Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Niofemman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 jan 2013, 13:47
Bil: MY04 9-5 Vector
Sted: Trøndelag

Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Niofemman » 13 okt 2015, 15:44

Heisann,

Jeg har etterhvert begynt å fått problemer med min 9-5..

Oransje motorlampe lyser og jeg har fått kjørt diagnose med denne feilmeldingen:

P1662 Charge air present. Control valve circuit. Open. Short to ground.

Skjønner ikke stort av dette selv, men jeg har kunnet kjørt med bilen frem til idag ettermiddag. Da fikk jeg beskjeden "nyckel ej accepterad" og bilen vil ikke starte. Jeg må nesten anta at det er en sammenheng mellom disse to. Batteriet i nøkkelen virker å være i orden, da jeg fint kan åpne og låse dører med den.

Instrumentene som speedometer, bensinmåler osv har også forsvunnet iblant under kjøring.

Noen som kan hjelpe? Jeg har absolutt null peiling..

Niofemman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 jan 2013, 13:47
Bil: MY04 9-5 Vector
Sted: Trøndelag

Re: Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Niofemman » 13 okt 2015, 15:44

Det er en 04 mod 2.0T forresten.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Kato » 14 okt 2015, 11:40

Jeg ser ikke at satt P1662 kan føre til immobilisering (startsperre), men en sammenheng her, og med svikten i instrumentene, kunne være spenning. I så måte må du være trygg på at batterikapasitet og lading er i orden.

P1662 settes dersom spenning på inngangen til magnetventilen (som styrer wastegate til turboen) svikter, eller blir jordet. Denne har tilførsel fra sikring #27 i instrumentpanel-sentralen, dette også i felleskap med hovedinstrumentet. Sjekk spenning mot jord fra begge punktene på sikringen, trekk den noen ganger for å fjerne ev. kontaktfeil, eller skift den uansett.

I fall P1662 er reell, er motorstyring programmert til å gjøre bilen "sløv", har du merket noe til dette?

"nyckel ej accepterad" kunne være transponder som har sviktet, eller mottaker (som sitter rundt tenningsnøkkelen). Startsperre kan også oppheves ved å bruke fjernkontrollen: sett tenningsnøkkelen i, vri den til "ON-posisjon", trykk en av knappene på den og se om du da får "mobilisert" bilen. Har du prøvd en annen nøkkel, om du så har?
Sist redigert av Kato den 14 okt 2015, 16:01, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Niofemman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 jan 2013, 13:47
Bil: MY04 9-5 Vector
Sted: Trøndelag

Re: Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Niofemman » 14 okt 2015, 13:56

Takk for svar Kato :)

Imårrest skjedde det ingenting da jeg vridde om tenningen, prøvde med ekstranøkkelen også. Så fra oransje varsellampe, til instrumentsvikt, merkbart dårligere effekt (sløvhet), til "nyckel ej accepterad" og til og ikke respondere i det hele tatt..

Jeg har defa motorvarmer/batterilader montert på bilen, så jeg kan sjekke spenning på batteriet via min mobil. Batteriet er ca 1,5 år gammelt og viser 12,3V. Ser ut til å være masse igjen der.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Kato » 14 okt 2015, 16:02

P1662: Ta av pluggen til magnetventilen og sjekk for spenning, tenning i "ON-posisjon", på pinne #1 (rød/blå ledning).

"nyckel ej accepterad": Sjekk om du får "mobilisert" / låst opp startsperra ved bruk av fjernkontrollen som foreslått.

Sjekk sikring #27 som vist til.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Niofemman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 jan 2013, 13:47
Bil: MY04 9-5 Vector
Sted: Trøndelag

Re: Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Niofemman » 14 okt 2015, 16:43

Er magnetventilen den "pluggen" med 3 slanger koblet til? Aner ikke hva det er, men måtte søke litt og fant litt ymse bilder. Så en av de på de vedlagte bildene? Skjønte ikke hva du mente med "på pinne #1 (rød/blå ledning)".

Bilen står desverre ikke hjemme, men på en parkeringsplass et stykke fra hvor jeg bor, så jeg skal ta meg en tur å få sjekket disse tingene du foreslår.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilkode p1662 og nyckel ej accepterad

Legg inn av Kato » 14 okt 2015, 21:27

Niofemman skrev: Bilde
Det er den med de tre slangene. Kontakta for elektrisk tilkobling har 2 "stifter" / pinner og nr. 1 er den som får (skal ha) plusspenning fra sikringen. Som hjelp til å identifisere hva som er pinne 1, kan man følge den tilledningen som er rød/blå på farge.

Kommer du til med målepinne med kontakta tilkoblet, etter du har trukket opp gummihetta, er dette den mest riktige målemetoden.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar