Lite strøm, eller noe værre?
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Lite strøm, eller noe værre?
Jeg har lagt merke til at jeg har fått mindre og mindre strøm på bilen. Den har liksom dratt på tre ganger for å starte opp, mot to ganger før.
I dag var den omtrent helt død og klarte ikke å dra i gang startmotoren når jeg hadde fått vesla inn i bilen og skulle kjøre i fra dagmammaen. Jeg fikk trillet bilen i gang uten noen problemer, 3-4 meter i slakk nedover også slippe clutchen så vidt ut med spaken i 2. gear. Bilen gikk fint. Men på displayet for klima anlegget kom det opp et 0 tall og bare det.
Kjørte en liten omvei på tur hjem for å gi den sjanse på å ladde litt ekstra.
Når jeg parkerte i dag oppførte bilen seg rart, var ikke helt med på å låse seg med nøkkelen, faktisk ingen av de to som jeg tilfeldigvis hadde med meg. Men etter en liten stund, var den med på å bli låst av begge nøklene.
Kjørte senest i går frem og tilbake på jobb (Sandvika, Bærum - Vika, Oslo).
Mandagen kjørte jeg også til og fra jobb, så bilen burde jo få nok tid til å ladde seg opp. Ellers om dagene er det mye små kjøring, 3-4 km stopp hente unge, kjøre tilbake parkere.
Det har ikke lyst noen lamper på instrumentpanelet, det ville jeg ha sett.
Er den små kjøringen nok til å tappe batteriet? Det er jo seriøst med landing lys når man parkerer og slår av tenningen.
Eller er det batteriet som har tatt kvelden. Min erfaring med batteri som tar kvelden er at de tar kvelden plutselig og helt, ikke stykkevis og delt.
Synes forresten at Saaben er tungstartet i forhold til de andre bilene jeg har hatt, men verkstedet sa at den ikke er noe spesielt tungstartet.
Søkte på forumet etter lite strøm og kom over Ottars tråd om når motoren havarerte. Håper at det ikke er noe slikt her. Det tror jeg ikke siden motoren gikk fint når jeg startet motoren. Knock wood! (slår seg i hodet.)
I dag var den omtrent helt død og klarte ikke å dra i gang startmotoren når jeg hadde fått vesla inn i bilen og skulle kjøre i fra dagmammaen. Jeg fikk trillet bilen i gang uten noen problemer, 3-4 meter i slakk nedover også slippe clutchen så vidt ut med spaken i 2. gear. Bilen gikk fint. Men på displayet for klima anlegget kom det opp et 0 tall og bare det.
Kjørte en liten omvei på tur hjem for å gi den sjanse på å ladde litt ekstra.
Når jeg parkerte i dag oppførte bilen seg rart, var ikke helt med på å låse seg med nøkkelen, faktisk ingen av de to som jeg tilfeldigvis hadde med meg. Men etter en liten stund, var den med på å bli låst av begge nøklene.
Kjørte senest i går frem og tilbake på jobb (Sandvika, Bærum - Vika, Oslo).
Mandagen kjørte jeg også til og fra jobb, så bilen burde jo få nok tid til å ladde seg opp. Ellers om dagene er det mye små kjøring, 3-4 km stopp hente unge, kjøre tilbake parkere.
Det har ikke lyst noen lamper på instrumentpanelet, det ville jeg ha sett.
Er den små kjøringen nok til å tappe batteriet? Det er jo seriøst med landing lys når man parkerer og slår av tenningen.
Eller er det batteriet som har tatt kvelden. Min erfaring med batteri som tar kvelden er at de tar kvelden plutselig og helt, ikke stykkevis og delt.
Synes forresten at Saaben er tungstartet i forhold til de andre bilene jeg har hatt, men verkstedet sa at den ikke er noe spesielt tungstartet.
Søkte på forumet etter lite strøm og kom over Ottars tråd om når motoren havarerte. Håper at det ikke er noe slikt her. Det tror jeg ikke siden motoren gikk fint når jeg startet motoren. Knock wood! (slår seg i hodet.)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Hei..
Hører nesten ut som om batteriet ditt er klart for utskiftning....
Begynner det å bli veldig dårlig og ikke klarer å mota ladning så vil du gradvis tappe batteriet... (høres veldig ut som dette...)
Har du en kraftig lader (minst 10A) så kan du teste om det tar imot ladning....
Tapp batteriet helt for strøm ved å la lysene+++ stå på, sett deretter på laderen og se hvor mye lading det tar til seg... Det burde ta til seg minst 10-15A hvis det er iorden. Tar det barer imot 1-5A så kan du liksegodt kjøpe deg ett nytt batteri...
Edit: batteriet kan foresten ta imot ladning selv om det er defekt, men dette er lite sansynlig.... (da vil batteriet ikke bli ladet ut på en god stund når du tapper det ved å ha på lys osv, men det er defekt invendig og klarer ikke å levere nok startstrøm til å drive starter ol.)
Hører nesten ut som om batteriet ditt er klart for utskiftning....
Begynner det å bli veldig dårlig og ikke klarer å mota ladning så vil du gradvis tappe batteriet... (høres veldig ut som dette...)
Har du en kraftig lader (minst 10A) så kan du teste om det tar imot ladning....
Tapp batteriet helt for strøm ved å la lysene+++ stå på, sett deretter på laderen og se hvor mye lading det tar til seg... Det burde ta til seg minst 10-15A hvis det er iorden. Tar det barer imot 1-5A så kan du liksegodt kjøpe deg ett nytt batteri...
Edit: batteriet kan foresten ta imot ladning selv om det er defekt, men dette er lite sansynlig.... (da vil batteriet ikke bli ladet ut på en god stund når du tapper det ved å ha på lys osv, men det er defekt invendig og klarer ikke å levere nok startstrøm til å drive starter ol.)
