-forsterker å montere bak...noen som har en slik liggende? Alternativt kjøpe en annen liten forsterker til å drive 6x9-erne.

Noen som har noen tips? Originalforsterker til å montere i venstresida bak?

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Legg inn av 99Turbo » 07 sep 2013, 00:42

ojo skrev:Jeg har 7 høyttalere av heller dårlig originalkvalitet i 9-3-en min. Ingen originalforsterker bak. Forrige eier har installert et par Kicker 6x9 i originalhullene bak, uten ...selvfølgelig.. å få noe særlig lyd i de.
Foruten å bytte ut originalhøyttalerne i dashen fremme, tenkte jeg å enten få tak i en original Saab-forsterker å montere bak...noen som har en slik liggende? Alternativt kjøpe en annen liten forsterker til å drive 6x9-erne.

Noen som har noen tips? Originalforsterker til å montere i venstresida bak?
Ettersom du har en 03(?) så er det litt hassel med uorginal forsterker ettersom det er brukt fiberoptik i kablingen. Da må du isåfall ta signal fra dørhøytalerne framme og bruke omformer, men det er vel også sagt at forsterkeren framme ikke gir fullt spekter. Originl forsterker kjøper du på huggeri i Sverige, ikke verre enn det :) Jeg har den største stereon i min bil, men byttet ut alle høytalerne, det er ikke voldsomt, men det spiller greit. Men det er UTROLIG mye å vinne på å bytte ut høyttalerne, for at det skal spille bra så må det til :wink:

ojo
Navn: Oddbjørn
Bil: Saab 9-3 Aut. 2003
Sted: Narvik

Legg inn av ojo » 07 sep 2013, 09:28

Har en 2003 ja. Hadde en mistanke om at uorg. forsterker var en dårlig/vanskelig løsning pga. fiberoptikken. Fant forresten på ei amerikansk side at høyttalere som Polk dxi350, Infinity 3002cfx og Kicker KS35s eller 40CS354 (3,5 toms) passer perfekt og spiller bra i dashen, mens f.eks. Kicker KS40 (4 toms) går bra i center foran + de små i hattehylla. Også er det noen som sier at centerhøyttaleren fremme egentlig er bare tull/ overflødig(...?)

Andre erfaringer/ tips til gode høyttalere foran/bak, som passer uten større mod?

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Legg inn av 99Turbo » 07 sep 2013, 13:45

Jeg har brukt Kicker KS 3,5 i dash og 4,0 i hattehylle med godt resultat, jeg koblet forøvrig bare vekk senter i dash. I dørene har jeg brukt Rockford Fosgate Punch, der må det skjæres litt i plasten for å få annet enn original til å passe. Infinity Kappa bruker noe de kaller "true 4 ohm" som er at de er noe over 2 ohm, men med motstanden i kablene blir det 4 samlet mener de. De originale i dørene er 2 ohm. I hattehylla har jeg brukt Pioneer TS. De og Rockford i dørene ble det fordi jeg fikk de vanvittig billig, ellers hadde jeg nok brukt Infinity Kappa. Resultatet er bra, en annen planet en originalt :D

Svar