Julegretne pussere

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Julegretne pussere

Legg inn av Stalfa » 22 des 2006, 20:44

Pusserne på frontruten vil ikke være venn med meg lengre.

Hva som fungerer
-Langsom gange for pusserne på frontruten.
-Alt for pusseren på bakruten.

Ikke fungerer.
-Hurtig gange for pusserne på frontruten. Når jeg slår over til det steget stopper pusserne.
-Automatisk oppstart av pusserne når jeg spyler på frontruten.
-Usikkert, men jeg mener og at pusserne ikke starter når jeg har hendelen i regnsensor modus. Har ikke vært nok nedbør til at jeg er 100% sikker.

Har bladd igjennom handboken og der kan jeg finne at det er 1 sikring for pusserne. Har ikke fått sjekket den enda, venter til det blir lyst. Men jeg har liten tro på sikringen siden pusserne fungerer på langsom gange.

Kan det være et rele som har tatt kvelden?

Alle tips motaes med stor takk.

En virtuell Saab-gave til alle som svarer, og de som ikke svarer ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 des 2006, 22:02

Det er vel tvilsomt at det er rele, trudde desse funksjonane er styrt av TWICE evt DICE? Trur meir det er spaken som er problemet her...

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 22 des 2006, 22:10

Det er en plausibel teori dette med spaken, ja.
Jeg har god slark i nevnte spake, det er så gale at jeg må passe på at spaken står helt riktig nå jeg skal spyle, ellers går ikke viskerene, og jeg kan godt tro at neste steg blir slik du beskriver det.
Prøv å bytte spaken.

Det gjør uansett ikke bilen din dårligere.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 23 des 2006, 00:28

Eller demontere spaken og sjekke hva som er galt. Spylerfunksjonen sluttet å virke på min 9000. Jeg hendelen løs og fikk splittet huset. Rengjorde kontaktpunktene. Satte det hele sammen igjen, og funksjonen ble som ny.

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 25 des 2006, 22:03

ottorasmussen N242 skrev:Det er en plausibel teori dette med spaken, ja.
Jeg har god slark i nevnte spake, det er så gale at jeg må passe på at spaken står helt riktig nå jeg skal spyle, ellers går ikke viskerene, og jeg kan godt tro at neste steg blir slik du beskriver det.
Prøv å bytte spaken.
Men jeg har ikke hadde noen forvarsler, spaken har fungert feilfritt til fredagen da den ble gretten
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 25 des 2006, 22:23

Jeg kan iallefall fortelle deg at det er en sikring til alt som har med viskere og spylere foran å gjøre.
Så den er det ikke.
Det er tydeligvis en elektrisk feil her, da du ikke har sagt noe om leie lyder fra mekanismen.
Jeg går for spake-teorien.
Sjekk den.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 27 des 2006, 11:06

Var innom Saab Huset på skøyen for å få nullstilt service telleren. Mannen på verkstedet sjekket med tech'en. Og siden det ikke var noen feilmelding mente han at det var pussermotoren som måtte skiftes.

Nok et verkstedsbesøk på 4-5000. ack-ack.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 des 2006, 17:15

På min bil som er gått 250000 km er det ene staget på pussermekanismen knekket.
Han kompisen min på saabverkstedet kunne fikse en ny for litt over tusen kroner.
Med rabatt da, selvsagt.
Så om et verksted skal ha 5000 for å fikse det, så er det uholdbart. Ren svindel vil jeg våge å påstå. Ikke tar det lang tid å bytte det der heller.
Neppe en time, slik jeg ser det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 des 2006, 18:17

Men om det er viskarmotoren framme som er påstått gåen, so skulle vel ikkje det ha noko med at det er ein defekt på viskarmekanisma bak?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: Julegretne pussere

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 des 2006, 19:29

Stalfa skrev:Pusserne på frontruten vil ikke være venn med meg lengre.

Hva som fungerer
-Langsom gange for pusserne på frontruten.
-Alt for pusseren på bakruten.

Alt virker på bakruten sier han.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 28 des 2006, 11:45

ottorasmussen N242 skrev: Så om et verksted skal ha 5000 for å fikse det, så er det uholdbart. Ren svindel vil jeg våge å påstå. Ikke tar det lang tid å bytte det der heller.
Neppe en time, slik jeg ser det.
Nå må jeg innrømme at estimate på 4-5000 er tatt med å putte fingeren i luften og at mekanikeren sa at det ville ta 2-2,5time å gjøre jobben. Så hva virkelig pris er har jeg ikke sjekket enda.
Bytte av motoren medførte vist å ta løs begge pusserne og det meste av ting under.
Som sagt dette har jeg ikke undersøkt nøye, enda.
Sist redigert av Stalfa den 28 des 2006, 11:48, redigert 1 gang totalt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 28 des 2006, 11:47

Daniel N683 skrev: Du får jo uansett tak i en brukt en for noen hundrelapper og bytter denne selv.. Man betaler ikke 4-5000 for en sånn jobb.. de pengene kan heller benyttes til mere fornuftige ting.
Helt enig. Kan kjapt komme på tre tusen andre ting å bruke pengene på. Men det er altids spørsmålet tid vs penger.
Sist redigert av Stalfa den 28 des 2006, 11:49, redigert 1 gang totalt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 28 des 2006, 11:48

Hjelle, N6 skrev:Men om det er viskarmotoren framme som er påstått gåen, so skulle vel ikkje det ha noko med at det er ein defekt på viskarmekanisma bak?
Nok jeg som har klart å forvirre (nok en gang). Viskeren bak fungerer akkurat slik den skal.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2006, 13:00

Stalfa skrev:
Hjelle, N6 skrev:Men om det er viskarmotoren framme som er påstått gåen, so skulle vel ikkje det ha noko med at det er ein defekt på viskarmekanisma bak?
Nok jeg som har klart å forvirre (nok en gang). Viskeren bak fungerer akkurat slik den skal.
Næ, var nok eg som var litt for trøytt når eg skreiv, eg trudde faktisk det var ein skrivefeil, men ser i ettertid at "alt for bakruta virkar" ;)

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 28 des 2006, 17:34

3000 sier de at de skal ha for å skifte pussermotoren på Ensjø.
Ikke ille, dersom det er rett motor, og ikke den bak. Får ringe og kontrollere før man setter inn bilen. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Svar