Motortemp fungerer ikke (Oppdatert med nytt problem!)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Motortemp fungerer ikke (Oppdatert med nytt problem!)

Legg inn av Henrik N449 » 14 mar 2007, 08:56

Nåla bare ligger helt død og rikker seg ikke. Ikke på vei hjem fra Oppdal til Drammen en gang.
Hvor er det smartest (og billigst?) å begynne feilsøkingen?
Sist redigert av Henrik N449 den 05 jun 2007, 23:42, redigert 1 gang totalt.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 mar 2007, 09:07

Termostaten til kjølevannet? ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mar 2007, 09:14

Får du varme i varmeapparatet da? Hvis nei, bytt termostat. Hvis ja, så burde nåla ha rørt seg litt. Da er det nok giveren som sitter i termostathuset eller ledningen til denne, en enkel ledning som sitter på giveren med en enkel kabelsko.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 14 mar 2007, 13:39

Ingvar N629 skrev:Får du varme i varmeapparatet da? Hvis nei, bytt termostat. Hvis ja, så burde nåla ha rørt seg litt. Da er det nok giveren som sitter i termostathuset eller ledningen til denne, en enkel ledning som sitter på giveren med en enkel kabelsko.
Støtter det med at kabelskoen kan ha hoppet av tempgiveren. Gjorde det på min 9000 en gang. Ble sikkert litt løsere etter at eg komblet av og på et par ganger når eg byttet termostat.
Selv om termostaten er defekt skulle det gi et lite utslag på tempen.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 14 mar 2007, 18:23

Sjekk om ledningen til temp-giveren har hoppet av først...!
Videre kan du sjekke om ledningen er i orden. Ledningsnettet på gamle og`er har en tendens til å miste isolasjonen :shock:

Hadde samme problemet selv, og da hadde rett og slett all isolasjonen på ledningen blitt borte, slik at det gnisset mot jord....!

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 14 mar 2007, 22:09

okei folks, dette skal sjekkes!
takktakk
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 jun 2007, 21:05

Kikka på det først i dag jeg, ettersom jeg har vært opptatt med mye annet på bilen.

Ledningsnettet ut til tempføler og hele den rukla er jo bare kake!
Det kan Alex skrive under på...
Spesielt den som går til tempføleren.
Ikke bare hadde den hoppet av, men dro jeg bort beskyttelsesstrømpa hadde jo isolasjonen smeltet av langt innover.

Vil gjerne bytte ut hele skiten, med alle ledninger og plugger.
Noen som vet om det er billigst/lettest å ta det ut og lodde/isolere eller bare ta ut og montere nytt/brukt?
Skråstrek ja..

Kan det ha noe sammenheng med at bilen går utrolig varm veeeldig fort?


Nytt spørsmål.
Når bilen blir varm spruter det automatisk kokende spylervæske ut av vindusspylerdysene.
Har noen sett dette før?!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 05 jun 2007, 21:08

Henrik N449 skrev:Kikka på det først i dag jeg, ettersom jeg har vært opptatt med mye annet på bilen.

Ledningsnettet ut til tempføler og hele den rukla er jo bare kake!
Det kan Alex skrive under på...
Spesielt den som går til tempføleren.
Ikke bare hadde den hoppet av, men dro jeg bort beskyttelsesstrømpa hadde jo isolasjonen smeltet av langt innover.

Vil gjerne bytte ut hele skiten, med alle ledninger og plugger.
Noen som vet om det er billigst/lettest å ta det ut og lodde/isolere eller bare ta ut og montere nytt/brukt?
Skråstrek ja..

Kan det ha noe sammenheng med at bilen går utrolig varm veeeldig fort?


Nytt spørsmål.
Når bilen blir varm spruter det automatisk kokende spylervæske ut av vindusspylerdysene.
Har noen sett dette før?!
har skjedd meg før det der med vindusspylerne ivaffall (tror mer det er spylerveske men) hakke tenkt på å finne ut hvorfor enda da men :P
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 jun 2007, 21:11

Akkurat den der med kokende spylevæske har jeg hørt mange som har opplevd . Kan det muligens være fordi eksosen går "rett" forbi spylevæsketanken ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 jun 2007, 21:54

også koker væsken, så ekspanderer den og tyter ut da?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 05 jun 2007, 22:26

Du har ikke sånn oppvarma spylervæske sånn som på 90n til mamma da? var orginalt saab ekstra utstyr, spylervæska går via en dings som sitter montert på radiator slangen.
Men hadde du hatt det så hadde du vell kansje lagt merke til det ville jeg regna med
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 jun 2007, 23:50

Har nå rivd av den svarte ytre isolasjonen på noen deler av ledningsnettet i motorrommet.

Det viser seg at det er to ledninger hvor isolasjonen er mongo som kommer fra inni bilen via høyre forskjerm. Tynn grønn og hvit, og en litt tykkere rosa og hvit. Begge disse ender i sikringsboksen, ser det veldig ut som.

Også er det en som kommer fra sikringsboksen (eller hvertfall torpedoveggen) og ender i en vanlig kabelsko, regner med at denne skal til tempføleren på termostathuset. Fargen er gul og hvit.

Har dessuten også funnet en del kabelsko og sånn som slenger løst, bla en rød og en svart med svarte 90graders kabelsko som kommer fra samme bunten som den gule/hvite

bilder kommer så fort jeg får kontakt med serveren min!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 jun 2007, 00:26

Bilder ja.

Isolasjonsmørje
http://henrik.laggy.org/saab/ny/DSCN0713.JPG

http://henrik.laggy.org/saab/ny/DSCN0715.JPG

Løse kabler som må plugges noe sted.
http://henrik.laggy.org/saab/ny/DSCN0718.JPG

http://henrik.laggy.org/saab/ny/DSCN0719.JPG

her ender rosa/hvit og grønn/hvit. den bakerste kabelskoen av de to til
venstre er ikke koblet til noe som helst.
http://henrik.laggy.org/saab/ny/DSCN0720.JPG

Her er fargene litt tydligere
http://henrik.laggy.org/saab/ny/DSCN0721.JPG

Hva burde jeg gjøre nå?

Når jeg har rengjort dette er det egentlig bare litt isolasjon som mangler , maks 15cm på 2 kabler, og kanskje 25-30cm på det jeg tror er tempføler ledningen (gul/hvit med enkel kabelsko).

Kan jeg ikke bare isolere det på nytt?

Og viktigst av alt, hva tror dere er årsaken til dette isolasjonsklinet?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 06 jun 2007, 01:11

JA du kan isolere dem på nytt. Men gjør det nøye ;)
tror årsaken er alt som har med slemme gasser og gjøre:P

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 jun 2007, 01:25

Johan N828 skrev:JA du kan isolere dem på nytt. Men gjør det nøye ;)
tror årsaken er alt som har med slemme gasser og gjøre:P
Gasser? :P
Forklar litt nøyere;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar