Låsproblemer - bilen står
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Låsproblemer - bilen står
Skulle ut med ågen i dag. Hadde som vanlig turtlewax låsoljen med. Tømte boksen og gikk til shell for å kjøpe låsspray. Tømte den i låsen og fortsatte med hårføner i 15 min. Ingenting hjalp. Jeg kunne så vidt se pinnen røre seg når jeg vred nøkkelen helt til venstre. Det føles liksom som om nøkkelen "ikke tar" inne i sylinderen før nøkkelen er helt i vridd posisjon.
Konklusjonen er at jeg ikke kommer inn i ågen og bilen er ute av drift inntil værgudene gir plussgrader eller låsen bestemmer seg for å gå opp.
Låsen har vært treg før, men har allatid gått opp.
Så hva gjør jeg?
Ikke si gå inn på passajersiden, der er det nemlig en annen nøkkel som ligger knekt inne i hanskerommet.
Konklusjonen er at jeg ikke kommer inn i ågen og bilen er ute av drift inntil værgudene gir plussgrader eller låsen bestemmer seg for å gå opp.
Låsen har vært treg før, men har allatid gått opp.
Så hva gjør jeg?
Ikke si gå inn på passajersiden, der er det nemlig en annen nøkkel som ligger knekt inne i hanskerommet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Du kan prøve det her
Eller så kan du jo prøve å gå inn via bagasjen hvis det er samme nøkkelen som førerdøra.
Eller så kan du jo prøve å gå inn via bagasjen hvis det er samme nøkkelen som førerdøra.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Det er ikke frosset lås som er problemet så lenge du kan vri rundt nøkkelen begge veier. Det er mekanismen som skal låse opp døra når du vrir rundt sylinderen som har sviktet. Sannsynligvis en hvit plastarm som sitter på enden av sylinderen som har løsnet. Kan også være et stag som har løsnet. De jobber i parallell med låsepinnen på innsiden av døra. Så du må få opp låsepinnen på innsida med å bende ut toppen av døra å gå ned med en streng med egnet løkke i enden. Godt gammeldags innbrudd i bilen altså. Jeg ville ha prøvd å lirke med forskjellige Saabnøkler i de andre låsene først, for de er ikke verdens mest sikre lås. Broren min greide en gang å låse opp 99-en min med en Mazdanøkkel....??
Innbruddet må du gjøre på eget ansvar, det er lett å skade bilen.
Innbruddet må du gjøre på eget ansvar, det er lett å skade bilen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Uten at jeg har så veldig mye erfaring på området så ville jeg vel heller forsøkt og tatt ned en ståltråd ved gummilista ved vinduet, begynner man og benne ut døra så ser den ikke ut etterpå Og jeg snakker av erfaring, blir veldig fort riper...
Men hadde tatt med meg nøkleskapet ut og forsøkt med at som finnes av nøkler, Godt slitte SAAB nøkler passer fint om hverandre
Men hadde tatt med meg nøkleskapet ut og forsøkt med at som finnes av nøkler, Godt slitte SAAB nøkler passer fint om hverandre
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvor mange dører har du? Har du en femdørs så vet jeg hvordan du får den opp uten nøkkel, og uten risiko for å skade noe som helst. Og det er ALT for enkelt, så enkelt at jeg ikke vil legge det ut under "teknisk" iallfall, som er åpent. Men send meg pm, så skal jeg forklare deg hva du skal gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan