Side 1 av 1
99mod 9-3 AC virker ikke
Lagt inn: 04 apr 2015, 21:34
av Pledd74
Har kun manuell AC med frost knapp.
Under er feilsøking som er gjort:
Motor i gang- temp stilt på kaldt, trykker inn AC knapp: Turtall synker ikke, kompressor slår ikke inn, AC rele ingen reaksjon.
AC sikringer er ok, både i bilen og under panseret.
byttet AC rele med Lys rele, men ingen forskjell (AC rele virket OK i lys rele posisjonen)
Åpnet bryter panel- den virker tilsynelatende ok (måler reaksjon/kortslutning mellom to poler på baksiden ved trykk på knappen)
Vet ikke noe om væskeinnhold i systemet.
Vurdere å bypasse relekontakter for å høre om kompressor slår inn.
Noe mer på styrestrøm siden som virker inn?
Noen som har noen tips?
Re: 99mod 9-3 AC virker ikke
Lagt inn: 05 apr 2015, 21:10
av Kato
Kriteria for at reléet skal operere er i følge WIS: "A/C-knappen" trykket, kupévifte igang, trykk i kondensatoren mellom 2 - og 27 bar, temperatur i "fordamper" høyere enn +4°C og motortemperatur lavere enn 126°C. DICE samler opp informasjon, sender denne til MIU som sender videre til motorstyringsmodulen - som er den som direkte jorder reléet. Dette mater A/C med spenning, i fall temperaturvakta der ikke har løst ut, så her er det mange muligheter hvorav hver enkelt kan sørge for at kompressoren ikke "får det til".
Forslaget ditt om et KORT forsøk med "bypass" av reléet er jo mulig, et annet er å måle ohm fra dette igjennom "clutchen" - med utgangspunkt i at det er en "bensinare" dette gjelder (diesel er noe annerledes styrt). Trekker du reléet og måler fra pinne #2 (87) her til jord, skal du få en eller annen verdi. Jeg vet ikke effekten på koblingen, men er den feks. 50W vil motstandsverdien bli ca. 3 ohm - eller deromkring.
Re: 99mod 9-3 AC virker ikke
Lagt inn: 06 apr 2015, 09:39
av Pledd74
Testet i dag:
Koblet ut rele lasket 87 og 30 med bilen i gang. Kom liten gnist så der er action men merket ikke at motor fikk lavere turtall (tror jeg) så jeg er usikker på om kompressor startet.
Målte ohm mellom #2 (87) og jord med rele tatt ut og motor ikke i gang: ca: 4 ohm.
Målte også styrestrøm kontakter 85 og 86 mot jord med bilen i gang. Begge hadde 12V, altså fungerer ikke styrestrøm som skal jorde en av disse for trekke releet.
Ville ikke kompressorstartet med Denne lasken uansett, uavhengig av væske og styrestrøm?
Re: 99mod 9-3 AC virker ikke
Lagt inn: 06 apr 2015, 20:00
av Kato
Den skulle ha startet uavhengig av styrestrøm (væske, trykk og motortemperatur), men er du sikker på at den ikke gjør det? I fall så ikke skjer, har du jo fått både sjekket og bekreftet at den elektriske delen av "clutchen" fungerer, men om den mekaniske delen her svikter så vil jo kompressoren likevel ikke "henge med". Ettersom det vel ikke er helt enkelt å få lagt en hånd på selve kompressoren for om mulig kjenne vibrasjoner, eller se det på motorturtall, så er det vel en trykkmåling som gir det mest konkrete resultatet.
Re: 99mod 9-3 AC virker ikke
Lagt inn: 07 apr 2015, 20:51
av Pledd74
Får sjekke nærmere om den faktisk slår inn med å laske.
Tidligere eier var litt forundret over at ikke AC fungerte da jeg hentet den. Selvsagt kan alle være uærlig men jeg velger å tro det er en bagatell som er årsaken.
Hvor får jeg sjekket væske innholdet? Er det et "glass" man skal kunne se en plass?
Re: 99mod 9-3 AC virker ikke
Lagt inn: 07 apr 2015, 22:10
av Kato
Kjølemedium sjekkes ved at en bestemt mengde (kg) fylles og det trykk som oppnås, så noe "kontrollglass" finner du ikke.
Dette at du målte 12V over begge sidene av reléspolen (med reléet ute) er nok en følge av hvordan utgangen fra motorstyringsmodulen er, og ikke nødvendigvis indikasjon på at kriteria for utstyring ikke er tilstede. Utgangen er halvlederbasert, der jord trekkes fra kollektor til emitter, som går til reléspolens pinne "85". Med reléet ute tas strømveien for halvlederen bort, og måleresultatet blir ikke til å stole på.
Jeg nevner det ikke, men greier du å lure en kordel av en ledning ned i sokkel til "85-pinnen" når du plugger dette (delvis) tilbake, vil du ha korrekte målebetingelser for utstyring av reléet. Her er det stor fare for strøm på avveier, så god isolering må til for den (korte) delen som stikker ut som målepunkt. Men jeg har altså IKKE nevnt denne metoden
