Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe (+eberspächer)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 10 jan 2012, 21:09

Har nå kjørt med ELOC-varmer i 14 dager, og må si meg storfornøyd. Lar den stå på en time ca hver morgen(trenger sikkert bare halve tiden, men da blir den ordentlig gjennomvarm ihvertfall).
Temp- måleren ligger rett over det blå feltet, og bilen blir driftsvarm på no time. Blåser varmt fra varmeapp. umiddelbart også!
Veldig bra "oppfinnelse" Anbefales på det sterkeste! Glem defa blokkvarmere, dette er tingen.
Fikk også høre av selgeren at den pumpa ikke er opphengt i noe lager eller har børster, så det er egentlig en evighetspumpe :D
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Tor N12 » 11 jan 2012, 10:57

Du endte opp med varmeren som har 55-graders termostat da?

Har selv koblet opp igjen Defapakken på 9-5'en min nå. Ble i allefall kjempepraktisk å styre den med Sid så slipper man å ha det stygge defa-uret inne i bilen 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Tor N12 » 11 jan 2012, 11:00

Om du skal styre den varmeren din med Sid programert for å styre bensinvarmer så er maksimal driftstid på varmeren 1 time, er den programert for å styre elektrisk motorvarmer så vil den gå i maks 3 timer men da mister du som sagt muligheten for å fyre opp klima/kupevifte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jan 2012, 11:27

Angående kupévifta, så lurer jeg på om den ikke aktiveres fra bensinvarmeren når vannet er varmt nok, mener iallfall det var slik jeg koblet det på bilen min. Så det spørs om den muligheten krever noe ekstra mikk-makk hvis man skal kjøre en elektrisk varmer slik.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 11 jan 2012, 17:25

Jeg kobla min direkte jeg, med timer i stikkontakta, funker greit, men mangler som sagt kupevifta da. Tapper det batteriet etter en time med vifte eller? og er det full gass på vifta?

Temperaturstyrt sier du? Vannet på bilen ble målt til 40 grader på maks, er det nok for at vifta skal fyre?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Børre N17 » 12 jan 2012, 00:07

Ingvar N629 skrev:Angående kupévifta, så lurer jeg på om den ikke aktiveres fra bensinvarmeren når vannet er varmt nok, mener iallfall det var slik jeg koblet det på bilen min. Så det spørs om den muligheten krever noe ekstra mikk-makk hvis man skal kjøre en elektrisk varmer slik.
Kikka litt på skjemaet til parkeringsvarmern, og det ser ut til at det bare er en ingang på ACC som legges lav eller høy så starter den opp.
Har også tenkt litt på dette selv, og om en får åpnet opp for pakeringsvarmer i SID, kan en nok lage en rele-sats som styrer både 220V inn og starter opp ACC.

Ingvar: Ligger kontakta som kobles inn på Eber'n ved spylertanken ferdig på alle biler, eller var det med et ledningsnett til den?
Går kabler fra den 8-pins kontakten både fra SID og til ACC ser det ut til.
SID legger pinne nr 6 i den kontakten høy via et rele merket "A", og Eber'n gir ut signal til ACC på pinne 3 på samme sted.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2012, 08:39

Da husket jeg riktig. Det skal ikke være noe problem å generere et slikt signal nei! Men kan jo være greit at ikke vifta går før det er nødvendig, bruker jo litt strøm det systemet der. Eberen måler vanntemperaturen og starter vifta når det blir varmt nok.

Det ligger ikke klart ledningsnett til Eberen nei, det følger et relativt stort nett med varmeren. Bl a har jo Eberen egen bensinpumpe som det også skal ledninger til, så det blir da litt kabler av det. Releet ("A") er også noe som følger med, samt sikringsholder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av redturbo » 27 jan 2012, 01:34

Hvordan er erfaringen?
Nevnte sirkulasjonspumpen for tekniker på SaabCity og han mente at Defa blokkvarmer var best; den sitter i stedet for en av frostpluggene.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 27 jan 2012, 21:28

Nå har varmeren begynnt å kødde litt. Av og til virker den ikke, eller den varmer, men pumpa går ikke, så termostaten slår inn, og motoren blir ikke varm.
Var garanti på den, så skal få ordna ny. men den er helt herlig når den virker. du får aldri 40-50 grader med en blokkvarmer uten en sirkulasjonspumpe da. Men for all del, en blokkvarmer vil jo være en evighetsmaskin da det ikke er noe bevegelige deler Men som sagt ikke like effektiv ;)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jan 2012, 23:36

Du finner sikkert en Bosch-pumpe på e-bay, de holder iallfall. De som ikke er laget i Kina ("Bozch") koster litt, men ikke flere hundrelapper enn at det forsatt er rimelig. Aner ikke hvor mange timer pumpa mi har gått, men det begynner jammen meg å bli noen. 500+ vil jeg tro.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av redturbo » 28 jan 2012, 00:18

Kan du oppgi en type / modell, evt legge ut en link med bilde?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2012, 00:29

Så lenge kapasiteten er grei og diameteren på slangestussene passer, så er det vel good to go.. En slik en kanskje?
http://www.ebay.com/itm/Volkswagen-Elec ... 1e6a446fc2
Har en slik liggende løst i verkstedet, innkjøpt mtp vann-til-luft ladeluftkjøler. Kan jo sjekke om den passer på slangene. Den jeg har montert i bilen gidder jeg ikke å tappe kjølevæska for å demontere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Ingvar N629 » 17 apr 2012, 10:06

OBS! Annet navn på denne varmeren, men selve varmerenheten ser lik ut:
http://www.testfakta.se/motor/article59149.ece
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 03 des 2012, 21:13

Børre N17 skrev:
Ingvar N629 skrev:Angående kupévifta, så lurer jeg på om den ikke aktiveres fra bensinvarmeren når vannet er varmt nok, mener iallfall det var slik jeg koblet det på bilen min. Så det spørs om den muligheten krever noe ekstra mikk-makk hvis man skal kjøre en elektrisk varmer slik.
Kikka litt på skjemaet til parkeringsvarmern, og det ser ut til at det bare er en ingang på ACC som legges lav eller høy så starter den opp.
Har også tenkt litt på dette selv, og om en får åpnet opp for pakeringsvarmer i SID, kan en nok lage en rele-sats som styrer både 220V inn og starter opp ACC.

Ingvar: Ligger kontakta som kobles inn på Eber'n ved spylertanken ferdig på alle biler, eller var det med et ledningsnett til den?
Går kabler fra den 8-pins kontakten både fra SID og til ACC ser det ut til.
SID legger pinne nr 6 i den kontakten høy via et rele merket "A", og Eber'n gir ut signal til ACC på pinne 3 på samme sted.
Røsker liv i denne tråden igjen!

Sitter å ser på koblingsskjemaene for SID, ACC og Eber'n nå, og jeg lurer på om noen vet om det signalet som Eber'n sender til ACC bare er en styrestrøm, altså av og på, eller det mer avansert?

Skal jo ikke ha eber, så må få ACC til å fyre opp på en måte. Tenkte å bruke styrestrømmen fra SID som ender opp i sikringsboksen i motorommet (der hvor det skulle sittet et rele til eber), og bruke dette til DEFA-releet. Tenkte også å bruke denne styrestrømmen inn på pinne 3 på ACC, slik at denne fyrer. Men da er igjen spørsmålet om dette bare er en av-og på-strøm?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 03 des 2012, 21:31

Blir både mer og mindre klok av dette...
På dette koblingskjemaet står det at ACC får strøm rett fra releet (pol 5 til pol 3) som styres av SID. Merket med rødt:
Bilde

Men her står det at strømmen fra releet går først til eber(pol 5 til pol 7), som så sender strøm til ACC (pol 3 til pol 3):
Bilde

Er det noen som har eber, som f.eks Ingvar, som har lagt merke til om kupevifta starter med en gang, eller om den slår inn etter en litt tid (temperaturstyrt)???
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar