Hvordan justere frontlys?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Hvordan justere frontlys?

Legg inn av Saabfan » 08 sep 2014, 15:46

Jeg fikk som vanlig påpakning for lys som må justeres. Dette er vel en smal sak å gjøre selv, bare vri litt på skruene?

Men er det noen her som har gjort det før og som kan gi en trinn for trinn beskrivelse av prosedyren? Begge mine pærer er nylig byttet, så jeg vet ikke om noen av de står rett i utgangspunktet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Hvordan justere frontlys?

Legg inn av arny » 08 sep 2014, 16:15

Var det i forbindelse med pkk du fikk påpakning? Trodde det var vanlig at de justerte kjørelys i samme slengen, er ihvertfall det jeg har opplevd.

Fant en gammel post av Ingvar med steg for steg, og googler du litt så finnes det mange illustrasjoner om det på nett.
Ingvar N629 skrev:Grovinnstilling av lysene kan du gjøre selv, sett bilen på et plant underlag mot en vegg, med rett dekktrykk, uten last, og med høydejusteringsbryteren til lysene i 0. Ha 7,6 meters avstand fra veggen. Mål avstand fra bakken og til midten av lykta, og trekk fra 5 cm. Mål opp samme avstand fra bakken og oppover veggen du står mot. Lag en strek på veggen i den høyden (f eks med tape) som er like bred som bilen. Blend av den lykta som ikke skal justeres. Når lysene er korrekt justert, vil den øvre horisontale linja i lysbildet sammenfalle med tapen på veggen. Bak på lykta, ved høydejusteringsmotoren, sitter justeringsskruen for å justere høyden.

Lysjustering i side gjør du med en justeringsskrue som du kommer til gjennom et hull i karosseriet over lykta.

Skal du få dette helt korrekt, så setter du bilen på verksted, som Eirik skriver.

Svar