speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
simon_9-5
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 02 mai 2010, 19:36
Navn: simon jensen
Bil: Saab 9-5 1,9tid vector
Sted: Porsgrunn

speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av simon_9-5 » 03 aug 2011, 20:25

Hei.

Har ett rart problem med saaben min..
når tenningen settes på justerer speilene seg ut av posisjon.. dette skjer hver gang tenningen settes på,, ganske irriterende, for da må speilene justeres med knappen inntil motoren stopper... (nytter ikke å trykke inn knappen, la speilene felle seg inn, for så og ta de ut igjen. vrir seg "over" posisjonen de skal være i..)

noen måte å koble dette ut på:) slik att speilene står i samme posisjon hele tiden?? hadde vært deilig:)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av EdHunter N815 » 03 aug 2011, 23:23

Tror det har seg slik at hvis du har memory på førersetet så vil denne også huske innstillingen på speilene og "nullstille" disse ved hver oppstart. Tipper kanskje det hjelper å stille de riktig inn for så å lagre posisjonen med memoryknappen på setet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av Ingvar N629 » 04 aug 2011, 10:21

Mener du minneposisjonen, eller innfelling av hele speilhuset? Mulig det kan løses ved å programmere vekk funksjonen med Tech2, men jeg har aldri prøvd så det er bare gjetning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
simon_9-5
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 02 mai 2010, 19:36
Navn: simon jensen
Bil: Saab 9-5 1,9tid vector
Sted: Porsgrunn

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av simon_9-5 » 04 aug 2011, 17:33

er hele speilhuset som vrir seg, og den stopper aldri i rett posisjon.. kan felle inn speilene når jeg parkerer, setter meg inn starter opp bilen og skal slå ut speilene, så justerer de seg over hver gang, så må speilene taes inn ved å trykke på innfelling, og justere med knappen til de er der de skal være, eller så må motoren "stoppes" med å åpne vinduet og legge hånda mot..

men skal sjekke dette med memory og se om det hjelper, men virker som om den ikke "skjønner" att speilet står i riktig posisjon, så motoren til speilene går hver gang den startes opp, uavhengig av speilenes posisjon.. (sitter det en føler/sensor i speilhuset som registrerer når speilet er slått ut/fellt inn??)

takker for alle svar:)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av Frode N073 » 04 aug 2011, 18:27

har du sjekka at det e i sporet sitt?
du kan jo legga inn speilene uten elektronikk.
dette skjedde på min. sikkert någen som har gått forbi og hekta seg i speilhuset og vridd det ut av posisjon.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
simon_9-5
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 02 mai 2010, 19:36
Navn: simon jensen
Bil: Saab 9-5 1,9tid vector
Sted: Porsgrunn

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av simon_9-5 » 04 aug 2011, 18:44

det er sjekket:)

hører ett høyt klikk/kneppelyd om speilet ikke står i posisjon og man bruker motoren..

så speilet er satt i sin riktige posisjon,, men hjelper ikke stort..:( motoren starter hver gang tenning settes på uavhening av memory på seter og speilinnstilling..

så virker som att speilet tror det står innfelt hele tiden.. speilet vrir seg helt ut feil vei, slik att det er felt inn, men framover....

merkelig feil, men ikke den største, så får vell leve med den til det andre er fikset,, men mest lyst å få det koblet ut med tech2,, så er problemet løst forever:)

NoFair
Innlegg: 8
Registrert: 31 mai 2011, 16:51
Bil: 2008 9-3 ss Biopower

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av NoFair » 07 aug 2011, 16:27

simon_9-5 skrev:det er sjekket:)

så virker som att speilet tror det står innfelt hele tiden.. speilet vrir seg helt ut feil vei, slik att det er felt inn, men framover....

merkelig feil, men ikke den største, så får vell leve med den til det andre er fikset,, men mest lyst å få det koblet ut med tech2,, så er problemet løst forever:)
Dette skjer også på min 2008 9-3, men de klarte ikke å fikse det via computeren så jeg får nytt speil fra Saab på garanti (litt ventetid på det ser det ut som).

Sverre
2008 9-3 ss 1.8t Biopower

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av wanvik » 11 aug 2011, 18:31

I sted fikk jeg samme problem også!
Hos meg var det først "motsatt problem" på venstre speil, dvs det gikk ikke helt inn/ut.
Nå i kveld gikk det fint, men høyre speilet går for langt både inn og ut - dog ikke så langt at det peker beint fremover da.

Er dette noe som kan programmeres via tech da, eller er det bare posisjonen på selve speilglasset som kan programmeres?

