Side 1 av 1

Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 04 okt 2012, 07:13
av lilaen
Hei.
Har ein 9-3 2005 Vector 1,8t Automat. og ønsker og gjere denne litt meir sportsleg / praktisk. Tenker noko i retning "rattgir".
Bilde
Bilde

Er det nokon som veit korleis dette er og ettermontere? Og kvar eg kan få tak i dei kontrollane?
Tek og i mot tips som gjer bilen meir praktis/kjekkere og kjøre. er per dags dato heilt standard.

-Lilaen

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2012, 01:28
av morrun
Hei. Har desverre ikke peiling, men dersom svar uteblir ville jeg lagt ut spørsmålet på det svenske "broderforumet". Det er mer aktivitet der ...

Lykke til,
Mvh Morten

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2012, 09:11
av MortenW
--slettet, gal info!--

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2012, 09:59
av Hjelle, N6
Ja, men det skulle ikkje være noko problem, om han kjøper knappane som passar 2005-modellen, du fikk jo rattgiring på desse også.
No veit ikkje eg korleis det er på 9-3, men på 9-5 er det jo forskjellige TCM-bokser avhengig av en har rattgiring eller ei, so om en går utifrå at en må skifte TCM, rattknappar og mest sansynlig legge opp kabling ifrå rattknappane, er en nok på kva en minimum må gjere. En snakkar nok om minst mellom 3-4k i delekostnad, so kjem arbeidet i tillegg om en snakkar reine pengar.

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2012, 10:42
av MortenW
Hjelle har rett, jeg tok feil! :oops:

Rattknappene skal kobles sammen med de andre rattknappene (i rattet, ingen ekstra kabling nødvendig der).
SID har en ledning til TCM som er signalet for "shift up"/"shift down". Må kanskje prog SID.

Noen kan sikkert slå opp delenr og finne ut mer eksakt hva du behøver/ikke behøver.

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2012, 14:44
av Helge
Jeg skulle gjøre dette på en 2003 9-5.
Fikk beskjed av Saab om at jeg måtte bytte kassen også.
Sjekket selv de forskjellige nummerene på kassene, og fant ut det var forskjell.
Så jeg droppet det.
Men bytter du TCM er det jo mulig at det funker.

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2012, 20:18
av lilaen
Hei.
Takker for svar.
håpa det var bare ein liten ommprog i hjernen som skulle til og bytte kontroller. Men då få eg bare leve med det uten rattgiring.

- LIlaen

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 09 okt 2012, 10:49
av Helge
Du kan jo sjekke med bil som er lik din. Samme årsmodell, motor osv. Men med rattgiring.
Og se om du finner noen like nummer på kassen.
Forøvrig mener jeg at denne rattgiringen er oppskrytt.
Sist jeg hadde en slik bil var det morsomt i 5 minutter.
Og etter det prøvde jeg det aldri igjen. Bilen sto alltid i D. ;)

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 09 okt 2012, 11:01
av Paul N1176
Helge skrev:.
Forøvrig mener jeg at denne rattgiringen er oppskrytt.
Sist jeg hadde en slik bil var det morsomt i 5 minutter.
Og etter det prøvde jeg det aldri igjen. Bilen sto alltid i D. ;)
min 9-5 har rattgiring, og ja det er oppskrytt, som sagt morro i ca 5 min... ser kanskje bra ut hvis bilen skal selges :D
men fikk faktisk bruk for den i sommer med campingvogn på slep, da den ville legge seg i 5 gir hele tiden, men var en god del billigere å kjøre den i 4....

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 09 okt 2012, 18:12
av Tor N12
Tja, skulle veldig gjerne kunne hatt muligeten for å låse bilen i f.eks fjerde gir slik at man kan kjøre på moment.
Noen formel1-giring som enkelte annonserer det som er det definitvt ikke!

Re: Rattgiring på 9-3 2005

Lagt inn: 09 okt 2012, 18:59
av Jørgen N237
Tor N12 skrev:Tja, skulle veldig gjerne kunne hatt muligeten for å låse bilen i f.eks fjerde gir slik at man kan kjøre på moment.
Noen formel1-giring som enkelte annonserer det som er det definitvt ikke!
På 9-5 låser den jo i praksis ikke, bilen overstyrer fører sitt valg altfor tidlig..