Nyckel ej accepterad

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
themarius
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 21 okt 2010, 07:29

Nyckel ej accepterad

Legg inn av themarius » 09 aug 2014, 21:17

Hei

Som emnebeskrivelsen forteller så oppdaget jeg et lite problem når jeg skulle starte bilen tidligere idag. Låste opp med fjernkontrollen som vanlig, men når jeg satt nøkkelen i tenninga så kom beskjeden "nyckel ej accepterad" .Fikk vridd om, men startet ikke. Løsningen ble da å ta nøkkelen ut igjen for å låse opp og igjen. Dette førte til at alt gikk som normalt igjen.

Kan dette tyde på at noe begynner å bli slitt? Eller er det bare en feil som jeg skal ignorere inntil den evt. virkelig slår seg vrang? Er ikke så veldig lenge siden jeg byttet batteri i nøkkelen.

Mvh Marius

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Nyckel ej accepterad

Legg inn av Ove N » 10 aug 2014, 21:45

Type bil :?:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

themarius
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 21 okt 2010, 07:29

Re: Nyckel ej accepterad

Legg inn av themarius » 10 aug 2014, 21:51

Uff, det glemte jeg i farta

9-5 stv, 2,3 t 2001-modell

Hilsen Marius

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Nyckel ej accepterad

Legg inn av Kato » 12 aug 2014, 22:58

Denne meldingen settes når Theft Warning and Integrated Central Electronics (TWICE) modulen ikke har gjenkjent / akseptert den koden som ligger i transponderdelen av nøkkelen. Koden mottas (trådløst) av en antenneenhet som ligger (er) i "tenningslåset", og sendes så via ledninger til TWICE når nøkkel dreies til "ON" posisjon. Bilen er da "mobilisert" og kan startes. Mulige feilkilder er da transponder, tenningslås (mekanisk, kanskje mest sannsynlig feilkilde), ledninger mot TWICE og selve denne enheten. Merk at spenningstilførsel til transponderdelen er uavhengig av batteriet i nøkkelen.

Er det transponder som "har det" og du har en ekstra nøkkel, løser det seg slik. I fall antenneenheten (eller transponder) svikter vil bilen kunne "mobiliseres" ved at nøkkel vris til "ON" posisjon og en av fjernstyringsknappene så trykkes en gang. Beskjed om dette går da via antenneenheten for fjernstyringen, til TWICE.

Så lenge du har "retrettmuligheter" dersom feilen utvikler seg, er det vel ikke nødvendig å begynne med utskifting av komponenter / leite etter feil i ledningsnettet ennå.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

themarius
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 21 okt 2010, 07:29

Re: Nyckel ej accepterad

Legg inn av themarius » 12 aug 2014, 23:19

Kato skrev:....I fall antenneenheten (eller transponder) svikter vil bilen kunne "mobiliseres" ved at nøkkel vris til "ON" posisjon og en av fjernstyringsknappene så trykkes en gang. Beskjed om dette går da via antenneenheten for fjernstyringen, til TWICE.
Jeg prøvde akkurat det der og bilen startet umiddelbart. Vil det da si at det er transponderen som er gåen ? Og hvordan fikser man dette?

Mvh Marius

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Nyckel ej accepterad

Legg inn av Kato » 13 aug 2014, 11:11

Transponder, antenneenhet for denne (som er "tenningslåset) eller ledningsnett med kontakter er mulige feilkilder - som nevnt. Har du en nøkkel til, og som fungerer, er det jo ikke transponderen i den første nøkkelen som lager krøll.

Ved bytte av transponder, kretskortet som ligger i -, eller hele nøkkelen, må det Tech2 programmering til. Ved bytte av "immobiliserings" antenneenhet/tenningslås er dette ikke nødvendig.

Utlesing av ev. feilkoder kan kanskje vise hva som svikter.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar