Hvordan kople senterhøytaler Alpine SBS-05DC til Pioneer AVH

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Hvordan kople senterhøytaler Alpine SBS-05DC til Pioneer AVH

Legg inn av Sigge N1999 » 27 jan 2015, 12:13

Må ærlig inrømme at bilstereo ikke er min sterkeste side :roll: Kom over en billig indash senterhøytaler som jeg kjøpte, uten å videre tenke på hvordan i huleste denne skal koples (har ikke utgang for senterhøytaler på spilleren).

Det jeg da lurer på er hvordan jeg kan koble opp senterhøytaleren min Alpine SBS-05DC til min Pioneer AVH-6300BT? Hva er mine muligheter og hva tregner jeg?

Bilde
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hvordan kople senterhøytaler Alpine SBS-05DC til Pioneer

Legg inn av Tor N12 » 28 jan 2015, 00:12

Jeg sporer heller litt av og spør HVORFOR skal du ha senterkanal?
Og900 har jo faktisk glimrende "senter" i lydbildet i og med at dash-høyttalerne sitter rimelig nær hverandre ;)
En annen ting er at en senterhøyttaler bør være av samme merke, helst samme serie (til og med samme modell) som hovedhøyttalerne foran slik at ikke en av høyttalerne skiller seg ut ;)
En siste ting er jo hvorfor i alle dager du vil at det skal sitte en fyr og rope eller ei dame og skrike til deg nede ved girstanga???

Tenk deg stereoanlegget hjemme... Setter du deg midt mellom høyttalerne så vil du få servert et lydbilde foran deg der hvis du lukker øynene og hører etter klart vil høre at vokalisten står i midten, gjerne litt "foran bandet", du kan også høre om gitaristen kanskje står på en bestemt side og du vil ofte lett høre at slagverk ligger lenger bak...
Om nå du da overfører dette til bilen din så har du hovedhøyttalerne oppe på dashen og de skal gi deg den samme stereoinformasjonen som du har på stereoen hjemme, fyrer du da opp en senterkanal nede ved girstanga så får du garantert ikke noe lydbilde som holder høy kvalitet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Hvordan kople senterhøytaler Alpine SBS-05DC til Pioneer

Legg inn av Sigge N1999 » 28 jan 2015, 08:07

Er forsåvidt interessante betraktninger, men besvarer ikke spørsmålet....
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hvordan kople senterhøytaler Alpine SBS-05DC til Pioneer

Legg inn av EdHunter N815 » 03 feb 2015, 11:52

Dine muligheter for å få den koblet til denne spilleren og få den til å fungere som senterhøyttaler er ganske nøyaktig 0. Spilleren produserer ikke signalet enkelt og greit, den har ikke 5.1 surroundprosessor innebygget.
For å få koblet den til korrekt må du enten bytte spiller (jeg vet faktisk ikke om spiller med 5.1 finnes i det hele tatt) eller kjøpe en ekstern surroundprosessor (bare som et eksempel: http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ ... /DEQ-P8000).

Du vil nok kunne koble den til på et vis uten, for eksempel via en ekstern forsterker, men den vil ikke fungere som en senterhøyttaler i den forstand. Lyden du vil få ut er god gammeldags mono, eventuelt enten bare høyre eller bare venstre kanal. Dette vil mer eller mindre ødelegge stereolyden i hele bilen.

Jeg må si meg enig med Tor gitt, dette har ingenting for seg. For det første har du de plasseringsmessige utfordringene som Tor er inne på, som i seg selv gjør den mer eller mindre ubrukelig. Surround i bil er veldig lite vanlig, og mye av årsaken er nok at det er ekstremt vanskelig å få et korrekt lydbilde når plasseringsmulighetene for høyttalere er så begrenset som de er.
For det andre må du investere i ny spiller for å få riktig signal til den, eventuelt koble den til via noe eksternt.

Nå mener jeg ikke å være frekk, men det var nok en grunn til at denne var billig....
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar