Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe (+eberspächer)
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Har nå kjørt med ELOC-varmer i 14 dager, og må si meg storfornøyd. Lar den stå på en time ca hver morgen(trenger sikkert bare halve tiden, men da blir den ordentlig gjennomvarm ihvertfall).
Temp- måleren ligger rett over det blå feltet, og bilen blir driftsvarm på no time. Blåser varmt fra varmeapp. umiddelbart også!
Veldig bra "oppfinnelse" Anbefales på det sterkeste! Glem defa blokkvarmere, dette er tingen.
Fikk også høre av selgeren at den pumpa ikke er opphengt i noe lager eller har børster, så det er egentlig en evighetspumpe
Temp- måleren ligger rett over det blå feltet, og bilen blir driftsvarm på no time. Blåser varmt fra varmeapp. umiddelbart også!
Veldig bra "oppfinnelse" Anbefales på det sterkeste! Glem defa blokkvarmere, dette er tingen.
Fikk også høre av selgeren at den pumpa ikke er opphengt i noe lager eller har børster, så det er egentlig en evighetspumpe
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Du endte opp med varmeren som har 55-graders termostat da?
Har selv koblet opp igjen Defapakken på 9-5'en min nå. Ble i allefall kjempepraktisk å styre den med Sid så slipper man å ha det stygge defa-uret inne i bilen
Har selv koblet opp igjen Defapakken på 9-5'en min nå. Ble i allefall kjempepraktisk å styre den med Sid så slipper man å ha det stygge defa-uret inne i bilen
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Om du skal styre den varmeren din med Sid programert for å styre bensinvarmer så er maksimal driftstid på varmeren 1 time, er den programert for å styre elektrisk motorvarmer så vil den gå i maks 3 timer men da mister du som sagt muligheten for å fyre opp klima/kupevifte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Angående kupévifta, så lurer jeg på om den ikke aktiveres fra bensinvarmeren når vannet er varmt nok, mener iallfall det var slik jeg koblet det på bilen min. Så det spørs om den muligheten krever noe ekstra mikk-makk hvis man skal kjøre en elektrisk varmer slik.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Jeg kobla min direkte jeg, med timer i stikkontakta, funker greit, men mangler som sagt kupevifta da. Tapper det batteriet etter en time med vifte eller? og er det full gass på vifta?
Temperaturstyrt sier du? Vannet på bilen ble målt til 40 grader på maks, er det nok for at vifta skal fyre?
Temperaturstyrt sier du? Vannet på bilen ble målt til 40 grader på maks, er det nok for at vifta skal fyre?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Kikka litt på skjemaet til parkeringsvarmern, og det ser ut til at det bare er en ingang på ACC som legges lav eller høy så starter den opp.Ingvar N629 skrev:Angående kupévifta, så lurer jeg på om den ikke aktiveres fra bensinvarmeren når vannet er varmt nok, mener iallfall det var slik jeg koblet det på bilen min. Så det spørs om den muligheten krever noe ekstra mikk-makk hvis man skal kjøre en elektrisk varmer slik.
Har også tenkt litt på dette selv, og om en får åpnet opp for pakeringsvarmer i SID, kan en nok lage en rele-sats som styrer både 220V inn og starter opp ACC.
Ingvar: Ligger kontakta som kobles inn på Eber'n ved spylertanken ferdig på alle biler, eller var det med et ledningsnett til den?
Går kabler fra den 8-pins kontakten både fra SID og til ACC ser det ut til.
SID legger pinne nr 6 i den kontakten høy via et rele merket "A", og Eber'n gir ut signal til ACC på pinne 3 på samme sted.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Da husket jeg riktig. Det skal ikke være noe problem å generere et slikt signal nei! Men kan jo være greit at ikke vifta går før det er nødvendig, bruker jo litt strøm det systemet der. Eberen måler vanntemperaturen og starter vifta når det blir varmt nok.
Det ligger ikke klart ledningsnett til Eberen nei, det følger et relativt stort nett med varmeren. Bl a har jo Eberen egen bensinpumpe som det også skal ledninger til, så det blir da litt kabler av det. Releet ("A") er også noe som følger med, samt sikringsholder.
Det ligger ikke klart ledningsnett til Eberen nei, det følger et relativt stort nett med varmeren. Bl a har jo Eberen egen bensinpumpe som det også skal ledninger til, så det blir da litt kabler av det. Releet ("A") er også noe som følger med, samt sikringsholder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Hvordan er erfaringen?
Nevnte sirkulasjonspumpen for tekniker på SaabCity og han mente at Defa blokkvarmer var best; den sitter i stedet for en av frostpluggene.
Nevnte sirkulasjonspumpen for tekniker på SaabCity og han mente at Defa blokkvarmer var best; den sitter i stedet for en av frostpluggene.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Nå har varmeren begynnt å kødde litt. Av og til virker den ikke, eller den varmer, men pumpa går ikke, så termostaten slår inn, og motoren blir ikke varm.
Var garanti på den, så skal få ordna ny. men den er helt herlig når den virker. du får aldri 40-50 grader med en blokkvarmer uten en sirkulasjonspumpe da. Men for all del, en blokkvarmer vil jo være en evighetsmaskin da det ikke er noe bevegelige deler Men som sagt ikke like effektiv
Var garanti på den, så skal få ordna ny. men den er helt herlig når den virker. du får aldri 40-50 grader med en blokkvarmer uten en sirkulasjonspumpe da. Men for all del, en blokkvarmer vil jo være en evighetsmaskin da det ikke er noe bevegelige deler Men som sagt ikke like effektiv
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Du finner sikkert en Bosch-pumpe på e-bay, de holder iallfall. De som ikke er laget i Kina ("Bozch") koster litt, men ikke flere hundrelapper enn at det forsatt er rimelig. Aner ikke hvor mange timer pumpa mi har gått, men det begynner jammen meg å bli noen. 500+ vil jeg tro.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Kan du oppgi en type / modell, evt legge ut en link med bilde?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Så lenge kapasiteten er grei og diameteren på slangestussene passer, så er det vel good to go.. En slik en kanskje?
http://www.ebay.com/itm/Volkswagen-Elec ... 1e6a446fc2
Har en slik liggende løst i verkstedet, innkjøpt mtp vann-til-luft ladeluftkjøler. Kan jo sjekke om den passer på slangene. Den jeg har montert i bilen gidder jeg ikke å tappe kjølevæska for å demontere.
http://www.ebay.com/itm/Volkswagen-Elec ... 1e6a446fc2
Har en slik liggende løst i verkstedet, innkjøpt mtp vann-til-luft ladeluftkjøler. Kan jo sjekke om den passer på slangene. Den jeg har montert i bilen gidder jeg ikke å tappe kjølevæska for å demontere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
OBS! Annet navn på denne varmeren, men selve varmerenheten ser lik ut:
http://www.testfakta.se/motor/article59149.ece
http://www.testfakta.se/motor/article59149.ece
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Røsker liv i denne tråden igjen!Børre N17 skrev:Kikka litt på skjemaet til parkeringsvarmern, og det ser ut til at det bare er en ingang på ACC som legges lav eller høy så starter den opp.Ingvar N629 skrev:Angående kupévifta, så lurer jeg på om den ikke aktiveres fra bensinvarmeren når vannet er varmt nok, mener iallfall det var slik jeg koblet det på bilen min. Så det spørs om den muligheten krever noe ekstra mikk-makk hvis man skal kjøre en elektrisk varmer slik.
Har også tenkt litt på dette selv, og om en får åpnet opp for pakeringsvarmer i SID, kan en nok lage en rele-sats som styrer både 220V inn og starter opp ACC.
Ingvar: Ligger kontakta som kobles inn på Eber'n ved spylertanken ferdig på alle biler, eller var det med et ledningsnett til den?
Går kabler fra den 8-pins kontakten både fra SID og til ACC ser det ut til.
SID legger pinne nr 6 i den kontakten høy via et rele merket "A", og Eber'n gir ut signal til ACC på pinne 3 på samme sted.
Sitter å ser på koblingsskjemaene for SID, ACC og Eber'n nå, og jeg lurer på om noen vet om det signalet som Eber'n sender til ACC bare er en styrestrøm, altså av og på, eller det mer avansert?
Skal jo ikke ha eber, så må få ACC til å fyre opp på en måte. Tenkte å bruke styrestrømmen fra SID som ender opp i sikringsboksen i motorommet (der hvor det skulle sittet et rele til eber), og bruke dette til DEFA-releet. Tenkte også å bruke denne styrestrømmen inn på pinne 3 på ACC, slik at denne fyrer. Men da er igjen spørsmålet om dette bare er en av-og på-strøm?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Blir både mer og mindre klok av dette...
På dette koblingskjemaet står det at ACC får strøm rett fra releet (pol 5 til pol 3) som styres av SID. Merket med rødt:
Men her står det at strømmen fra releet går først til eber(pol 5 til pol 7), som så sender strøm til ACC (pol 3 til pol 3):
Er det noen som har eber, som f.eks Ingvar, som har lagt merke til om kupevifta starter med en gang, eller om den slår inn etter en litt tid (temperaturstyrt)???
På dette koblingskjemaet står det at ACC får strøm rett fra releet (pol 5 til pol 3) som styres av SID. Merket med rødt:
Men her står det at strømmen fra releet går først til eber(pol 5 til pol 7), som så sender strøm til ACC (pol 3 til pol 3):
Er det noen som har eber, som f.eks Ingvar, som har lagt merke til om kupevifta starter med en gang, eller om den slår inn etter en litt tid (temperaturstyrt)???
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.