Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Legg inn av EaO » 26 jul 2016, 10:37

Heisann!
Jeg har ett merkelig problem med ryggelysene på 9-5 stv 2001 mod.
Nå har jeg skiftet bryteren på girkassa, men jeg har samme problem som før bytte. Om jeg setter i pæra i holderen, og setter bilen i gir vil nærlys slå seg av. Det er lys i ryggelyspæra i ca 20 sekunder før den slokner. Jeg lurer på noen har vært borti det samme?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Legg inn av Kato » 26 jul 2016, 12:54

Jeg har ikke vært borti dette her, men det er ikke ukjent at det oppstår brudd i kabelstammer ("kabelpølser") til 9-5 baggasjeromslokk, og tildels -luke. Noe som kan gi forskjellige elektriske rariteter. Har du sedan eller stasjonsvogn?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Re: Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Legg inn av EaO » 26 jul 2016, 19:16

Jeg har en stasjonsvogn. Men jeg skal se litt mer på de kabelpølsene som går over til bakluka... :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Legg inn av Kato » 26 jul 2016, 21:20

Det er litt verre å komme til eventuelt bruddsted for denne, ettersom det mest sannsynlig ville ha oppstått under taktrekket, før kontakt ved D-stolpen.

Jeg har sett litt på dette, uten å finne en klar sammenheng mellom det at nærlyset faller ut og ryggelys. Du nevner "ryggelyspæra", men har ikke du ryggelys på begge sidene på bakluka?

Og: Alt av lys ellers på luka fungerer, samt parkeringslys framme? Er dette en feil som har oppstått med bilen i ditt eie, uten at andre "elektroarbeider" er utført?

Bakgrunnen for spørsmålene er at mens ryggelyset spenningssettes på "tradisjonell måte", styres andre lys ut av Dashboard Integrated Central Electronics (DICE). Dette innebærer at manglende jordvei eller feil ved lampesokkel kanskje er de mest sannsynlige årsakene til rariteten ditt, heller enn (belastnings-)krøll med selve spenningsforsyningen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Re: Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Legg inn av EaO » 01 aug 2016, 18:27

Heisann Kato!
Jeg har vært litt opptatt med jobb. Men jeg skal prøve å forklare litt grundigere på hva som skjer når jeg legger inn revers. Nå har jeg måtte ta ut pæra på høyre side så jeg har lys på bilen når jeg legger bilen i revers. Da virker resten av lysene. Dette var ett problem som var ved kjøp av bilen.
Jeg har sjekket spenning på pæreholderen og den viser 7-8 volt.
Jeg skal se en runde om det skal være noe krøll med jording eller noe form for brudd en plass.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problem med ryggelys på 9-5 stv.

Legg inn av Kato » 01 aug 2016, 21:12

Hei tilbake.

7-8 volt er litt snaut, ja, men var dette målt i forhold til jord i sokkelen eller mot et punkt på chassis? Om det er det første som gjelder, måler du spenningen i sokkelen mot chassis og ser om det endrer noe.

Det ser (i WIS) ut som spenningen til ryggelys går til venstre lykt og fordeles derfra til den høyre. Begge lyktene har felles jord (sammen med mye annet). Så her kan det "ohmes" (spenningsløst!) i høyre sokkel mot chassis, noe som skal gi <1 ohm, og mellom "plusspoler" venstre / høyre ryggelys, noe som også skal gi et slikt resultat.

Spenning til ryggelys går over pinne #4 (GN ledning) i pluggen til lyktene, og jord over #3 (BK).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar