Trafo til Xenon nærlys?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tormodsen
Innlegg: 9
Registrert: 26 mar 2011, 20:15

Trafo til Xenon nærlys?

Legg inn av Tormodsen » 02 jan 2012, 14:47

Hei,
min trafo til xenon nærlys er gåen (ble visst druknet, kjørte i litt mye vann med manglende deksel på plass), men orginaldel kan visstnok ikke oppdrives for øyeblikket. Tenkte å skaffe en brukt, men skulle visst noe mer om den først:
- Hvor sitter den og hvordan ser den ut?
. Er det vanskelig å montere/demontere den, kan man gjøre det selv?

Takknemlig for alle tips!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Trafo til Xenon nærlys?

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2012, 15:52

Om du har originalmonterte xenonlys sit ballasten montert under lykta, ta ut lykta og det er enkelt å bytte den.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Trafo til Xenon nærlys?

Legg inn av Andrew N1328 » 02 jan 2012, 20:21

Du beskriver ikke hvilken bil du har ?

Men på 9-5 02-05 er det ihvertfall slik:

Slik ser den ut demontert:
Bilde


Som sagt over så sitter den under lykta, nærmest som et deksel med siden du ser på bildet inn i lykta. Det heter forresten styreenhet da det ikke bare er en ballast, og det er heller ingen trafo ;)

Du må ut med lykta, dvs tre skruer, en i grillåpningen, en på toppen, og en under blinklys. Du må ut med blinklys først, den sitter fast med en liten plastklips på innsiden, dytt ned denne og blinklyset sklir enkelt ut(skal være lett å se klipsen da den er hvit/sølv og alt annet er svart). Dette gjorde jeg uten noe som helst kunnskaper på under en halvtime, så skal nok gå lett ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Tormodsen
Innlegg: 9
Registrert: 26 mar 2011, 20:15

Re: Trafo til Xenon nærlys?

Legg inn av Tormodsen » 02 jan 2012, 22:31

Andrew N1328 skrev:Du beskriver ikke hvilken bil du har ?

Men på 9-5 02-05 er det ihvertfall slik:

Slik ser den ut demontert:
Bilde


Som sagt over så sitter den under lykta, nærmest som et deksel med siden du ser på bildet inn i lykta. Det heter forresten styreenhet da det ikke bare er en ballast, og det er heller ingen trafo ;)

Du må ut med lykta, dvs tre skruer, en i grillåpningen, en på toppen, og en under blinklys. Du må ut med blinklys først, den sitter fast med en liten plastklips på innsiden, dytt ned denne og blinklyset sklir enkelt ut(skal være lett å se klipsen da den er hvit/sølv og alt annet er svart). Dette gjorde jeg uten noe som helst kunnskaper på under en halvtime, så skal nok gå lett ;)

Ja det hadde vært lurt å oppgi hvilken bil det gjelder, når man er glemsom er det bra at det fins synske folk, det er 9-5 2003 ja.
Tusen takk for utmerket beskrivelse!

Jeg vet ikke hva en ballast er (trodde det bare var i båter :)), men på bilverkstedet sa de at trafoen var gåen, og at denne stod i rest på fabrikken og ble ikke produsert med det første pga den vanskelige situasjonen.
Skal se om jeg får tak i via nbf bildeler.
Er det andre lure steder å søke etter brukte Saab-deler?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Trafo til Xenon nærlys?

Legg inn av Skaten N671 » 02 jan 2012, 23:35

http://no.bildelsbasen.se/ og www.laga.se

Svenske bruktbildeler. Kan jo også sjekke med Ana i trollhättan, http://begdelar.anabil.se/
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Trafo til Xenon nærlys?

Legg inn av Andrew N1328 » 03 jan 2012, 00:00

Tormodsen skrev: Ja det hadde vært lurt å oppgi hvilken bil det gjelder, når man er glemsom er det bra at det fins synske folk, det er 9-5 2003 ja.
Tusen takk for utmerket beskrivelse!

Jeg vet ikke hva en ballast er (trodde det bare var i båter :)), men på bilverkstedet sa de at trafoen var gåen, og at denne stod i rest på fabrikken og ble ikke produsert med det første pga den vanskelige situasjonen.
Skal se om jeg får tak i via nbf bildeler.
Er det andre lure steder å søke etter brukte Saab-deler?
Bare hyggelig :)
Ja, det er vanskelig å skaffe deler om dagen, i tillegg til de svenske linkene som er nevnt kan du jo også prøve å lage en post i "ønskes kjøpt" forumet, du vet aldri hva Saab-folket har på lager ;)

Litt offtopic: En ballast er noe som styrer spenningen inn til selve lyskilden, disse finnes også i lysrørarmaturer, gasslamper osv, før ble slike laget nesten som en trafo, dvs det var en enkel spole, mens i dagens verden er ballasten bygd opp av elektronikk. Denne sender først spenning til tenneren("sokkelen" på D1S Xenon-pærer) for å sende høy spenning for å antenne gassen i pæren, etter det sender ballasten en lav spenning for å holde gassen antent uten å brenne den opp for kjapt.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Svar