Side 1 av 1
Varsellampe for bremselys/baklys slukker ikke (9000)
Lagt inn: 13 jan 2013, 17:57
av TurboKK N473
Tidligere lyste lampen for defekt baklys/bremselys når jeg starta bilen, men slukka så snart jeg trakka på bremsepedalen.
Nå lyser den hele tiden.
I perioder har lampa slukka igjen, men nå i det siste har den lyst konstant.
Alle baklys/bremselys fungerer.
Tips?
Hvordan er denne varsellampen koblet?
1997 9000 CSE

Varsellampe for bremselys/baklys slukker ikke (9000)
Lagt inn: 13 jan 2013, 18:11
av Eirik N396
Du har sikkert sjekket, men jeg spør for sikkerhets skyld. Er du sikker på at ingen pærer er røket? Du ville ikke vært den første som er skråsikker på at alle lyser. To pærer lyser som kjørelys, kan være vanskelig å se utenfra at bare en har røket..

regner med du har kontroll, men mange har blitt lurt før!
Re: Varsellampe for bremselys/baklys slukker ikke (9000)
Lagt inn: 23 sep 2013, 20:02
av Knewton
Hei
Har hatt samme "symptom" sjøl med samme type bil. Fant ut at det var brudd i en av ledningene opp til bremselyset oppe på bakluka. (3dje bremselys).
Ledningene går fra bakluka under taktrekket via stolpen bak bakdøra og ender til slutt i en kontakt foran dempertårn bak på førersiden.
Om du måler spenningen mellom kontakten og bremselyset på bakluka så finner du ut om et er brudd. Evt. måle om du har spenning på ledningene oppe på bremselyset.
Re: Varsellampe for bremselys/baklys slukker ikke (9000)
Lagt inn: 24 sep 2013, 07:36
av Jørgen N237
Kan være bremselysbryteren på pedalen. Hadde dette problemet på min 9000 den gang da..
Re: Varsellampe for bremselys/baklys slukker ikke (9000)
Lagt inn: 24 sep 2013, 09:29
av EdHunter N815
Det var jo litt av et trådløft på gang her Knewton, men ser at det egentlig ikke har blitt svart på hvordan denne "pæretesten" fungerer...
Så vidt jeg vet måler denne egentlig bare motstanden i kretsen, når det ryker en pære så vil motstanden øke. Det skal ikke mye til før den slår ut med tanke på for eksempel ledningsbrudd eller dårlig kontakt. Feil styrke på lyspærer kan også gi utslag, eksempelvis ved montering av LED.
Hvis man er 100% sikker på at det er lys i samtlige pærer (inkludert alle bremselys) og at det sitter riktige pærer i, så ville jeg gått over og sjekket ledninger og kontaktpunkter bak i lykter og opp i luken. Gå over alle pæreholdere og plugger, og sjekk for korrosjon. Selv om pærene lyser så kan dårlig kontakt føre til for høy motstand i kretsen.
Jørgen N237 skrev:Kan være bremselysbryteren på pedalen. Hadde dette problemet på min 9000 den gang da..
Dette vil man som regel oppdage når man forgjeves forsøker å sjekke at pærene i bremselysene er intakt, men ikke en uvanlig feil for så vidt.
