Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Legg inn av Arnesl N1394 » 24 jan 2014, 19:15

Forhører meg her på vegne av fatter'n og hans kjære bil..

Alt fungerer som normalt, bortsett fra at lys for bilbelte ikke lyser, uavhengig av om beltet er i låsen eller ikke (Pære og sikring er ok).
Men, hvis han nå slår på setevarmer'n på sjåførsetet, så fungere IKKE vindusviskere, blinklys og vindusheisene..

Så noe elektrisk feil er det... Bryter for setevarmer er forsøkt byttet uten hell. Saab-verkstedet har feilsøkt i 3 timer senest i dag, ikke
funnet noe feil. Alle sikringer er i orden, ingen ryker når setevarmer slåes på..

Dette er som nevnt i topic, en og9-3 TID, så den har vel noe helt annet enn Trionic-motorstyring, men har den TWICE/DICE systemene som
på bensinutgavene? Hvis ja, kan en av disse boksene være kilde til feilen?

Er rimelig blank på hva som foregår i "det skjulte" på disse bilene, så er ute etter alt som kan være
aktuelt av tips! Kabelbrudd/kortsluttninger er d%|# å feilsøke på.. Kan det være så enkelt som at setene trekker så mye strøm at det ikke
blir igjen nok til de andre komponentene?? :shock:

Edit:
Feilen slår ut uavhengig av om det er setebryter'n på passasjersetet eller førersetet som slåes på.
I tillegg til tidligere nevnt:
+Viften til varmeapparatet stopper IKKE.
+Setene blir IKKE varme.
(+ kanskje ikke relevant, men sentrallås fungerer ikke 1 av 10 ganger, uavhengig av om setebryterne er på eller av..)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Legg inn av Kato » 25 jan 2014, 16:44

Ettersom jo strømmen til setevarme dras direkte fra sikring igjennom bryter \ elementer til jord, er det vel ikke belastningen i seg selv som skaper problemet, da denne kursen er fordeling kun for setevarme. Er batterispenning sjekket, med-/uten lading?

En kunne jo trekke ut kontakten til setevarme og slå på bryter for ev. få bekreftet om det er selve strømtrekket som utløser fenomenet - eller noe annet.

Dette annet kan jo teoretisk være DICE, som du er inne på, men jeg mener denne kun leverer lys til indikator ifm. setevarme, og denne forbindelsen blir således avbrutt når bryter for varme slås på. De "abonnentene" som faller ut har et felleskap i DICE, men ikke nødvendigvis ifm. tungt strømtrekk, så det må i såfall være "lavstrøm" som skaper en eller annen form for sløyfe (jordingssløyfe?).

Er det foretatt sjekk etter feilkoder?

EDIT: Automatisk - eller manuell klimakontroll?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Legg inn av Arnesl N1394 » 26 jan 2014, 21:38

Takk for tips, skal bringe det videre!

Er testet for feil med diagnoseutstyr, men hva de har brukt og hvordan de har testet, vet jeg ikke, men ingen
feilkoder funnet. Blir trolig videre feilsøking på verkstedet denne uka..

Bilen har automatisk klimaanlegg.
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Legg inn av Kato » 29 jan 2014, 00:57

Jeg har prøvd å finne felleskapet for disse feilene, uten hell. Under forutsetning av at det er målt spenning i pluggen (pin 3) for varme i setene (som ført fra sikring # 20), så kan kontaktproblemer på jordsiden (pin 6 ) teoretisk skape mye krøll. Ser en bort ifra at temperatursensor (NTC-motstand) har sviktet på begge setene (lite sannsynlig samtidig), så kan svikt ifm. jordforbindelsen være årsaken til at varmen er blitt borte.

Forbindelsen til jord går via et ultralydsveiset punkt J112 som ligger i nærheten av selve jordpunktet G14. Dette siste er plassert under førersetet. Dersom dette punktet (eller J112) svikter pga. at mutter løsner eller korrosjon, vil jo strømveien for setevarmen bli snurpet inn i en eller annen grad. Er motstanden mot jord på denne måten blitt høy nok, kan dette resultere i at man faktisk får spenningen fra sikring # 20 helt frem til J112 – som altså er et punkt på jordveien. Dette er det som kan skape krøll, i og med at andre abonnenter som er koblet til dette også ”vil se” B+ her, og således miste referanse til jord. Og; tre slike er vel interessante: Vindusheiser, TWICE og Antenneenhet for Immobilizer (problemet med sentrallåsen?).

Hva så med de andre systemene som har sviktet? Det er her jeg ikke har funnet noe fellesskap, men som jeg antydet i første post, så er jo dette med dannelse av (uforutsigbare) sløyfer ikke et ukjent fenomen når et jordpunkt ev. har sviktet.

Så å finne ut hvorfor setevarmen er blitt borte er nok det jeg ville ha sjekket opp først, idet det jo ikke er mange og ”kompliserte” punkter her: B+ frem til pin 3, kontinuitet igjennom varmeputene (motstand ukjent ettersom jeg ikke kjenner total effekt) og det viktigste – omlag null ohm fra pin 6 til chassis (jord).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Legg inn av Arnesl N1394 » 29 jan 2014, 18:07

Supert, tusen takk for utfyllende svar!

Har ikke hørt med fatter'n åssen det gikk da han var innom verkstedet igjen på mandag, men siden jeg ikke
har fått noen jubelmelding fra han, så tipper jeg det er uforandret status på bilen.

Så da mistenker jeg at det blir en tur med måleinstrument nedom for litt feilsøking i helga, så får jeg ihvertfall
sjekke punktene du nevner her.

Takk for svarene så langt! :D
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Setevarmer-bryter lager tull - 9-3 -02 2,2TID

Legg inn av Arnesl N1394 » 30 jan 2014, 11:06

Var inne og leste denne viewtopic.php?f=37&t=41553 før jeg postet det første innlegget her,
fikk fatter til å teste å "riste" på nøkkelen, samt spørre om å teste denne på verkstedet.. Først etter 1 hel dag feilsøking, og
3 timer ut i dag nr. 2, var det en som kom med ideen - ja, kanskje det er "tennings-greia".... Og jo, tenningsmodulen (eller hva det heter.. Den som sitter under
tenningslåsen) var synder'n.. #-o

(Fortsatt problemer innimellom med sentrallåsen, men det var nok uavhengig av alt det andre..)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Svar