Parrot handsfree i Saab 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
aanbys
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2006, 21:45

Parrot handsfree i Saab 9-5

Legg inn av aanbys » 16 mai 2012, 22:18

Hei

Jeg vurderer å installere en parrot mki9200 i min saab 9-5, 04 mod. ( nyttår 04 - 05 ) Slik jeg har forstått er det flere hensyn å ta med tanke på integrert forsterker eller ikke i min din2 modell, og evt. om den lar seg koble opp mot sid'en +++ Siden jeg ikke har funnet en A-Å beskrivelse enda, men vet noen av dere har installert selv, lurer jeg på om noen kunne tenke seg å gi meg en kort innføring? Jeg tenker parrot som et godt alternativ til å bytte ut hele spilleren med en ny 2din.

ZIG

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Parrot handsfree i Saab 9-5

Legg inn av vestleif » 17 mai 2012, 20:34

Her finner du kabel med ferdige kontakter som passer til din SAAB.
http://www.justcarkits.co.uk/cgi-bin/sh ... aSAAB01TEL

Det ligger en "multikontakt" bak den orginale bilstereoen, festet m/tape. Bare å plugge rett inn, så får du "muting" av stereoen + at det står Telephone i SID. Lyden kommer selvsagt i høyttalerene.
Anbefaler ikke den orginale mikrofonen, men kabelen kan ev. brukes. Alternativt så legger du opp Parrot mikrofon kabelen langs vindusstolpen og fester mik. på platen til taklyset.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Parrot handsfree i Saab 9-5

Legg inn av brynjarsa » 18 mai 2012, 18:53

Ser at ovenenvnte nettsted selger noe de kaller "Saab Steering Wheel Interfaces" som kobles opp mot feks parrot. Da forstår jeg det sånn at man kan bruke bare rattknappene og gjemme hele parrotgreia et eller annet sted? (sett at den ikke har et display man ønsker)
Noen med noen erfaringer rundt dette? Hater de derre etterpåmonterte duppedingsene, skulle helst bare kunne brukt rattintigrerte knapper. Noen som vet om noen andre fullintegrerte løsninger?

aanbys
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2006, 21:45

Re: Parrot handsfree i Saab 9-5

Legg inn av aanbys » 01 aug 2012, 01:03

vestleif skrev:Her finner du kabel med ferdige kontakter som passer til din SAAB.
http://www.justcarkits.co.uk/cgi-bin/sh ... aSAAB01TEL

Det ligger en "multikontakt" bak den orginale bilstereoen, festet m/tape. Bare å plugge rett inn, så får du "muting" av stereoen + at det står Telephone i SID. Lyden kommer selvsagt i høyttalerene.
Anbefaler ikke den orginale mikrofonen, men kabelen kan ev. brukes. Alternativt så legger du opp Parrot mikrofon kabelen langs vindusstolpen og fester mik. på platen til taklyset.
Hei igjen, og takk for svar. Etter flytting og ferie har jeg endelig summet meg til å kjøpe en parrot mki9200. Følger linken til kabel men greier ikke å finne riktig type med min begrensede kunnskap. Søker også på "saab wiring harness" og kommer ikke noe lenger. Kan noen hjelpe meg med å velge riktig type, evt. om det lar seg gjøre å kjøpe dette i norge?

aanbys
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2006, 21:45

Re: Parrot handsfree i Saab 9-5

Legg inn av aanbys » 12 aug 2012, 12:56

Har prøvd å montere parrot med medfølgende kabler, som var 2stk iso 8 pin, og passet rett inn i spilleren på saaben. Jeg måtte koble øverste 10 pin utenom siden det ikke fantes overgang til denne. Muting ble koblet på "tel mute" i spilleren. Alt startet perfekt, og "telephone" lyser i SID. Det eneste som er problemet er et "smell" når telefonen kobler opp en samtale og en "susing/during" fra bakre høyttalere. Streaming av lyd fra telefonen fungerer derimot perfekt i alle høyttalere og uten støy. Koblet opp og lot dette stå i bilen over natten, og på morgenen var batteriet flatt.

Jeg mistenkte at dette hadde noe med kabel å gjøre og bestillte denne fra incartec.co.uk: http://incartec.co.uk/saab/1639/1037/20 ... owser.aspx ,forsikret meg gjennom mail at denne skulle passe saaben. Men det var helt annerledes kontakter som fulgte med overgangen, og jeg er like langt.

Blir veldig glad om noen kan komme med et råd, muligens be meg gi opp, eller oppsøke hvor jeg finner en profesjonell [-o<

Her er et bilde av iso-kontaktene, fra en annen og tidligere modell, men helt likt oppsett:
[img]http://i262.photobucket.com/albums/ii81 ... _5/140.jpg[/img]

mbarsnes
Innlegg: 29
Registrert: 20 jun 2011, 14:24
Medlemsnummer: N2356
Bil: Saab 9-3 SC 2008 modell
Sted: Oslo

Re: Parrot handsfree i Saab 9-5

Legg inn av mbarsnes » 17 okt 2012, 09:36

Har samme parrot-systemet i min 9-3 SC '08-modell. Dette ble montert av Bilradio-spesialisten i Oslo.
De fikk også samme problemet som er nevnt her.

Etter første montering funket radioen perfekt, streaming av lyden perfekt i alle kanaler - MEN kraftig støy fra høytalerne i bakluka under telefonsamtaler.
Etter å ha klaget til montørene, og de fikk summet seg litt og undersøkt viste det seg at dette var et kjent problem.
De fikk bestilt et nytt kabelsett, og nå fungerer det uten støyen - dessverre fungerer det uten støyen fordi bakhøytalerne er mutet når man bruker handsfreen. Dette gjelder både streaming og telefon.

Som om ikke det er nok, man muter nemlig ikke bare bakhøytalerne men rett og slett hele forsterkeren. INKLUDERT de kanalene som generer bassen.

Så å streame musikk via blåtann på Parrot blir nå ikke gjort lenger.

Stusser litt over dette problemet siden 2008-modellen er bygt på samme lest som Opel Astra. Og i min svigerfars Astra fungerer Parroten perfekt... Til og med med knappene på rattet....

Så ingen trøst å få her, bare en bekreftelse på at flere har samme problemet!

Svar