2Din spiller

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

2Din spiller

Legg inn av stianj » 11 jan 2010, 15:54

Hei!
Skal bytte ut den originale spilleren min til enten en: Pioneer AVH-P4100DVD eller Kenwood DDX-5024.
Dem ser sånn ut:
Bilde

Det jeg lurer på, er det noen andre her som har byttet ut fra originalt, til noe sånt?
Hva er det jeg eventuelt trenger ekstra, for å få det her til å passe?

Mvh Stianj. :mrgreen:
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 2Din spiller

Legg inn av Andrew N1328 » 11 jan 2010, 16:11

Du finner litt info på disse trådene om hvordan du gjør det, og hvis du tar deg tid å søker gjennom "elektrisk" vil du nok finne flere som har gjort nettopp dette. Det som jeg ser går igjen er ulyd ved uoriginal spiller med original forsterker.

viewtopic.php?f=37&t=27621
viewtopic.php?f=37&t=23801
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: 2Din spiller

Legg inn av stianj » 11 jan 2010, 16:15

Takk skal du. Men ser liksom ikke om det bare er å hive det inn, eller om det trengs noe overganger osv?
Mange som har forskjellige resultater :P
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 2Din spiller

Legg inn av Andrew N1328 » 11 jan 2010, 16:19

stianj skrev:Takk skal du. Men ser liksom ikke om det bare er å hive det inn, eller om det trengs noe overganger osv?
Mange som har forskjellige resultater :P
Ja, såvidt jeg vet er pioneer det sikreste, da det er dette som er der originalt, men har desverre ikke prøvd å bytte selv, og vet derfor ikke alt rundt det. Men av det jeg har lest av andre er det 2 ting som ofte trengs for å få det til: 1. ramme for å få selve spilleren til å passe, og 2. adapter/overgang til ledningsnettet.
Har du ikke en bilstereo-butikk i nærheten du kan snakke med? vet ihvertfall at bilradiospesialisten her i trondheim er veldig oppegående på nettopp å oppgradere i 9-5.

Ellers får vi bare vente på at noen av de som har byttet spiller i sin egen 9-5 skal komme hit å svare ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: 2Din spiller

Legg inn av stianj » 11 jan 2010, 17:14

Andrew N1328 skrev:
stianj skrev:Takk skal du. Men ser liksom ikke om det bare er å hive det inn, eller om det trengs noe overganger osv?
Mange som har forskjellige resultater :P
Ja, såvidt jeg vet er pioneer det sikreste, da det er dette som er der originalt, men har desverre ikke prøvd å bytte selv, og vet derfor ikke alt rundt det. Men av det jeg har lest av andre er det 2 ting som ofte trengs for å få det til: 1. ramme for å få selve spilleren til å passe, og 2. adapter/overgang til ledningsnettet.
Har du ikke en bilstereo-butikk i nærheten du kan snakke med? vet ihvertfall at bilradiospesialisten her i trondheim er veldig oppegående på nettopp å oppgradere i 9-5.

Ellers får vi bare vente på at noen av de som har byttet spiller i sin egen 9-5 skal komme hit å svare ;)
Tar meg nok en liten tur til Installbay i Hamar i morgen, så får vi se hva dem sier der. :)
Så skal jeg skrive her hva som trengs, så det kanskje er til hjelp for noen senere :D
2009 9-3 Aero XWD

wilk
Innlegg: 21
Registrert: 19 jun 2009, 21:22
Medlemsnummer: N1744
Bil: 9-5 SE 2.0t

Re: 2Din spiller

Legg inn av wilk » 20 jan 2010, 00:47

Jeg har montert spilleren fra Pioneer som du nevner, riktig nok for en stund siden så alt er ikke "ferskt" i minne. Det gikk forsåvidt fint om man liker å "sysle" litt med bilen. Kjempefornøyd med spilleren i seg selv og dens muligheter samt skjermkvalitet. Dog noen små problemer var det i forbindelse med monteringen.

*Ratt adapteret fra Pioneer: Kontaktene på adapteren passet ikke med kontaktene fra bilen. Virket som Pioneer hadde byttet om plass på kontaktene(er 2.stk), eller at det er forskjell på årsmodellene av Saab 9-5. Vet at noen har klipt og skjøtet om. Jeg tok bare og knak av sporet på kontaktene slik at jeg fikk dem på plass, og det funket. Må ha rattknapper! Men det tok noen minutter å finne ut av feilen:(.

