Saab 9-5 Strømtrekk

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Snikekatt
Innlegg: 2
Registrert: 04 apr 2023, 11:38
Medlemsnummer: 3361
Navn: Fredrik Skistad
Bil: 9-5 07 B205E, 9-5 06 B235E STV

Saab 9-5 Strømtrekk

Legg inn av Snikekatt » 04 apr 2023, 12:46

Hei dere,
Nå er det litt siste håpet for denne bilen med strømtrekk og jeg håper noen har innspill eller løsninger som kan hjelpe. Bilen er en Saab 9-5 2007 Biopower bensin aut. Den tømmer for tiden et 70a batteri på ca 3 dager (12,7v til ca 4,8v), og jeg har holdt ut/levd med problemene i over 2 år nå.

Verksted
Tidlig under mitt eie var bilen på verksted i en periode på ca 2,5 måneder for å få bukt med problemet. De klarte å finne noe trekk i tilhengerkontakt. Dette ble byttet og bilen gikk fra å holde en dag til ca tre. De kunne ikke finne noen flere feil, eller trekk fra batteri.

Batteri
Batteri er alltid et tema, og i løpet av de 2 årene jeg har hatt problemene så har det vært testet fem forskjellige batterier for utelukke at dette er problemet. Flere av batteriene har også vært testet av leverandør i etterkant for å sjekke. All good her.

Dynamo
Dynamo er splitter ny i et "bytter man nok deler så funker det sikkert" forsøk. Ingen endring her. Bilen lader også korrekt på tomgang. Målt med multimeter.

Batterisko
Det ble i år også oppdaget noe oksidasjon i underkant av den positive batteriskoen (på kopperet), det ble da laget en bypass for å utelukke dette. Ingen endring.

Målinger
Jeg har forsøkt å måle trekk ved flere anledninger ved å benytte denne metoden:
https://www.wikihow.com/Find-a-Parasitic-Battery-Drain
Målingen gir meg et trekk på 10milliamp etter at bilen har gått i dvale. Dette resultatet tilsier vell egentlig at det ikke skal være noe galt med bilen. For å sette litt perspektiv på det så tar det ca 291 dager å tømme et 70a batteri med et konstant 10milliamp trekk... For orden skyld vil jeg legge til at det har blitt brukt fire forskjellige multimetere som alle gir samme resultat.

Tredjeparts deler
Bilen har en Pioneerspiller og rattstyring til dette, men ikke opplevd eller målt noe mistenkelig rundt dette. Ikke påviker det målinger heller.

Annet
Sånn ellers er bilen i god stand. Ikke oppdaget noe mistenkelig strømrelatert og bilen fungerer helt fint foruten om strømtrekk både på lange og korte turer. Parkerings assistenten funker ikke (som på så veldig mange andre Saaber) og alarmen funker ikke. Tech 2 viser heller ikke feilkoder (annet enn SPA)

Spørsmålet er nå hvordan går jeg videre?
Det eneste jeg kan tenke meg nå er at bilen på et tidspunkt blir vekket fra dvalen og trekker mengder strøm i en periode jeg ikke er der eller bruker målinger. Det kan være tyverialarmen? Kanskje TWICE? Eller kanskje et rele som går av?

Er det noen som har tanker, erfaringer eller en løsning? Alt tas i mot med stor takk enten det er en målemetode, fremgangsmåter eller hva som helst. Noe som kan gjøres/måles i tech2/globalTIS? Ønsker ikke å måtte kvitte meg med en ellers rå bil grunnet litt strømtrøbbel, men jeg kan heller ikke ha dette som primærbil da det alltid er usikkerhet om den starter eller ei.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 Strømtrekk

Legg inn av arvmadla N2945 » 11 apr 2023, 09:07

Du har målt på korrekt måte. Men du er sikker på at det er 10mA og ikke 0.1A? Altså 100mA. Du kan jo også måle over lengre tid og ha måleinstrumentet på "hold" (om det har denne funksjonen) Da viser høyest målte verdi i displayet. Er det faktisk bare et strømtrekk på 10mA så er det som du sier ikke mulig at batteriet blir flatt over natten.

Andre ting som jeg kommer på er om du har sjekket at tenningslåsen spretter opp når du trekker ut nøkkelen? Er alarmen deaktivert med Tech2 eller får du melding i SID om feil på alarm? Virker sentrallåsen som den skal?

Brukeravatar
Snikekatt
Innlegg: 2
Registrert: 04 apr 2023, 11:38
Medlemsnummer: 3361
Navn: Fredrik Skistad
Bil: 9-5 07 B205E, 9-5 06 B235E STV

Re: Saab 9-5 Strømtrekk

Legg inn av Snikekatt » 11 apr 2023, 10:10

Bilen i seg selv fungerer tilsynelatende som den skal sånn ellers. Sentrallåsen fungerer fint. Angående tyverialarmen så er selve boksen koblet ut og alarmen er deaktivert i Tech2 så får ingen feilmeldinger på den. Dog det blinker fortsatt fra dashbordet (rødt blink fra halvkule cirka midt på). Ikke fått lest meg opp på hva det er og hvorfor den gjør dette. Har snart kjørt 20 000km med strømtrekket og har ikke merket noe annet mistenkelig. Tenningslåsen spretter også opp som den skal.

Takk for tips angående hold-funksjonen. Skal få testet det ut og se om målingene ser annerledes ut over en lenger periode.

Svar