Sist redigert av Surbotaab N369 den 01 des 2006, 21:49, redigert 1 gang totalt.
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
vil tro det er batteriet som er dårlig, sjelden at dynamoen ikke ladder, men sjekk ladespenninga for sikkerhetsskyld.
du kan dra til en saab forhandler og få testa batteriet, saab har en egen batteri tester som jeg regner med alle merkeverksted har.
du kan dra til en saab forhandler og få testa batteriet, saab har en egen batteri tester som jeg regner med alle merkeverksted har.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: OK?
Må rette deg der. Ladespenning!Viggen-51 skrev:Regner med at du har målt ladestrømmen?
Skal vel være rundt 14V?
Men om du har mulighet til å måle spenningen, så kjør deg en tur, la bilen stå ett døgn, og mål spenningen på batteriet UTEN at bilen har vært i gang. Spenninga bør da ligge på ca 12,55 - 12,65 volt.
Sjekk også ladespenningen når bilen tusler
Den bør ligge på ca 13,8- 14,4 volt.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Er det noe i veien for å kjøpe batteri på Torshov/Mekonomen?
Hva er bedre med Saab batteriet bortsett fra at det står Saab på det?
Hva er bedre med Saab batteriet bortsett fra at det står Saab på det?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Ingenting vil jeg tro, bare å kjøpe et hvilket som helst batteri med samme spesifikasjoner. Biltema sine batterier går vel for å være bra?Stalfa skrev:Er det noe i veien for å kjøpe batteri på Torshov/Mekonomen?
Hva er bedre med Saab batteriet bortsett fra at det står Saab på det?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Biltema sine batterier er ikke bra nei.
Men til prisen er det jo "ok".
Hadde en test liggendes av bilbatterier, men ja. HVOR?
Fungerte visstnok greit, inntil det ble over 15 minusgrader ute...
Men til prisen er det jo "ok".
Hadde en test liggendes av bilbatterier, men ja. HVOR?
Fungerte visstnok greit, inntil det ble over 15 minusgrader ute...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
Der må eg være litt uenig, da eg gikk på skolen hadde vi en liten diskusjon i elektro timen om hvordan batterier fungerer og hva som gjør det bra.matrox skrev:Biltema sine batterier er ikke bra nei.
Men til prisen er det jo "ok".
Hadde en test liggendes av bilbatterier, men ja. HVOR?
Fungerte visstnok greit, inntil det ble over 15 minusgrader ute...
Endte med det at vi kom frem til at eg vanlig biltema batteri er like godt som ett vanlig bilbatteri!!
Elektro læreren var også enig i dette..
Men kem vet
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Bør uansett sjekke tilstanden på polsko, dvs. kontaktene som træs på batteripolene, de skal være fri for irr, billig batteribørste fra nærmeste rekvisitabutikk er tingen der. Sjekk også jordingskabelen fra batteri til gods på karosseri, og fra karosseri til motor. Dersom denne ser litt "scruffy" ut så er det bare å bytte. Nytter ikke å måle disse med vanlig ohmmeter. Ville også sjekka hovedstrømskabelen fra + på batteri til startmotor.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Var ut i fra en test. Og der målte de virkningsgrad og holdbarhet i forskjellige temperaturer. Men fungerer helt sikkert til vanlig bruk.Skyler skrev: Der må eg være litt uenig, da eg gikk på skolen hadde vi en liten diskusjon i elektro timen om hvordan batterier fungerer og hva som gjør det bra.
Endte med det at vi kom frem til at eg vanlig biltema batteri er like godt som ett vanlig bilbatteri!!
Elektro læreren var også enig i dette..
Men kem vet
Selv kjører jeg med ett gelebatteri på 40Ah, og det fungerer også veldig bra. Ikke fått testet det noe særlig over 10 minus, ettersom været er som det er.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
I rest my case...Daniel N683 skrev:Hadde vel samme problemet på min ng900.. Det ble mindre og mindre strøm på den.
Jeg byttet batteri, men det gikk en stund på som problemet tilbake.
Det viste seg at det var jordingsledningen fra batteriet til motorblokka som var dårlig.. den var nesten helt ødelagt nede ved blokka.
Jeg kutta den av og satt på ny kontakt - gjorde rent rundt festepunktet og bilen har ikke hatt strømproblemer siden.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 136
- Registrert: 23 jan 2005, 01:00
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Viktigste er å sjekke for irr på batteri. Og som daniel N683 sjekk jordingspunktet fra blokka til chassiet. Og når det gjelder Biltema batterier er dette noe jeg ikke anbefaler. Så fort det kryper mot -10 så fryser batteriet og slutter å fungere. HAr testet 3 av disse så kan ikke være noe uheldig sammentreff. Torshov sine batterier er ganske bra får også 10% rabatt på prisen der. Kan faktisk være slitte børster på dynamoen også. Har hatt noe av det samme problemet på en Volvo 240. Sær feil å finne egentlig. Siden børstene tok borti til tider og ladet som normalt. Som regel da jeg Målte og sjekke det.
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kjøp IKKE Biltema-batterier. Jeg kjøpte et nytt et i sommer, og det var skrot nå for et par uker siden. Det leverte bra med strøm og hadde bra spenning ubelasta, men når det skulle levere mye (eks til startmotoren, som er kjekk å ha av og til) så knela det helt. Biltema sin batteritester viste at batteriet var bra, fordi de ikke belasta det ved test. Fikk heldigvis igjen penga etter litt om og men og diskusjon. Har kjøpt meg Sønnak istedenfor, vi har jo rabatt på sønnak-batterier som klubbmedlemmer. Med rabatt ble prisen på et sønnak-batteri omtrent den samme som for et feiltema-batteri.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan