Ottar N398 skrev:Huff, her har jeg vært fryktelig dårlig til å informere i første post

Det gjelder som dere har gjettet en 9-5 Estate my05.
Takk så mye for svar. Noen av dere som har erfaring med de ulike sensorene? Tenkte jeg skulle ta ut en av dem å undersøke hva som kan være galt. Høres litt rart ut at 3 av 4 har røket..
Jeg mener det er ingen grunn til at du skal "huffe deg" ettersom all informasjon var tilgjengelig i signaturen din

. Det er heller et spørsmål om at den blir lest FØR en responderer.
Jeg har ingen erfaring med sensorene, slik du etterlyser, men det svirrer jo noen tanker omkring dette at "- ryggesensoren til tider slår seg vrang". Om erstatningen (P/N 5266523) er bedre (eller dårligere) enn de som ble levert originalt (P/N 4711842) fra første anlegg frem tom. 2003, skal jeg vel ikke mene så mye om. Med din årsmodell skal sensorene være av type 52 66 523, og for modellserien til 2003 står det i EPC å lese at 47 11 842 ikke er etterforsynbare. Om dette er pga. det som på godt norsk kalles "obsolesence" eller om det er fordi Saab hadde ute et nytt anbud er jo ikke godt å si.
Også jeg stusser på at så mange av dine sensorer "kommer og går", noe jeg i utgangspunktet ikke ville trodd kunne skyldes selve sensorene, men heller slikt som dårlig(e) kontakt(er) = vakkelkontakt. Som jeg har nevnt i en annen tråd om SPA, så hadde vår MY06 9-5 en servicekampanje (for MY06 og -07) som gjaldt manglende tetning ifm. ei kontakt. Dette gjelder jo ikke ditt tilfelle, men fra SPA-modulen og ut til én sensor er det tre kontakter og ett kontaktpunkt for B+ og jord, og 3 kontakter for signalet. så her er det også muligheter for feil. Dette innbærer, i teorien, at sensorene kan "svinge", men at signalet tilbake til SPA blir svekket eller borte pga. dårlig kontakt.
Jeg tror jeg ville ha startet med å "ohme" utgangene fra SPA-modulen, plugg B (eller fra felles kontakt mellom denne og sensorene) mot hver av sensorene sine B+ / jord - hhv. pinne 1 og 3. Hva verdien er, vet jeg ikke, men den skal være lik for alle sensorene, og du har jo én tilgjengelig å måle mot. Sannsynligvis er måleresultatet "høyohmig", men skulle du få mistanke om kontaktfeil, så kan sensorpluggenes pinne 1 og 3 kortsluttes, og så måle tilbake mot SPA- modulen - eller kontakta før denne. Uansett så er jo kontaktspray, fortrinnsvis K61 eller CRC, noe å tenke på.
Fikk dere lest ut noen feilkoder også, det er jo 17 stykker "å ta av"?
EDIT: OEM P/N for sensorer til MY 2005 (og kun denne) er altså
5267042, og ikke som nevnt ovenfor.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.