Du bør ikke plassere diskant og bass langt fra hverandre, da spiller det dårligere...
Avstanden fra øret til hver av høyttalerne bør være lik(lyden når ørene samtidig og er da i fase). Dette er spesiellt viktig i diskant/mellomtone-området, øret er ikke like følsomt i bassen(vi er faktisk ikke i stand til å retningsbestemme lyder under ca 200hz).
I en og900 så er den orginale plasseringen egentlig ikke så dum. Problemet er at høytallerne skulle stått litt bredere og de bør kombineres med en midbass f.eks plassert i døra ettersom det en 4" ikke tåler så mye.
Når det gjelder tipset om å plassere mellomtonen i midtkonsollen så bør du droppe det, høyre høyttaler spiller da bort i fra deg og lyden får enda lenge vei før den når øret... Skal du først plassere høyttalerne under dash'en så bør du plassere dem ute ved sparkeplatene (kickpanel) men jeg ville ikke gjort det på en og900 ettersom det er så trangt der.
I min og900 så hadde jeg diskant og mellomtone i dashen, ekstra mellomtoner ved døråpneren (men med lite nivå, de skulle bare sørge for at lydbildet blelitt bredere), 4 stk 5 1/4" i hver dør med bassrefleksport og 2 15" i avstemt kasse bak. Det rocket
Skal også sies at jeg hadde digital tidskorrigering og delefilter dermed fikk jeg bra lydbilde selv om jeg hadde mange høyttalere og elementene stod langt fra hverandre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor