Frontsett Focal 100v2

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jermy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 03 jun 2003, 01:00
Sted: Bodø

Frontsett Focal 100v2

Legg inn av Jermy » 01 mar 2007, 16:46

Har noen erfaring med disse høytalerne, eller noen andre typer fra focal?
skal sitte i en og900....
.:Erlend:.

.:900 Turbo:.

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 01 mar 2007, 18:26

Focal er vel kjent for og spille veldig fint, med en naturtro lydgjengivelse. Det er ikke noe du putter inn i bilen for og få "chikkeli bra bass azz". Dette er for de som liker og høre på musikk, og ikke bli hjernedød av bassen.

Jeg har nesten samme frontsettet i min 87 9000. Anlegget i min bil er som følger:

4" Focal 100CV1 frontsett.
6x9 Focal 690CA bakhøytalere.

Drevet på en jbl gto forsterker som gir 75x4 rms watt. Og dette spiller VELDIG bra til prisen, ga vel 1000 kroner for frontsettet, og det samme for bakhøytalerene. Jeg har ingenting og utsette på de høytalerne, diskanten er så klar og skarp at jeg kunne kutta stål med den :P

Så Focal kan jeg anbefale på det varmeste. Det er også et lite tips og ha noe annet enn en cd-spiller til 300 fra elkjøp, for og få utnytta potensialet i disse høytalerne. Personlig sverger jeg til Pioneer.

Mvh
Pasient
Sist redigert av Pasient N657 den 02 mar 2007, 15:59, redigert 1 gang totalt.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 01 mar 2007, 18:59

Jeg har 165V2 bak i saaben min, er storfornøyd med lyden. Jeg er ikke helt enig med pasient her, mine spiller like mye bass som de pioneer 6x9 jeg hadde i forrige bilen min... Men etter min mening er nå uansett ikke høyttalerne i en bil det som gir "fet bass", samma hvor gode høyttalere du har. Skal man ha bass må man ha dunkekasse baki. ;)

Hovedsaken er i alle fall at jeg syns høyttalerne er meget gode, jeg har mye erfaring med bilstereo, og Focal er absolutt en av mine bedre erfaringer.

Ellers er jeg enig med Pasient i at skal du først ha såpass gode høyttalere, så bør du også ha en skikkelig hovedenhet (spiller). Du bør også gjøre som han gjør, og koble høyttalerne på forsterker. Forsterkeren i en spiller er ikke verdig å drive disse høyttalerne, 4x25w RMS +/- som en vanlig spiller gir holder ikke når man skal ha "skikkelig" lyd.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jermy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 03 jun 2003, 01:00
Sted: Bodø

Legg inn av Jermy » 01 mar 2007, 21:13

Har pioneer spiller, 3 kanas audison forsterker til 6x9 høytalerne bake, og de 2 12" Helix subbene som kommer om ikke så lenge fra Bassbrothers...
Tenkte å drive frontsettet med spilleren i begynnelsen, selv om dette ikke er det beste.

Frontsettet må gi fint, klar og ren lyd, mens bassen kommer bak...
skal etterhvert kjøpe en til forsterker, ny pioneer spiller og nye bakhøytalere....
.:Erlend:.

.:900 Turbo:.

Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Legg inn av Tore N795 » 02 mar 2007, 10:22

Har hatt de gamle utgavene av både dette settet og 3-veis utgaven av den serien som nå heter K2 Power i min gamle 900, og vil absolutt anbefale Focal på det varmeste. De gamle seriene til Focal kunne ha litt skarp diskant, men dette er ikke noe problem på de nye som jeg har hørt.

Fordelen med 100v2 er at det passer rett inn i dashbordet på og900 (de gamle gjorde det i alle fall). Det eneste du må passe på er å dele disse på rundt 80-100Hz da de ikke spiller all verden med dypbass. Men når du har delefilter på de så spiller de med skikkelig snert og trykk i mellomtonen, og de spiller høyt til å være bare 4".

