Jeg skal koble om noen kontakter så jeg får på en ISO kable på de gamle ledningene til radioen.. den gamle består av 9 kontakter mens den nye består bare av 8.. det er 1 ledning som går til CD-veksleren, men jeg er uskikker på hvilken. om noen har peiling på hvilke ledninger som går til hva eller om noen har et koblingsskjema hadde d vært supert!! trenger å få til dette før 3. dag jule.
her er et bilde av kontakten som står i bilen
Kobling til stereo
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski
Kobling til stereo
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!
(solgt) På leting etter "ny" saab!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Var litt utydelig bilde, men ser ut som det er høyttalerpluggen du holder i?
I så fall er de 8 kablene som er "paret", det vil si en helfarget og en stripet i samme farge, høyttalerkablene. Det går da ett fargepar til hver høyttaler, kort sagt en pluss og en minus.
Dermed har du bare èn igjen, den tykke gule. Hvis du vet at CD-veksleren er koblet på denne pluggen, kan jeg garantere at det er denne ledningen.
Edit: Jeg kan også garantere at de 8 høyttalerledningene stemmer 100% overens med de 8 i den andre pluggen. Bare å plugge de rett i.
I så fall er de 8 kablene som er "paret", det vil si en helfarget og en stripet i samme farge, høyttalerkablene. Det går da ett fargepar til hver høyttaler, kort sagt en pluss og en minus.
Dermed har du bare èn igjen, den tykke gule. Hvis du vet at CD-veksleren er koblet på denne pluggen, kan jeg garantere at det er denne ledningen.
Edit: Jeg kan også garantere at de 8 høyttalerledningene stemmer 100% overens med de 8 i den andre pluggen. Bare å plugge de rett i.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
På den originale stereoen i min 9000cse er den kontakten plugget til linjeutgangene(til forsterkeren) på radioen(som ikke har innebygget forsterker) og da er det riktig som ovenfor at det er fire par som er høyttalersignal og den niende er strømsignalet som slår av og på forsterkeren. Den originale cd-spilleren eller veksleren kobles kun til din-pluggen på baksida av radioen. Vet ikke hva slags bil du har men håper dette er relevant. Det finnes også en brun plugg inni dashen som er koblet sammen med med en tilsvarende fra forsterkeren. Dette er iso pluggen til høytalerne. Denne kan du jo bare plugge fra og koble til den nye radioen, men da kobler du utenom forsterkeren.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski
tror det er litt forskellige farger på denne pluggen og på den andre, men har det noe betydning hvor man kobler det? Eller er det bestemt hvor de skal? Er stripete kablene minus? litt mye spørsmål nå, men må ha d klart snart
tusen takk for svarene, ga litt mer mening nå.
tusen takk for svarene, ga litt mer mening nå.
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!
(solgt) På leting etter "ny" saab!
- button
- 1,5 bar
- Innlegg: 345
- Registrert: 20 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 298
- Navn: Thomas Knappen
- Bil: 900 '95 Turbo Coupe
- Sted: Elverum
- Kontakt:
denne siden er kanskje til hjelp
BilRadioSpesialisten > Tips&tricks > ISO kontaktenes ledninger: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID
BilRadioSpesialisten > Tips&tricks > ISO kontaktenes ledninger: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det finnes utallige fargekombinasjoner alt etter hvem som lager ledningene, men det har ikke betydning for hvordan det skal kobles. Pluggene er etter ISO standard, og denne standarden bestemmer utforming av pluggene, og også hvilke ledninger som skal være hvor. Bare pluggene passer sammen er altså alt vel og bra.Kim_H skrev:tror det er litt forskellige farger på denne pluggen og på den andre, men har det noe betydning hvor man kobler det? Eller er det bestemt hvor de skal? Er stripete kablene minus?
Stripete er minus ja.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Skilpadda har rett!!!
Den pluggen du viser bilde av der er signalkabelen fra spilleren og ned til orginalforsterkeren! Om du vil koble utenom denne så er det som han sier en han og hun-kontakt som sitter montert sammen inne i dashen, tar du disse fra hverandre så har du den standard iso-kontakten som går ut til høyttalerne(mener den er brun, den er i ellefall 8-polet).
Den pluggen du viser bilde av der er signalkabelen fra spilleren og ned til orginalforsterkeren! Om du vil koble utenom denne så er det som han sier en han og hun-kontakt som sitter montert sammen inne i dashen, tar du disse fra hverandre så har du den standard iso-kontakten som går ut til høyttalerne(mener den er brun, den er i ellefall 8-polet).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor