Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 05 apr 2017, 08:19
arvmadla N2945 skrev:Prøv først med lasken for start rele'et som vist på bildet. Så får vi ta det deretter.
Se over...

Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 05 apr 2017, 08:22
Er startreleet kun for starten og ikke noe annet? Kan jeg ta ut releet, sette 2 pinner inn med ledninger og montere en trykknapp på dashbordet? Da er det bare å sette på tenningen og bruke knappen til å starte hver gang? Blir det noe slitasje ved å gjøre det sånn?
Evnt så kan jeg jo prøve å bypasse girvelgeren, men jeg har en følelse at det ikke er den men kontaktplata til tenninga, og da blir det vel mere styr? Da er det enklere å installere en slik knapp?
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 06 apr 2017, 08:04
Releet i seg selv kan også være defekt. Men jeg er forholdsvis rimelig sikker på at feilen ligger i tenningsbryteren.Jeg ville fått byttet tenningsbryteren. Slike halv løsninger som å lage til startknapp er ikke jeg jeg fan av. Men hver med sitt. Du får kjøpt pent brukte på e Bay også viss det er kostnaden av ny du er bekymret for.
Art.nr 4943692
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 06 apr 2017, 18:16
Ja, men tenkte på det med bryter også fordi det hadde vært litt morsomt å ha det...

Men vil ikke det om det kan slites på noen måte å gå utenom releet..
Med bytte av tenningsbryter.. Må jeg da ha nye nøkler osv? DET er det som bekymrer meg mest, ikke kostnaden av en ny..

Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 06 apr 2017, 18:20
Alt for å slippe å bytte nøkkel og behov for programmering med tech2...
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 06 apr 2017, 18:42
Mickey1500 skrev:Alt for å slippe å bytte nøkkel og behov for programmering med tech2...
Alt?? Har verkstedet vært slemme med deg? Tør jeg foreslå Lada Samara? Garantert fri for denslags elektromikkmakk, feilsøkes med lommelykt, repareres med slegge og vedlikeholdes med våpenolje og spenefett.
Men for å svare på spørsmålet over, nei, du må ikke ha nye nøkler for å bytte tenningsbryter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 07 apr 2017, 13:29
Haha... ja, har hatt nok med denne bilen på et år nå...

Og har enda ikke funnet et verksted med tech 2...
Ok... og den er grei å bytte selv?
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 19 apr 2017, 14:47
Takk for god hjelp alle som har kommet med råd... Kommet frem til at det enten er tenningsbryteren eller girvalgbryteren..
men har fortsatt ikke fått svar om det vil skade bilen ved å ta ut startreleet, og koble en bryter på de pinnene jeg kortsluttet, eller om jeg da MÅ ta det fra pluss på starteren til pluss på batteriet...
bytter sikkert tilbake til releet når jeg får byttet tenningsbryter, om denne er enkel å bytte selv... Men er lei av å måtte gå ut av bilen, og kortslutte hver gang jeg skal kjøre ett sted...

[
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000022306/
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 20 apr 2017, 18:35
Etter min viten vil en startknapp i stedet for releet være en nødløsning som vil fungere. Men du skal vite at det er flere kontaktsett på tenningsbryteren og om det ene kontaktsettet er defekt er det overhengende fare for at resten følger etter. Da hjelper det lite med startknapp
Men du bør også teste om feilen ligger i girvelgerbryter. La til 2 bilder i mappen med oversikt over den aktuelle pluggen. Lask mellom ledning 11 og 15/ blå og gul/blå ledning for å overstyre girvelgerbryter.
PS. Om det er tenningsbryteren som er defekt beholder du nøklene dine. Du behøver ikke ny låsesylinder.
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 20 apr 2017, 20:42
Ok.. takk for info! Installerte bryter igår, men det er bare en nødløsning til jeg får ordnet det.. den sviver jo selv om tenninga er av, så om jeg skal beholde bryteren så får jeg koble + til sigarettenneren istedet, for da fungerer den bare med tenning på.. Men tester girvelger imorgen...

Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
-
Mickey1500
- 0.7 bar

- Innlegg: 148
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Legg inn
av Mickey1500 » 20 apr 2017, 20:48
Ok... ikke det at jeg skjønte bæret av de koblingskjemaene... hahaha.. Men strmmer det at det ser ut som den kontakten du snakker ligger under ved batteriet?
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge