Låsproblemer - bilen står

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Låsproblemer - bilen står

Legg inn av Saabfan » 07 feb 2007, 16:08

Skulle ut med ågen i dag. Hadde som vanlig turtlewax låsoljen med. Tømte boksen og gikk til shell for å kjøpe låsspray. Tømte den i låsen og fortsatte med hårføner i 15 min. Ingenting hjalp. Jeg kunne så vidt se pinnen røre seg når jeg vred nøkkelen helt til venstre. Det føles liksom som om nøkkelen "ikke tar" inne i sylinderen før nøkkelen er helt i vridd posisjon.

Konklusjonen er at jeg ikke kommer inn i ågen og bilen er ute av drift inntil værgudene gir plussgrader eller låsen bestemmer seg for å gå opp. :evil:

Låsen har vært treg før, men har allatid gått opp.

Så hva gjør jeg?

Ikke si gå inn på passajersiden, der er det nemlig en annen nøkkel som ligger knekt inne i hanskerommet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 07 feb 2007, 16:15

Du kan prøve det her :D

Eller så kan du jo prøve å gå inn via bagasjen hvis det er samme nøkkelen som førerdøra.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 07 feb 2007, 16:16

får du opp bagasjelokket da?
I så fall låser du opp bakdøren, går inn der og prøver å låse opp døren innvendig fra.

Ett lite minutt for seint der ja..
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 07 feb 2007, 18:13

Samme nøkkel på passasjersiden som i bagasjeluka... (har vært inne på tanken for å si det sånn)
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Legg inn av Erik N823 » 07 feb 2007, 19:12

Rart at 15 min med hårføner ikkje hjalp. Du kan jo prøve å varme opp nøkkelen med ein lighter. Å halde ein plastpose med varmt vatn inntil døra er vel også eit triks.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 07 feb 2007, 23:16

Det er ikke frosset lås som er problemet så lenge du kan vri rundt nøkkelen begge veier. Det er mekanismen som skal låse opp døra når du vrir rundt sylinderen som har sviktet. Sannsynligvis en hvit plastarm som sitter på enden av sylinderen som har løsnet. Kan også være et stag som har løsnet. De jobber i parallell med låsepinnen på innsiden av døra. Så du må få opp låsepinnen på innsida med å bende ut toppen av døra å gå ned med en streng med egnet løkke i enden. Godt gammeldags innbrudd i bilen altså. Jeg ville ha prøvd å lirke med forskjellige Saabnøkler i de andre låsene først, for de er ikke verdens mest sikre lås. Broren min greide en gang å låse opp 99-en min med en Mazdanøkkel....??

Innbruddet må du gjøre på eget ansvar, det er lett å skade bilen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 07 feb 2007, 23:19

Baufilblad med slipt "krok" i ene enden :shock:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 feb 2007, 23:20

Uten at jeg har så veldig mye erfaring på området så ville jeg vel heller forsøkt og tatt ned en ståltråd ved gummilista ved vinduet, begynner man og benne ut døra så ser den ikke ut etterpå :cry: Og jeg snakker av erfaring, blir veldig fort riper...

Men hadde tatt med meg nøkleskapet ut og forsøkt med at som finnes av nøkler, Godt slitte SAAB nøkler passer fint om hverandre 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 feb 2007, 01:47

Hvor mange dører har du? Har du en femdørs så vet jeg hvordan du får den opp uten nøkkel, og uten risiko for å skade noe som helst. Og det er ALT for enkelt, så enkelt at jeg ikke vil legge det ut under "teknisk" iallfall, som er åpent. Men send meg pm, så skal jeg forklare deg hva du skal gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar