Hvordan koble om grøftelysa...
Lagt inn: 25 okt 2007, 00:10
Slik at de også lyser med fjernlys? Er tross alt mer bruk for de da... (Skjønner ikke helt hvorfor de er koblet sånn at de ikke lyser med fjernlysene) 9k 92-mod.
Norges største SAAB-miljø
http://forum.saabturboclub.net/
Det er jo sant, men det er faktisk lov å ha dem sammen med fjernlys, men ikke sammen med nærlys. Hvis jeg kobler parklys og grøftelys som kjørelys da? hvordan kan jeg gjøre det?Ingvar N629 skrev:Tåkelys sammen med fjernlys er ikke så gunstig, fordi de trekker blikket ditt nærmere bilen istedenfor framover. Det er altså ikke da du har behov for dem. Tåkelys brukes sammen med park som kjørelys (kun i dagslys), eller når det er så dårlig sikt/svingete at du uansett ikke får brukt fjernlys.
Når jeg gikk på lærlingeskole så vi på lovverket for lys på biler, og der sto det at grøftelys sammen med fjernlys kun var tillat ved dårlig sikt på svingete vei i lave hastigheter.audun-eg skrev:Det er jo sant, men det er faktisk lov å ha dem sammen med fjernlys, men ikke sammen med nærlys.
Er godt mulig jeg tar feil der ja. Mener at jeg leste det i bladet BIL en gang, men ikke sikkert at jeg husker riktig.P3t3r skrev:Når jeg gikk på lærlingeskole så vi på lovverket for lys på biler, og der sto det at grøftelys sammen med fjernlys kun var tillat ved dårlig sikt på svingete vei i lave hastigheter.audun-eg skrev:Det er jo sant, men det er faktisk lov å ha dem sammen med fjernlys, men ikke sammen med nærlys.
Hmmm. problemet er at det på min bil er koblet slik at bryteren står til høyre hele tiden, men lysene slår seg av når tenninga skrues av...Daniel N683 skrev:Foran batteriet henger den en ledning med grå kontakt .. denne ser ut som om den er kortsluttet med en ledningsbit på 10 cm.. der begge ender av ledningen er koblet inn i kontaktet.
Du har en av to muligheter her. Enten er det en kontakt med 3 poler. Da kan du bytte om mellom nærlys og parklys når hovedlysbryteren står til venstre ved å bytte plass på ledningen som "kortslutter" kontakten.
Har du den med kun 2 koblinger så drar du den bare ut. Da går det over til kun parklys når du har hovedbryteren til venstre.
Om du da slår på tåkelysene så vil begge slå seg av/på med tenningen når hovedlysbryteren står til venstre.
Skjedde ingenting da jeg satte i den sikringen for headlights. Fant ut at alt som har med lys å gjøre er koblet med en stor rund multikontakt fremme ved venstre hovedlykt. Tror ikke jeg begynner å tukle med den...Tor N12 skrev:Da skal det holde å sette inn sikringen som står øverst til høyre i sikkringholderen, det er den som er for kjørelys...
Men... den metoden Daniel beskriver stemmer bare for nyere 9000 (fra M94 eller M95 og oppover)
På dagtid er jeg enig, bortsett fra at du mener det er praktisk...?Isdahl N1069 skrev:Park/tåkelys kjørestilen er praktisk og fett![]()
Tor N12 skrev:Det som skal skje når du setter inn den sikringen er at kjørelysene skal virke når lysbryteren står i "off"/helt til venstre...
Skjer ikke dette så må noen ha tuklet med det elektriske da dette er standard på 9k i allefall fra M91
Etter det mørkt blir slike belønna med fjernlyset midt i fleisen (om en ikkje blender andre traffikantar). Same behandlig får også dei som absolutt skal køyre med skoddebaklyset på i tide og utideEdHunter N815 skrev:På dagtid er jeg enig, bortsett fra at du mener det er praktisk...?Isdahl N1069 skrev:Park/tåkelys kjørestilen er praktisk og fett![]()
På kvelds/nattestid hadde jeg lett gått bort og knust tåkelysene dine med en skiftenøkkel. Er det noe jeg ikke kan fordra så er det tåkelys, kanskje spesielt i kombinasjon med nærlys, etter mørkets frembrudd. Makan til egoisme og mangel på respekt for medtraffikanter skal man lete lenge etter. Jeg lurer på hvordan det kan forsvares å blende andre fordi bilen ser fetere ut? Det er en grunn til at det er ulovlig.