Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
lilaen
- Innlegg: 3
- Registrert: 26 sep 2012, 17:45
- Bil: Saab 9-3 2005 Vector Aut
Legg inn
av lilaen » 04 okt 2012, 07:13
Hei.
Har ein 9-3 2005 Vector 1,8t Automat. og ønsker og gjere denne litt meir sportsleg / praktisk. Tenker noko i retning "rattgir".
Er det nokon som veit korleis dette er og ettermontere? Og kvar eg kan få tak i dei kontrollane?
Tek og i mot tips som gjer bilen meir praktis/kjekkere og kjøre. er per dags dato heilt standard.
-Lilaen
-
morrun
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 18 okt 2011, 01:08
- Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
- Sted: Fredrikstad
Legg inn
av morrun » 08 okt 2012, 01:28
Hei. Har desverre ikke peiling, men dersom svar uteblir ville jeg lagt ut spørsmålet på det svenske "broderforumet". Det er mer aktivitet der ...
Lykke til,
Mvh Morten
-
MortenW
- 1.2 bar

- Innlegg: 207
- Registrert: 22 mai 2009, 20:56
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
-
Kontakt:
Legg inn
av MortenW » 08 okt 2012, 09:11
--slettet, gal info!--
Sist redigert av
MortenW den 08 okt 2012, 10:43, redigert 1 gang totalt.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 08 okt 2012, 09:59
Ja, men det skulle ikkje være noko problem, om han kjøper knappane som passar 2005-modellen, du fikk jo rattgiring på desse også.
No veit ikkje eg korleis det er på 9-3, men på 9-5 er det jo forskjellige TCM-bokser avhengig av en har rattgiring eller ei, so om en går utifrå at en må skifte TCM, rattknappar og mest sansynlig legge opp kabling ifrå rattknappane, er en nok på kva en minimum må gjere. En snakkar nok om minst mellom 3-4k i delekostnad, so kjem arbeidet i tillegg om en snakkar reine pengar.
-
MortenW
- 1.2 bar

- Innlegg: 207
- Registrert: 22 mai 2009, 20:56
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
-
Kontakt:
Legg inn
av MortenW » 08 okt 2012, 10:42
Hjelle har rett, jeg tok feil!
Rattknappene skal kobles sammen med de andre rattknappene (i rattet, ingen ekstra kabling nødvendig der).
SID har en ledning til TCM som er signalet for "shift up"/"shift down". Må kanskje prog SID.
Noen kan sikkert slå opp delenr og finne ut mer eksakt hva du behøver/ikke behøver.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 08 okt 2012, 14:44
Jeg skulle gjøre dette på en 2003 9-5.
Fikk beskjed av Saab om at jeg måtte bytte kassen også.
Sjekket selv de forskjellige nummerene på kassene, og fant ut det var forskjell.
Så jeg droppet det.
Men bytter du TCM er det jo mulig at det funker.
Sist redigert av
Helge den 09 okt 2012, 10:45, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
lilaen
- Innlegg: 3
- Registrert: 26 sep 2012, 17:45
- Bil: Saab 9-3 2005 Vector Aut
Legg inn
av lilaen » 08 okt 2012, 20:18
Hei.
Takker for svar.
håpa det var bare ein liten ommprog i hjernen som skulle til og bytte kontroller. Men då få eg bare leve med det uten rattgiring.
- LIlaen
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 09 okt 2012, 10:49
Du kan jo sjekke med bil som er lik din. Samme årsmodell, motor osv. Men med rattgiring.
Og se om du finner noen like nummer på kassen.
Forøvrig mener jeg at denne rattgiringen er oppskrytt.
Sist jeg hadde en slik bil var det morsomt i 5 minutter.
Og etter det prøvde jeg det aldri igjen. Bilen sto alltid i D.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 09 okt 2012, 11:01
Helge skrev:.
Forøvrig mener jeg at denne rattgiringen er oppskrytt.
Sist jeg hadde en slik bil var det morsomt i 5 minutter.
Og etter det prøvde jeg det aldri igjen. Bilen sto alltid i D.

min 9-5 har rattgiring, og ja det er oppskrytt, som sagt morro i ca 5 min... ser kanskje bra ut hvis bilen skal selges
men fikk faktisk bruk for den i sommer med campingvogn på slep, da den ville legge seg i 5 gir hele tiden, men var en god del billigere å kjøre den i 4....
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 okt 2012, 18:12
Tja, skulle veldig gjerne kunne hatt muligeten for å låse bilen i f.eks fjerde gir slik at man kan kjøre på moment.
Noen formel1-giring som enkelte annonserer det som er det definitvt ikke!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 09 okt 2012, 18:59
Tor N12 skrev:Tja, skulle veldig gjerne kunne hatt muligeten for å låse bilen i f.eks fjerde gir slik at man kan kjøre på moment.
Noen formel1-giring som enkelte annonserer det som er det definitvt ikke!
På 9-5 låser den jo i praksis ikke, bilen overstyrer fører sitt valg altfor tidlig..
Styrer med DAB og AUX