Led i tåkelys

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
MartinHamlot
Innlegg: 4
Registrert: 01 mai 2014, 22:04
Navn: Martin
Bil: Saab 9-3 '10 1.9 TiD
Sted: Stavanger

Led i tåkelys

Legg inn av MartinHamlot » 01 mai 2014, 22:23

Helt fersk her inne i forumet. Har for en stund tilbake kjøpt meg en 2010 9-3 sedan. Noe av det første jeg gjorde var å kjøpe led for å bruke i tåkelysene foran. Fikk de i posten og monterte dem med en gang. Første som skjedde når jeg plugget de i var at selv om strømmen var av så blinket lysene (et blink hver 2. Sekund ca.) kjøpte i tillegg motstandere for å fjerne feilkodene i håp om blinkinga sku slutte men nei... Noen som har erfaring med å bytte pærer til led? Sant skal sies at når jeg låser bilen blinker de ca 8 ganger før di stopper helt å blinke.

Martin

Brukeravatar
MartinHamlot
Innlegg: 4
Registrert: 01 mai 2014, 22:04
Navn: Martin
Bil: Saab 9-3 '10 1.9 TiD
Sted: Stavanger

Re: Led i tåkelys

Legg inn av MartinHamlot » 09 mai 2014, 00:44

Gikk litt hardere til verks. Finner ut at det er den strømmen styreenheten sender ut for å sjekke om det er noen pærer som er røket som aktiverer leddene. Så jeg gjorde et forsøk med å koble inn et relé mellom ledpæra å kontakten. Dette gjorde at de sluttet å blinke, men får enda feilmelding. Selv om jeg bruker motstandene... Men heldigvis har jeg fått di til å slutte å blinke ;)

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Led i tåkelys

Legg inn av Stiversen » 30 mai 2014, 17:42

Hadde samme problemet med blinking, skal også koble ett relee over kretsen men siden jeg har en litt eldre 9-3 SS så er ikke tåkelyskretsen implementert i CANBUS/feilvarslingsystemet så jeg får bare blinking i lysene men ikke noe varsling i dashen. Heldige meg :P
Men dersom du ikke får varslingen til å forsvinne så kan det være feil motstand, ellers enn det vet jeg ikke.
Jeg irriterte meg over dette tidligere og vet jeg har vært på ett forum der det var snakk om ett firma som jobbet me å endre originalparametrene for kretsmålingen, men dette firmaet ble visst aldri noe av da de visstnokk bare klarte å få feilkodene til å forsvinne men da ville ikke bilen starte etc. Systemet som styrer dette ligger visstnokk så implentert dypt inne i systemet at det ødelegger parametrene for motorfunksjoner også.
Men lykke til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
OLea1992
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 29 jan 2014, 23:55
Medlemsnummer: N2741
Navn: Oscar Emil Lea
Bil: OG 900 GL 79
Sted: Haugesund

Re: Led i tåkelys

Legg inn av OLea1992 » 29 jul 2014, 08:59

For og fjerne feilmeldingen på tåkelyset, må du ha en motstander for 35W pærer og ikke 50W som er mest normalt. :)
Saab OG900 79 GL
Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
-Solgt!-Saab NG9-3 08 1.8t (Maptun) Biopower SportCombi
Distriktsansvarlig Sør/vest
Esid2(feilkodeleser NG9-3 facelift)

Svar