Side 1 av 7
Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe (+eberspächer)
Lagt inn: 19 nov 2011, 14:09
av Kristian N2215
Vurderer sterkt å montere denne:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30549733
eller denne:
http://www.ebay.de/itm/Standheizung-Vor ... 3a6c9e77fc
Forskjellen på de to er temperaturen på termostaten. 55 grader og 80 grader. Hva er mest gunstig?
Noen som vet en god plassering for en slik slangevarmer på en saab 9-5 2002 2.0t?
Erfaringer med slike varmerer ønskes også!
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 09:42
av john n04
Jeg hadde 55graderen på min ng900. Ble veldig fort gjennomvarm,dvs mindre enn 15min, og varmeapparatregisteret ble jo også varmt i samme slengen. Hadde jeg kjøpt igjen, så hadde jeg nok gått for 80 graderen. Med 55 graderen lå motortempen rund 35-40 grader.
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 10:07
av Ingvar N629
Ser med Ebersprächeren at motortempen ligger på 60-70 grader hvis den får stå på i 20 minutter eller mer, og det er stor forskjell på å starte da og hvis tempen "bare" er 35-40. Hører det på motorlyden. Så hadde nok gått for 80-graderen ja, hvis du ikke er redd for strømregninga. På 9-5en kan du også trikse kupevifta til å starte når varmeren starter, så får du det varmt og godt inne i bilen også.
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 12:19
av Kristian N2215
Ingvar N629 skrev:Ser med Ebersprächeren at motortempen ligger på 60-70 grader hvis den får stå på i 20 minutter eller mer, og det er stor forskjell på å starte da og hvis tempen "bare" er 35-40. Hører det på motorlyden. Så hadde nok gått for 80-graderen ja, hvis du ikke er redd for strømregninga. På 9-5en kan du også trikse kupevifta til å starte når varmeren starter, så får du det varmt og godt inne i bilen også.
Hvordan får man vifta til å starte da? Bør vel slenge på en batterilader også da, så ikke man står med varm bil som ikke starter

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 13:17
av Hjelle, N6
saab91 skrev:Ingvar N629 skrev:Ser med Ebersprächeren at motortempen ligger på 60-70 grader hvis den får stå på i 20 minutter eller mer, og det er stor forskjell på å starte da og hvis tempen "bare" er 35-40. Hører det på motorlyden. Så hadde nok gått for 80-graderen ja, hvis du ikke er redd for strømregninga. På 9-5en kan du også trikse kupevifta til å starte når varmeren starter, så får du det varmt og godt inne i bilen også.
Hvordan får man vifta til å starte da? Bør vel slenge på en batterilader også da, så ikke man står med varm bil som ikke starter

230V eller 400V uttak ifrå der du står parkert...
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 14:01
av Kristian N2215
Hjelle, N6 skrev:saab91 skrev:Ingvar N629 skrev:Ser med Ebersprächeren at motortempen ligger på 60-70 grader hvis den får stå på i 20 minutter eller mer, og det er stor forskjell på å starte da og hvis tempen "bare" er 35-40. Hører det på motorlyden. Så hadde nok gått for 80-graderen ja, hvis du ikke er redd for strømregninga. På 9-5en kan du også trikse kupevifta til å starte når varmeren starter, så får du det varmt og godt inne i bilen også.
Hvordan får man vifta til å starte da? Bør vel slenge på en batterilader også da, så ikke man står med varm bil som ikke starter

230V eller 400V uttak ifrå der du står parkert...
Hvordan får man kupevifta til å starte? Programering i SID pluss no signakabel fra varmeren eller?
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 14:33
av Pål N526
Aktiveres via tech2 og startes via sid(kan også tvangskjøres fra tech2). Sid sender signal til systemet om å starte..
er 3 forskjellige pinner fra sid som aktiveres basert på modell.
pin 19 -> -MY2003
pin 18 -> MY04-05
pin 20 -> MY06-
Ingvar kan sikkert utdype, da han har montert på sin.
/pål
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 15:10
av Kristian N2215
Pål N526 skrev:Aktiveres via tech2 og startes via sid(kan også tvangskjøres fra tech2). Sid sender signal til systemet om å starte..
er 3 forskjellige pinner fra sid som aktiveres basert på modell.
pin 19 -> -MY2003
pin 18 -> MY04-05
pin 20 -> MY06-
Ingvar kan sikkert utdype, da han har montert på sin.
/pål
Har jeg skjønt det riktig? Man må ha et defa-relé, som aktiveres av SID. Så man kan egentlig bare ha kabelen til varmeren koblet i uten timer, siden SID styrer når dette skal slå seg på? Vanskelig å aktivere med tech2? tenker på verkstedkostnad...
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 20 nov 2011, 18:24
av Ingvar N629
Jepp, med et slikt rele kan du bruke SID som tidsur. Programmering med Tech2 tar ikke mange minuttene, tipper du vil få en fastpris på det hvis du spør et verksted.
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 30 nov 2011, 23:35
av Kristian N2215
Høres lovende ut hittil, men hvordan var det med kupevifta? den orginale som sitter i bilen altså.
Er det sånn at man kan programmere denne til å starte i SID?
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 01 des 2011, 00:07
av Tor N12
Det bør gå bra vil jeg tro.. SID programeres for å betjene enten bensinvarmer eller elektrisk motorvarmer, om du velger at den skal styre bensinvarmer så bør kupevifta fyre den
Sid kan også programeres til at den styrer motorvarmeren etter yttertemperatur eller timer eller begge deler.
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 01 des 2011, 14:57
av Kristian N2215
Flott a gitt! Men en annen ting... Hvordan styres varmluften på 9-5 med automatisk klima? Er det spjeld inne i bilen som regulerer varmt/kaldt eller er det en varmeventil på kjølevannet? I såfall, er denne åpen når bilen er avslått?
Den må nesten være det for at vannet skal kunne sirkulere gjennom varmeregisteret

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 23 des 2011, 11:40
av Kristian N2215
bump!
noen som vet plassering, altså hvilken slange jeg kan montere varmeren på?
og om varmeventilen er åpen med avslått bil?
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 23 des 2011, 12:23
av Ingvar N629
Ja den er åpen. Eberen står ikke og suger vakuum, iallfall. Koble deg f eks inn på slangen med 90 grader bøy som står på enden av toppen.
Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe
Lagt inn: 23 des 2011, 13:59
av Kristian N2215
takk for hjelpen:-)