Saab 9-5 dødt speedometer

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 12 mai 2019, 11:48

Hei igjen. Har hatt en rask prøvetur. Nå har speedometeret funnet ut at det skal virke igjen. Kanskje fordi jeg har ruklet med ledningene under bilen og i overføringen inn i karossen?. ESP og ABS lampa lyser fortsatt. Ellers har jeg fra tid til annen fått beskjed av Techen om at Trionic må ha en SPS oppgradering. Jeg fortsetter.......
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 12 mai 2019, 22:17

Da har jeg sjekket ledningen helt fra hjulsensor og til kontakten under dashbordet. Har også sjekket med Ohm meter på kontakten til ESP. Ingen brudd. Jeg skifter imorgen nav med sensor på v side bak, så får vi se 👍.
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 15 mai 2019, 22:19

Har nå skiftet begge navene bak. Fremdeles feilmeldinger, og ingen hastighets signaler fra venstre bakhjul. Det er vel dette som fører til ESP feil?

Noen som har forslag til hvor feilen ligger? Kan det være signalbrudd noe sted etter ESP enheten? Mellom ESP og MIU?
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12524
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mai 2019, 07:53

Mellom ESP-modul og MIU går jo dette på buss. Derfor tror jeg du enten har oversett noe ledningskrøll bakover i bilen, eller at det ligger noe i software som ikke stemmer med årsmodell, ESP-programmering eller hovedinstrument-kalibrering.
Ville ha startet med å dobbelsjekke ledningene bakover, dette er en tomanns-jobb, der en ohmer og en bøyer og vrir på ledningsnettet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 16 mai 2019, 14:21

Hei. Jeg har skiftet krimpene under baksetet og til bakhjulssensorene og jeg har åpnet lednings kanalene hele veien frem til hodet kontaktene ved fotbrønnen på førersiden. Det er signal helt inn til hovedstikket til EPC boksen. Når jeg ohmer stikk 7 og 27 i pluggen er det forbindelse, og det gir utslag på ohm meteret når jeg dreier på hjulet. Dette oppfattes tydeligvis ikke av MIU. Hvis jeg konfigurer MIU med ABS 5.3 istedenfor EPC forsvinner varsel lysene.

Når det gjelder programmering lurer jeg på hva jeg kan ha gjort feil.

Spørsmål:

Skal jeg forsøke å skifte tilbake ECU boks til den originale uten steg1?.

Skal jeg rive ut dashbordet igjen og se om det er kontakt mellom EPC og MIU?
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 16 mai 2019, 15:16

Har glemt å si at den eneste feilmeldingen som er igjen er c1382.
Sist redigert av Saabina den 16 mai 2019, 22:28, redigert 1 gang totalt.
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12524
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mai 2019, 16:46

Ok, så om du programmerer MIU for ABS så funker det? Er du sikker på at dette har fungert som det skal med den softwaren du har i Trionic nå OG den MIU du har montert nå? ESP-versjon må være likt kalibrert i MIU og Trionic.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 16 mai 2019, 22:45

Ingvar N629 skrev:
16 mai 2019, 16:46
Ok, så om du programmerer MIU for ABS så funker det? Er du sikker på at dette har fungert som det skal med den softwaren du har i Trionic nå OG den MIU du har montert nå? ESP-versjon må være likt kalibrert i MIU og Trionic.
Hei igjen. Nei, jeg er ikke sikker på at dette har funket noen gang. Dvs at speedometeret har jo funket tidligere, men det kan vel ha hentet "back-up" på høyre bakhjul? Det snåle er jo at jeg har hastighetssignal fra de andre 3 hjula.

Hvordan kan man kalibrere Trionic i forhold til ESP og MIU. Jeg klarer vel ikke det med Techen? Skal jeg forsøke å montere den originale 150 hk ECU-en?

Jeg har jo langt fra din kompetanse, men jeg sitter med følelsen at det er 2 mulige feil her: Enten programvare(r) som er feil, eller så er det brudd på en eller annen forbindelse. Jeg har jo målt ohm fra stikket på bakhjuksnavet og til stikket på ECU boksen, men det skal vel kanskje sendes strøm fra et eller annet sted også enten til eller fra dette navet?

Jeg har funnet en diagnosehjelp i WiS, men jeg skjønner den ikke helt enda. Her sies det noe om at det skal måles minimum 4,7 volt på kontakt 1 i stikket til navet. Gjør det ikke det må en strekke ny ledning frem til punkt 9 på styreenheten?
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 856
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Kato » 17 mai 2019, 15:33

Saabina skrev:
16 mai 2019, 22:45
- men det kan vel ha hentet "back-up" på høyre bakhjul? Det snåle er jo at jeg har hastighetssignal fra de andre 3 hjula.
Koble av kontakta til høyre giver og ta en runde for å se om det nå vises hastighet.
Saabina skrev:
16 mai 2019, 22:45
- men jeg sitter med følelsen at det er 2 mulige feil her: -
Jeg også har jo nevnt denne tanken, og dét forholdet at (kun) DTC C0551 settes og at hverken C1381 eller C1382, som er "venstre bakhjul spesifikke", settes burde også peke i én bestemt retning.
Saabina skrev:
16 mai 2019, 22:45
-
Jeg har funnet en diagnosehjelp i WiS, men jeg skjønner den ikke helt enda. Her sies det noe om at det skal måles minimum 4,7 volt på kontakt 1 i stikket til navet. Gjør det ikke det må en strekke ny ledning frem til punkt 9 på styreenheten?
Det kan vel måles maksimum 4,7V og helst noen tiendeler under dette, gitt av indremotstanden i multimeteret. Dette skal kunne måles over pinnene i kontalkta ved giveren. Får du ikke det skal det måles 4,7V mellom pinne #1/chassis og <1 ohm pinne #2/chassis. Er det feil ifm. én av disse målingene vet du hvor ev. ledningsbrudd ligger. Men slik du har "ohmet" ESP-modul/kontakt bør ledninger være intakte og mangler spenning der bak måles det for slik i pinnene #7/-27 i modulkontakta.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 17 mai 2019, 21:17

Hei igjen. Ikke helt rett. Nå er det kun feilkode C1382 som settes. C0551 er borte. Det er som
sagt «Ohm kontakt» mellom navn og stikk til EPC.
Hva feiler?
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 856
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Kato » 17 mai 2019, 22:31

Spenning ut fra den "nye" ESP-modulen eller feil med det siste, venstre navet?

"Det kan vel måles maksimum 4,7V og helst noen tiendeler under dette, gitt av indremotstanden i multimeteret. Dette skal kunne måles over pinnene i kontakta ved giveren. Får du ikke det skal det måles 4,7V mellom pinne #1/chassis og <1 ohm pinne #2/chassis. Er det feil ifm. én av disse målingene vet du hvor ev. ledningsbrudd ligger. Men slik du har "ohmet" ESP-modul/kontakt bør ledninger være intakte og mangler spenning der bak måles det for slik i pinnene #7/-27 i modulkontakta."

Det er nå kanskje fordelaktig å se litt bare på problemet som forårsaker denne feilkoden, for således ta kun ett steg av gangen.

Det hadde ellers vært "greitt" å få informasjonen om endring av DTC når du ble oppmerksom på den; krystallkule er noe i alle fall jeg ikke har.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 18 mai 2019, 07:53

Kan det være at feilen hverken ligger i ESP-mudulen eller i det nye navnet, og at jeg feilaktig har byttet begge?

Jeg har et inntrykk at feilkodene C0551 og C1382 må henge sammen. Hvorfor den første koden er borte vet jeg ikke, annet enn at jeg har tatt av alle stikk og gått over alle ledninger. Jeg har også skiftet "krimpene" under baksetet på venstre side etter at jeg fant en bulletin som sa at disse burde byttes hvis man fikk feilkode C1382. Etter at jeg hadde gjort dette, steg ohm verdiene noe. I tillegg har jeg programmert om igjen sikker 10 ganger.

Kan det ligge noe brudd eller dårlig kontakt mellom ESP mudulen og andre enheter :?:

Jeg har kortsluttet stikk 1 og 2 i kontakten til venstre baknav, og da får jeg ohm kontakt som indikerer at det ikke er noe brudd.

Du sier:
Det hadde ellers vært "greitt" å få informasjonen om endring av DTC når du ble oppmerksom på den; krystallkule er noe i alle fall jeg ikke har.

Hva tenker du på her?

PS: Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg :worship:
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 856
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Kato » 18 mai 2019, 14:33

Det er fullt mulig, om man ser på de tre «variablene» du startet med etter at hastighetsindikeringen sist var observert i orden: Programmering (av MIU), vinterdvale og kortsluttet batteri. Blander en nye elementer inn i dette kan bildet bli ennå mer uklart.

Men slik stoda er/var nå ville jeg ha stoppet opp litt og tatt tak i C1382 mht. målinger som nevnt (to ganger), og ellers ingenting før du ser resultatet av dem.

Med «oppgulpet» mitt mener jeg at det er av avgjørende viktighet for oss som sitter land og strand rundt, uten tilgang til bilen, at vi får all tilgjengelig informasjon slik at de innspill vi måtte ha blir så presise som det er mulig å oppnå.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av Saabina » 18 mai 2019, 18:27

Hei igjen.

Da har jeg med hjelp av en elektriker fått målt både motstand med tanke på brudd, og volt gjennom ledningene fra navet og opp til ESP kontakten. Dvs når at når jeg dreier på venstre bakhjul og vi måler med vekselstrømsmåler på ohm meteret på kontakt 7 og 27 i kontakten til ESP, så kommer det variabel volt spenning helt frem til modulen.

Det betyr at jeg altså har klart å kjøpe og montere en defekt ESP modul. To defekte moduler på rad. Får håpe at alle gode ting blir den tredje jeg nå har bestilt
-99 Saab 9-3SE B204R Stg3
-05 Saab 9-5 Vector B235R "hybrid"

arvmadla N2945
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 238
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 dødt speedometer

Legg inn av arvmadla N2945 » 18 mai 2019, 19:12

Ta en kjøretur mens du leser av hastighets signalet fra hvert enkelt hjul med Tech'en. Mulig du blir klokere av det.

Svar