*Ramme og sort pyntelist rundt: Festene som skal sitte på siden av rammen som igjen holder rammen på plass i konsollen skal skrus på med 4 stk skruer med flat hode. De skruene som fulgte med i eksen var for små, slik at dem ikke holdt festene til rammen på plass, dette løste seg ved å finne samme type skruer med litt større hode. Ikke rot bort skruene på rammen som følger med selve spilleren, du kan bruke disse om du får tilsendt samme type ramme som jeg fikk fra Pioneer. (Når jeg bestillte ramme så fantes det ennå ikke noen ramme til 9-5 for denne Pioneer spilleren, godt mulig det gjør det nå) evt lar det seg å bruke ramme for 9-5 fra en av de andre tilsvarende spillerne fra Pioneer. Den sorte pyntelisten rundt spilleren ville ikke klipse seg på, ettersom rammen var ment for en annen Pioneer spiller, den buttet i spilleren før klypene på baksiden av pyntelisten fikk tak i rammen. Løsning, litt teip og press på. Null knirk og ikke synlig:)

*Støy med orginal forsterker: Jeg har orginalt AS2 anlegget i min bil og opplevde støy og noe forvrengt lydbilde. Noen kobler det opp utenom den orginale forsterkeren, eller lager seg en "bro" av no slag. For min del løste det seg med et adapter jeg fikk tak i fra TROND-N581 her på forumet. Så be evt han pent i en PM om hvordan du fikser dette.


Håper dette var noe til hjelp.

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: 2Din spiller

Legg inn av stianj » 20 jan 2010, 22:12

wilk skrev:Jeg har montert spilleren fra Pioneer som du nevner, riktig nok for en stund siden så alt er ikke "ferskt" i minne. Det gikk forsåvidt fint om man liker å "sysle" litt med bilen. Kjempefornøyd med spilleren i seg selv og dens muligheter samt skjermkvalitet. Dog noen små problemer var det i forbindelse med monteringen.

*Ratt adapteret fra Pioneer: Kontaktene på adapteren passet ikke med kontaktene fra bilen. Virket som Pioneer hadde byttet om plass på kontaktene(er 2.stk), eller at det er forskjell på årsmodellene av Saab 9-5. Vet at noen har klipt og skjøtet om. Jeg tok bare og knak av sporet på kontaktene slik at jeg fikk dem på plass, og det funket. Må ha rattknapper! Men det tok noen minutter å finne ut av feilen:(.

*Ramme og sort pyntelist rundt: Festene som skal sitte på siden av rammen som igjen holder rammen på plass i konsollen skal skrus på med 4 stk skruer med flat hode. De skruene som fulgte med i eksen var for små, slik at dem ikke holdt festene til rammen på plass, dette løste seg ved å finne samme type skruer med litt større hode. Ikke rot bort skruene på rammen som følger med selve spilleren, du kan bruke disse om du får tilsendt samme type ramme som jeg fikk fra Pioneer. (Når jeg bestillte ramme så fantes det ennå ikke noen ramme til 9-5 for denne Pioneer spilleren, godt mulig det gjør det nå) evt lar det seg å bruke ramme for 9-5 fra en av de andre tilsvarende spillerne fra Pioneer. Den sorte pyntelisten rundt spilleren ville ikke klipse seg på, ettersom rammen var ment for en annen Pioneer spiller, den buttet i spilleren før klypene på baksiden av pyntelisten fikk tak i rammen. Løsning, litt teip og press på. Null knirk og ikke synlig:)

*Støy med orginal forsterker: Jeg har orginalt AS2 anlegget i min bil og opplevde støy og noe forvrengt lydbilde. Noen kobler det opp utenom den orginale forsterkeren, eller lager seg en "bro" av no slag. For min del løste det seg med et adapter jeg fikk tak i fra TROND-N581 her på forumet. Så be evt han pent i en PM om hvordan du fikser dette.


Håper dette var noe til hjelp.
Hei!
Tusen hjertelig takk for kjempefint svar!
Men nå har det seg sånn, at jeg leverte tilbake spilleren, og fikk igjen pengene siden dem jeg kjøpte den av, ikke greide å få tak i det jeg trengte.
Tenkte lenge på å mekke selv, men da fikk det heller være tenkte jeg.
Men tusen takk! :woot:
2009 9-3 Aero XWD

Svar