Som andre også nevner i denne tråden så vil jeg anbefale en cd-spiller og forsterker av bra kvalitet til Focal. Jeg har selv brukt både McIntosh og Audison og vil absolutt anbefale Audison LRx serien om du skal ha forsterer med best mulig lydkvalitet til en grei pris. Jeg har ikke hørt SRx serien selv, men denne kan være et bra alternativ om du har litt mindre budsjett.
Om du finner en Mc så blir det nok enda bedre :wink: , men prisen er en helt annen og jeg tror ingen selger dem lenger (de har ubrukelige terminaler også).

Focal har også et treveis sett av denne serien (165V3E), det vil gi deg mye mere trykk nedover, men da må du også modifisere dørene for å få plass til 6.5".

Uansett hva du velger lover jeg deg at du blir fornøyd med Focal :D , (har AS3 i 9-5'en men savner Focal settet hver dag).
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 02 mar 2007, 15:57

EdHunter N815 skrev:Jeg har 165V2 bak i saaben min, er storfornøyd med lyden. Jeg er ikke helt enig med pasient her, mine spiller like mye bass som de pioneer 6x9 jeg hadde i forrige bilen min... Men etter min mening er nå uansett ikke høyttalerne i en bil det som gir "fet bass", samma hvor gode høyttalere du har. Skal man ha bass må man ha dunkekasse baki. ;)

Hovedsaken er i alle fall at jeg syns høyttalerne er meget gode, jeg har mye erfaring med bilstereo, og Focal er absolutt en av mine bedre erfaringer.

Ellers er jeg enig med Pasient i at skal du først ha såpass gode høyttalere, så bør du også ha en skikkelig hovedenhet (spiller). Du bør også gjøre som han gjør, og koble høyttalerne på forsterker. Forsterkeren i en spiller er ikke verdig å drive disse høyttalerne, 4x25w RMS +/- som en vanlig spiller gir holder ikke når man skal ha "skikkelig" lyd.
6x9 gir ikke bass om du så hadde prøvd :P

Eller, de kan spille litt dypt, men og regne 6x9 som bass blir litt feil. Det har man sub til :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 mar 2007, 16:48

Pasient skrev:
EdHunter N815 skrev:Jeg har 165V2 bak i saaben min, er storfornøyd med lyden. Jeg er ikke helt enig med pasient her, mine spiller like mye bass som de pioneer 6x9 jeg hadde i forrige bilen min... Men etter min mening er nå uansett ikke høyttalerne i en bil det som gir "fet bass", samma hvor gode høyttalere du har. Skal man ha bass må man ha dunkekasse baki. ;)

Hovedsaken er i alle fall at jeg syns høyttalerne er meget gode, jeg har mye erfaring med bilstereo, og Focal er absolutt en av mine bedre erfaringer.

Ellers er jeg enig med Pasient i at skal du først ha såpass gode høyttalere, så bør du også ha en skikkelig hovedenhet (spiller). Du bør også gjøre som han gjør, og koble høyttalerne på forsterker. Forsterkeren i en spiller er ikke verdig å drive disse høyttalerne, 4x25w RMS +/- som en vanlig spiller gir holder ikke når man skal ha "skikkelig" lyd.
6x9 gir ikke bass om du så hadde prøvd :P

Eller, de kan spille litt dypt, men og regne 6x9 som bass blir litt feil. Det har man sub til :P
Det var jo akkurat det jeg sa jo, man får uansett ikke "skikkelig" bass med kun høyttalere.
La meg sitere meg selv;
Men etter min mening er nå uansett ikke høyttalerne i en bil det som gir "fet bass", samma hvor gode høyttalere du har. Skal man ha bass må man ha dunkekasse baki.
Syns nå du motsier deg selv, hvis du mener det er sub man må ha om man skal ha bass, hvorfor nevner du det i sammenheng med et frontsett?
Det er ikke noe du putter inn i bilen for og få "chikkeli bra bass azz".
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 10 mar 2007, 15:25

1, Jeg leste litt feil angående 6x9, beklager.

2, Angående "chikkeli bra bazz azz", så mente jeg Focal generelt. Det jeg prøvde og si var at om du er en av de som mener at et lydbilde skal bestå av 96% bass, så er ikke Focal merket for deg.

Så der :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar