93ss stereo

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
nixo
Innlegg: 3
Registrert: 04 mai 2006, 23:45
Sted: Tønsberg

93ss stereo

Legg inn av nixo » 05 mai 2006, 00:17

Lyden er ikke mye å skryte av og har derfor lyst til å gjøre oppgraderinger.
Har lest litt rundtom ang dette og det er ikke bare å finne de svarene men kunne tenkt seg.
Vet at man kan kjøpe orgoppgradering fra saab,men til den prisen vil jeg heller sette sammen noe eget så jeg vet hva jeg får.
Så spm er; (om noen vet da)

1 Hvordan er koblingene bak spilleren?(hvis det er noen i det hele tatt,har ikke lyst til å ta ut alt bare for å sjekke)
er det utg for å koble på forsterker eller er det noe egne kobliner saab har?
2 Søkte meg fram til http://www.acb.no og ser at man kan få div kabler for å kunne koble til vanelige spillere, står da;passer med interiør CAN. og saab med MOST.
Hva er CAN og MOST? Passer dette min bil?
hvis ja er det noe å satse på eller finnes det andre muligheter å oppgradere lyden på?
Saab 93ss 03mod

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 06 mai 2006, 15:13

http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=267

Dette er visst dingsen som passer 9-3 og 9-5.
Jeg har vært i kontakt med bilradiospesialisten ang.
montering av min Kenwood ddx-7025 med navigasjon.

Til denne har jeg også tv-tuner.

Så kom det frem at jeg måtte ha en slags adapter for å få navigasjonen og sid'en til å virke med spilleren.
Det skal sies at spilleren virker helt utmerket slik den står i dag, uten tv og gps.

Iallefall har jeg ingen grunn til å tro at det skulle være så veldig annerledes i 9-3 ss. I 9-5 var det en isoplugg med tre kontakter i stedet for to, og hva den siste er for noe, vet jeg ikke.

Men ta kontakt med den lokale bilradiosjappen, du, så kan nok de folkene der svare deg på hva du trenger.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mai 2006, 15:32

Det er vel bare 9-3SS som ikke har ordinære kabler, og ikke 9-5. Det er vel fiberoptisk, bredbånd eller noe annet lurt på 9-3SS, og derfor er den spesiell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 07 mai 2006, 13:09

9-3SS har så absolutt et meget utilgjengelig datasystem, og det er MOST som steller til vanskelighetene.
Signalkablene fra stereoen er fiberoptiske og kan ikke brytes inn på, det hittil vanligste er å begynne å ta signalene fra bilens originalforsterkere.
Man har grovt sagt to muligheter:
- Beholde originalanlegget og omvende signalene fra forsterkerne, og plassere nye forsterkere og høyttalere på de signalene.
- Bygge et nytt stereoanlegg helt ved siden av originalanlegget...

MOST er en teknologi som brukes av flere bilmerker, man kan lese litt her: http://www.mostcooperation.com/index.php

I dette forumet står det mil opp og i mente om stereoen i 9-3SS:
http://www.saabcentral.com/forums/forumdisplay.php?f=30

Nå kjenner jeg ikke til teknologien ACB selger, kan hende de ligger langt fremme på området. Kan være verdt å spørre dem spesifikt om løsninger til 9-3SS?

Jeg kan ikke annet enn å si lykke til... :wink:

hel
Innlegg: 11
Registrert: 24 apr 2006, 18:49

Legg inn av hel » 15 mai 2006, 14:49

Når det gjelder oppgradering av lyd i saab 93 har jeg kommet til følgende konklusjoner etter og ha lest disse trådene på saabcentral og stcs.nu opp og ned i mente(noe ingen av landets beste saab verksmestere aner noe som helst om):

Forsterkeren under setet sender lyd til dørhøyttalerne. Her er lyden filtrert slik at den kutter både nede og oppe. Det vil si at man kun får midbass!!

Forsterkeren bak (kun 300 watts systemet) som sender lyd til de store ovale wooferne sender dypbass mellom 20 og 90 hz! Det vil si at man ikke får midbass!

Det er strømuttak til venstre i bagasjerommet på ca 25 ampere som er nok til små forsterkere (andre har trukket strøm under bilen for å slippe jobb). Remote henter man fra sikringen til blendbart speil. Jording er rett i nærheten!

Optiske kabler med digital-analog konvertere i de forskjellige forsterkerene gjør det heller ikke lett. Men noen kompromissløsninger finnes!

150 watts systemet:

Montere infinty kappa 3,5 foran + 4” kenwood med neodym magnet i center

Montere infinity kappa 4” bak

Henge seg på forsterkeren under setet med høyttalerledninger (eller det beste; lodde seg på med høynivå - se bilder fra stcs.nu) og bygge en eller annen form for basskasse bak eller putte 6*9 i hattehylla

300 watts systemet:

Montere infinty kappa 3,5 foran (nb husk å fjerne 300 watts systemets diskanter også) + 4” kenwood med neodym magnet i center

Montere infinity kappa 4” bak

Henge seg på forsterkeren i bagasjerommet på venstre side med høyttalerledninger (nb! Man får kun 20-90 hz, dvs sub bass ikke midbass) eller kjøre bassløsningen som beskrevet på 150 watt

*******************************************************


Og en artig link:

http://caraudiosecurity.com/shop/produc ... /2619.html
Sort 9-3 Aero 2003 Sport Sedan

Svar