Brukeravatar
9-3ssturbo
Innlegg: 29
Registrert: 23 mar 2007, 12:45
Medlemsnummer: 994
Navn: Øyvind
Bil: 9-3 SS og 9-5 estate
Sted: Tønsberg

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av 9-3ssturbo » 22 aug 2011, 21:02

Har akkurat samme på min 9-3 også. Elektrisk innfellbare speil som ikke stopper når de felles ut igjen, men fortsetter så de står helt feil. Noen ganger begge, andre ganger det ene. Men aldri at begge stopper der de skal. Mine står i ro når jeg starter, men når bilen kommer over en viss hastighet (ca 30km/t) begynner de å vri seg fremover. Hvis noen finner en løsning så post det gjerne her. Er jo rart om speilene er ødelagt, da et av de stopper på rett sted en gang i blant. Men aldri begge samtidig. Hadde de stoppet rett skulle jeg ikke rørt knappen igjen.
OBJECTS IN MIRRORS ARE BEEMERS, JAPS AND LOSERS........

Brukeravatar
9-3ssturbo
Innlegg: 29
Registrert: 23 mar 2007, 12:45
Medlemsnummer: 994
Navn: Øyvind
Bil: 9-3 SS og 9-5 estate
Sted: Tønsberg

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av 9-3ssturbo » 23 aug 2011, 20:50

Midlertidig løsning for min del ble å ta av deksel ved speilfoten inne i bilen. Der satt det to kontakter. Tok ut den øverste, og da står de ihvertfall i ro. Kan fortsatt justere speilene. Bare innfellingen som ikke virker. Vet ikke om varmen i speilene virker nå da men. Så får vi se om man finner noen ordentlig løsning på dette.
OBJECTS IN MIRRORS ARE BEEMERS, JAPS AND LOSERS........

NoFair
Innlegg: 8
Registrert: 31 mai 2011, 16:51
Bil: 2008 9-3 ss Biopower

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av NoFair » 24 aug 2011, 15:11

9-3ssturbo skrev:Midlertidig løsning for min del ble å ta av deksel ved speilfoten inne i bilen. Der satt det to kontakter. Tok ut den øverste, og da står de ihvertfall i ro. Kan fortsatt justere speilene. Bare innfellingen som ikke virker. Vet ikke om varmen i speilene virker nå da men. Så får vi se om man finner noen ordentlig løsning på dette.
Tommy hos Maptun gjorde samme for meg da jeg var innom en tur med bilen. Han mente feilen lå i styreenheten som satt i døren, jeg skal ta kontakt med ham senere å sjekke om han vet om en permanent løsning på problemet.

Bare førerspeilet som oppførte seg rart hos meg.
2008 9-3 ss 1.8t Biopower

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av wanvik » 20 sep 2011, 21:59

Noen som har fått noen konklusjon på denne?


Hos meg varte problemet bare i noen få dager, og så sto de riktig lenge. (Jeg rørte ikke knappen for innfelling i den tida da..)
Nå før helga kom problemet tilbake igjen, og var værre enn noen gang før.

Bilen skulle uansett på service og litt til, så jeg er spent på å høre hva de finner ut når jeg kommer meg hjem og får hentet bilen :)
Om de har en løsning på problemet, poster jeg selvfølgelig her.

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av wanvik » 23 sep 2011, 07:26

Da har jeg fått hentet ut bilen, og fikk svar på hva det skyldtes hos meg ihvertfall :)

Det var rett og slett korrosjon med påfølgende kortslutning.. Din Bil hadde allerede søkt om dekning for å ta det på garanti, så forhåpentligvis får jeg vel nye speil om ikke så alt for lenge! :)

blacksaab
Innlegg: 1
Registrert: 26 jan 2013, 01:06

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av blacksaab » 26 jan 2013, 01:20

sammw her med venstre sidespeil som vridde seg på min 93 08 mod , tok det på garantien 1 gangen.
så skjedde det igjen og gjette hvorfor???

jo, vasket bilen og kjørte hjem da ved -20 C der ankomst var så dum og slo inn speilene, de hadde fryst fast og da begynte venstre sidespeil å gå amokk.
klarer liksom ikke tilgi meg for det der.... skulle ikke felle speilene inn den dagen,faaaan.

nå blir det-4-5000 kroner rett i dass

Brukeravatar
tomay.
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 apr 2007, 21:33
Medlemsnummer: 1030
Navn: Tommy Dørmænen
Bil: SAAB 9.3SS
Sted: enebakk
Kontakt:

Re: speil justerer seg etter eget forgodtbeffinende

Legg inn av tomay. » 26 jan 2013, 02:30

Dette er et kjent problem på både 9.3 og 9.5
Gjør det billig og enkelt, kjør motor til riktig posisjon, av og til må du holde motor til den stopper i riktig posisjon,skru av tenning og kobl bort ledn som styrer motor som svinger speil inn og ut.
Problemet løst og du slipper og kjøpe nytt speil.

Vi klarte da oss uten innfellbare speil før :)
Tommy Dørmænen
SAAB 9.3 sport sedan
SAAB 99 turbo 78Mod.

Svar