Hvordan tar jeg ut batteriet og måler ladespenningen?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 21 des 2006, 13:41

ParADigM N558 skrev: Optimal ladespenning er og forblir 14.4 Volt :)
Ved 20gr celsius ja, men den kan gjerne økes når det er kaldere. 14,8 er ikke noe problem om vinteren. Blyakkumulatorer begynner ikke å "koke" før ladespenningen er passerer 15V. OBS! Har du et Optima skal du være forsiktig med høy ladespenning, da det innholder gelè og ved koking vil ventilen i dette åpne seg, evt vil huset sprekke.

Husk at hvilespenningen på et fulladet er 12,8V og det regnes som utladet under 11V. Dette er selvfølgelig uten noen belastninger, som f.eks lys o.l. på. Det går en god stund fra du stopper bilen til denne spenningen nås.

Når motoren går og dynamoen lader batteriet vil spenningen over batteriet ligge fra 13,7V til 14,8V. 14,4 er som ParA nevner det optimale, men bilfabrikantene på kontinentet legger de ofte på 13,7V da de ikke har kulden å slite med som vi har her i Norden.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 des 2006, 13:47

Rätta mig om jag har fel, men regulatorn och borstarna sitter i samma enhet i dom flesta dynamoer som sitter i våra saabar.
Det är en standard Bosch-del som det står stemplat ett nr på.
Sitter med 2 skruvar på motsatt sida av dynamoen som reimskiva.
Du får fatt i det hos Mekonomen, Meca eller liknande butikker.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Legg inn av AKB » 22 des 2006, 08:24

Problem løst!! :D

Det var spenningsregulatoren som hadde tatt tatt kvelden. Den lille sikringen (?) på regulatoren hadde røket tvers av. Håper bare ikke problemet vender tilbake...

Takk for all hjelp :D
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Svar