Feilsøke lading

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Feilsøke lading

Legg inn av jjrckd » 16 jan 2018, 21:07

Plutselig og uten forvarsel begynte ladelampa å lyse på vei hjem fra byen i dag. Med 2 undersjøiske tunneler som måtte forseres så var det litt med hjertet i halsen at jeg karret meg hjem. Vel hjemme måles batteriet med motoren i gang til 11,4v. Når jeg stopper så måler jeg 11,7v. Jeg har altså overhodet ikke lading.

Tenker at her må det byttes laderegulator men kommer brått på en annen laderelatert episode jeg hadde tidligere i høst. Jeg kjører 32km til jobb, er på et møte i 30min, kjører deretter 2km for og hente noe. Blir stående 10min å vente med motor avskrudd men med radio på. Når jeg så skal starte er det HELT dødt. Starteren prøver ikke en gang å gå rundt. Første gang noensinne at jeg opplever problemer med start. Tilfeldigvis befinner jeg meg utenfor et bilverksted og får starthjelp. Kjører deretter til Hellanor som måler batteriet og konkluderer med at gammelt batteri er gåent og at jeg må kjøpe nytt.

Så til det jeg er i tvil om. Kan de to tilfellene være relatert? Burde jeg begynne med å skifte laderegulator eller er det noe annet jeg burde feilsøke først?

Dama har fått det for seg at hun vil ha elbil noe som vil medføre at Saaben ender opp på en låve et sted. Kan det være at 9-3en har fått det for seg at den er en pluginhybrid for å prøve å utsette det hele litt?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilsøke lading

Legg inn av Kato » 16 jan 2018, 22:48

Jeg vil nok tro at dette ikke er relaterte tilfeller, så om du er sikker på at forbindelsen plusspol batteri/generator med godt tilsatt og ren polsko og skrutilkobling på generatoren er helt ok, er vel regulatoren (m/børstene) en ikke usannsynlig årsak.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Feilsøke lading

Legg inn av jjrckd » 17 jan 2018, 10:24

Alt virker greit ned til dynamo. Er det mulig å bytte regulator og børster uten å ta ut dynamoen? OG9-3, bensin.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Feilsøke lading

Legg inn av jjrckd » 18 jan 2018, 09:55

Ikke noe problem å bytte regulatoren. Har nå brukt 20min på å plukke ut den gamle og regner med å sette inn den nye på halve tiden. Får den først i kveld så jeg må si jeg er temmelig spent på om det er regulatoren som er problemet ettersom jeg har VELDIG lite lyst til å bytte dynamo. Er temmelig optimistisk da det ikke var mye igjen av børstene på den gamle regulatoren:)

Her er fremgangsmåten for å bytte regulator:
1. Jekk opp bilen og plasser ei god arbeidslampe omtrent onder katalysator slik at du har godt med arbeidslys opp på dynamo (jeg var under bilen i går med ei hodelykt og kunne ikke fatte hvordan jeg skulle få ut regulatoren)
2. Fjern lufteslange for sump og støttestag for innsprøytningsmanifold (13mm fast).
3. Skru av 2 x ledninger inn på dynamo (13mm fast og 8mm pipe/fast).
4. Skru av låsemutter på feste for den største kabelskoen du nettopp tok av (13mm pipe).
5. Skru av mutter for deksel/kontaktpunkt for regulator (15mm pipe)
6. Skru av stjernebolten for deksel. Sitter forsenket i øvre del av dekselet.
7. Lirk av dekselet.
8. Skru ut 3x stjernebolt på regulatoren.
9. Trekk ut regulatoren.
10. Reverser for installasjon.

Edit: Ny regulator montert og bilen lader:) Det var ikke så rett frem å få på dekselet på dynamoen som jeg hadde trodd, trangt. Måtte trimme ned de to vingene som beskyter 15mm mutteren for utilsiktet kortslutning, da smatt det rett på plass.

Svar