Side 1 av 1
Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 02 jul 2011, 18:06
av kristianur N1169
Jeg har bestemt meg for å flytte batteriet i 900'n bak i bagasjerommet.
Er det så enkelt som å bytte ut nødvendige ledninger med noen som er lange nok til å nå bagasjerommet?
Eller bør jeg flytte noen av kontaktpunktene? Og bør man unngå at ledningene ligger side om side gjennom bilen?
Og er det noe spesielt jeg må tenke på med innfestingen eller er det bra nok så lenge det sitter fast?
Har litt lyst til å investere i et AGM-batteri uten at jeg er helt sikker på at det er godt for noe.
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 03 jul 2011, 12:28
av zero900t
kristianur N1169 skrev:Jeg har bestemt meg for å flytte batteriet i 900'n bak i bagasjerommet.
Er det så enkelt som å bytte ut nødvendige ledninger med noen som er lange nok til å nå bagasjerommet?
Eller bør jeg flytte noen av kontaktpunktene? Og bør man unngå at ledningene ligger side om side gjennom bilen?
Og er det noe spesielt jeg må tenke på med innfestingen eller er det bra nok så lenge det sitter fast?
Har litt lyst til å investere i et AGM-batteri uten at jeg er helt sikker på at det er godt for noe.
Jeg la kablene på hver side bakover og forsterkerkabelen i midten. OM det har no å si veit jeg ikke, men hadde ikke noen problemer med det.
Ang batteriet så kjøpte jeg bare et litt mindre batteri i størrelsen å satte det ved siden av reservedekket. Stroppa det fast der å det gikk fin fint gjennom EU. Men om dem så batteriet er no annet da.

Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 03 jul 2011, 19:48
av kristianur N1169
Okay takk.
Og da har du bare forlenget ledningene bakover til bagasjen uten å flytte noen tilkoblinger?
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 03 jul 2011, 19:51
av Øyvind N1563
Kan du ikkje berre kopla minusen rett i godset då? Så slepp du eine kabelen heile veien fram
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 03 jul 2011, 20:31
av kristianur N1169
Ja, det er det jeg lurte litt på også. Men jeg tør ikke i tilfelle jeg får støt når jeg prøver å starte

Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 04 jul 2011, 07:13
av Andreas N1194
kristianur N1169 skrev:Ja, det er det jeg lurte litt på også. Men jeg tør ikke i tilfelle jeg får støt når jeg prøver å starte

Jeg kjøpte 12 meter 35kvadrat til akkurat samme jobben, detta blir gøy!

Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 04 jul 2011, 08:41
av ToreN1246
kristianur N1169 skrev:Ja, det er det jeg lurte litt på også. Men jeg tør ikke i tilfelle jeg får støt når jeg prøver å starte

Hele bilen er jord, så du sparer både tid og penger på å jorde i bagasjen! Bruk skikkelig kabel som er grov nok, blir varmt når du drar den på starteren. Et kontaktspunkt foran er gull å ha ved starthjelp, lading Osv... Kjøp en batteriboks bak som boltes godt fast;)
Ved starthjelp/lading har du da et kontaktpunkt lett tilgjenglig foran, jord har du på løfteøre på motoren din.
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 04 jul 2011, 08:48
av Andreas N1194
ToreN1246 skrev:kristianur N1169 skrev:Ja, det er det jeg lurte litt på også. Men jeg tør ikke i tilfelle jeg får støt når jeg prøver å starte

Hele bilen er jord, så du sparer både tid og penger på å jorde i bagasjen! Bruk skikkelig kabel som er grov nok, blir varmt når du drar den på starteren. Et kontaktspunkt foran er gull å ha ved starthjelp, lading Osv... Kjøp en batteriboks bak som boltes godt fast;)
Ved starthjelp/lading har du da et kontaktpunkt lett tilgjenglig foran, jord har du på løfteøre på motoren din.
Det er noen som mener at det elektromagnetiske magnetfeltet som oppstår ved jordning bak og tilkobling foran kan være verdt å unngå, derfor man legger dobbel kabel. Men dette er jo opp til hver enkelt da, det koster jo noen kroner i kabel også..
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 04 jul 2011, 09:25
av Ingvar N629
Andreas N1194 skrev:ToreN1246 skrev:kristianur N1169 skrev:Ja, det er det jeg lurte litt på også. Men jeg tør ikke i tilfelle jeg får støt når jeg prøver å starte

Hele bilen er jord, så du sparer både tid og penger på å jorde i bagasjen! Bruk skikkelig kabel som er grov nok, blir varmt når du drar den på starteren. Et kontaktspunkt foran er gull å ha ved starthjelp, lading Osv... Kjøp en batteriboks bak som boltes godt fast;)
Ved starthjelp/lading har du da et kontaktpunkt lett tilgjenglig foran, jord har du på løfteøre på motoren din.
Det er noen som mener at det elektromagnetiske magnetfeltet som oppstår ved jordning bak og tilkobling foran kan være verdt å unngå, derfor man legger dobbel kabel. Men dette er jo opp til hver enkelt da, det koster jo noen kroner i kabel også..
Googler man f eks "Volvo" og "stråling" så får man mange treff om dette, bl a disse artiklene:
http://forbruker.no/bil/article275793.ece
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/02/14/313161.html
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 06 jul 2011, 00:20
av saab-900-turbo
Jeg har bare plusskabel bakover i min og900, og jording til gods bak. Og dette fungerer kjempefint, og har alltid gjort det
Så ser ikke noe mening med å legge - ledningen framover igjen, ville kalt det sløsing med kabel

Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 06 jul 2011, 08:48
av Andreas N1194
Daniel N683 skrev:Andreas N1194 skrev:Det er noen som mener at det elektromagnetiske magnetfeltet som oppstår ved jordning bak og tilkobling foran kan være verdt å unngå, derfor man legger dobbel kabel. Men dette er jo opp til hver enkelt da, det koster jo noen kroner i kabel også..
Det kan da umulig være noe værre enn på biler med bilstereo bak, der man trekker strømkabel fra batteri til forsterker og bruker godset som jord. Går da mye mer strømm gjennom chassiet på bilen når man spiller høyt med stor forsterker enn den korte tiden du bruker starteren - eller når bilen går for den saks skyld..
Som sagt så er dette en sånn ting som folk aldri blir enige om, og jeg som elektro-ingeniør ser helt klart fordelen med å spare kabel, men gidder man å kjøpe kabel og legge denne frem igjen så slipper man å fundere på om man kjenner noe i lilletåa som følge av nevnte magnetfelt

Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 10 jul 2011, 20:46
av kristianur N1169
I call bullshit. Kjører nok minusen korteste vei til stålet ja.
Re: Batteri i bagasjerom
Lagt inn: 12 jul 2011, 09:14
av Andreas N1194
kristianur N1169 skrev:
I call bullshit. Kjører nok minusen korteste vei til stålet ja.
Som elektro-siv.ing sliter jeg med å være helt med på denne også, men det er aldri feil med 12 meter kobber i bilen!
