Ved 20gr celsius ja, men den kan gjerne økes når det er kaldere. 14,8 er ikke noe problem om vinteren. Blyakkumulatorer begynner ikke å "koke" før ladespenningen er passerer 15V. OBS! Har du et Optima skal du være forsiktig med høy ladespenning, da det innholder gelè og ved koking vil ventilen i dette åpne seg, evt vil huset sprekke.ParADigM N558 skrev: Optimal ladespenning er og forblir 14.4 Volt
Husk at hvilespenningen på et fulladet er 12,8V og det regnes som utladet under 11V. Dette er selvfølgelig uten noen belastninger, som f.eks lys o.l. på. Det går en god stund fra du stopper bilen til denne spenningen nås.
Når motoren går og dynamoen lader batteriet vil spenningen over batteriet ligge fra 13,7V til 14,8V. 14,4 er som ParA nevner det optimale, men bilfabrikantene på kontinentet legger de ofte på 13,7V da de ikke har kulden å slite med som vi har her i Norden.