Så har problemet dukket opp igjen.
Altså, skulle kjøre hjem fra jobb i stad, og hadde en passasjer. Passasjerdøren ble åpnet uten problem, men da den skulle lukkes, ville den ikke det. Selve låsemekanismen ville ikke låse seg. (Tenker da på det som låser av "armen" som sitter på bolten i stolpen. Om noen i det hele tatt skjønner hva jeg mener ) Prøvde å sprute inn litt låseolje, men dette hadde ingen effekt.
La merke til at det ikke gikk å trykke ned låseknoppen på døra heller, og da jeg vred om nøkkelen på førerdøra, gikk alle knoppene ned, bortsett fra en, som gikk halvveis ned før den liksom stoppet og spratt opp igjen. Fikk kjørt til Shell, og inn i vaskehallen deres hvor det er litt plussgrader. Lot bilen stå litt. Så hadde jeg låseolje i selve låsemekanismen, og i nøkkelhullet. Prøvde å lukke døra, men den spratt bare opp. Så tok jeg nøkkelen i døra, vred litt forsiktig om et par ganger, før knoppen plutselig gikk ned. Døra kunne nå lukkes igjen. På veien hjem var alt fint, men låseknoppen har fått slark og rister når det er ujevn vei. Det plager mildt sagt vettet av meg. Har noen peiling på hvor problemet kan ligge? Må jeg demontere, tørke, og smøre alt godt inn ?
En annet spørsmål jeg har: Skal sentrallåsen bare virke på førerdøra? For når jeg låser passasjerdøra er det bare den som låser seg.
*puste* sorry for at posten ble meget uoversiktlig, men er enda plaget med senskader etter denne traumatiske hendelsen (å kjøre med passasjerdøra åpen, måtte sitte å holde den igjen de par hundre meterne det var til shell)
Sentrallåsproblem, 9000 '91.
Moderator: Moderatorer
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Sentrallåsproblem, 9000 '91.
25 Year anniversary of Saab 9000
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Hårføner/varmluftspistol ordner nok saken. Hadde lignende problem på bilen til en kamerat, fikk åpnet døren men den gikk ikke i lås når den skulle lukkes. 20 sek med varmluftspistol mot låsen gjorde underverker.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Sentrallåsproblem, 9000 '91.
Ja, det skal være slik!Eirik skrev:En annet spørsmål jeg har: Skal sentrallåsen bare virke på førerdøra? For når jeg låser passasjerdøra er det bare den som låser seg.
Tror ALLE Saaber med sentrallås har det slik!
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Sentrallåsproblem, 9000 '91.
Det stemmer til og med M92... Fra M93 så kan man styre sentrallåsen fra begge framdørene.Viggen-51 skrev:Ja, det skal være slik!Eirik skrev:En annet spørsmål jeg har: Skal sentrallåsen bare virke på førerdøra? For når jeg låser passasjerdøra er det bare den som låser seg.
Tror ALLE Saaber med sentrallås har det slik!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Sentrallåsproblem, 9000 '91.
Var ikke HELT sikker, på hvordan det funker på de nyeste modellene, det var derfor jeg brukte denne: ! (Ingen ironi candikid; bare uvitenhet )Tor N12 skrev:Det stemmer til og med M92... Fra M93 så kan man styre sentrallåsen fra begge framdørene.Viggen-51 skrev:Tror ALLE Saaber med sentrallås har det slik!
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
Har samme problem (9000-'94), blir ikke kvitt det trass i ivrig smøring. Tipper problemet skyldes smuss og fuktighet som fryser/stivner.Terra skrev:Hadde det samme på min 9000i, var mange turer på vinteren med en hand på rattet og en for å holde fast døra
Fant heller ikke ut av problemet..
Det forsvant etter en stund da jeg hadde fått varme i cupeen..
Finnes det gode tips til hvordan man får renset og smurt bort problemet? (Kjemikalier etc).
Mekanismen består bl.a. av en firkantet ramme som beveger seg opp når du tar i dørhåndtaket. Rammen har relativt stor glideflate, og det skal ikke så mye til før den ikke returnerer til startposisjon. Da går ikke døra i lås.
Spesielt ivrige hobbymekanikere kan ta av ytre låsmekanisme (dingsen med låsbolt på døra), festet med tre skruer. Når man tar av denne ser man to pinner som overøring til indre låsmekanisme. Den øverste av disse to pinnene løftes opp av ramma når man tar i dørhåndtaket. Gjennom dette hullet ser man litt av ramma, som egentlig skal ligge kant i kant med hullet når dørhåndtaket slippes. Tving ramma ned med et eller annet (f.eks. et skrujern). Gjenta gjerne til mekanismen returnerer av seg selv.
Jan