Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
saab93tid
Innlegg: 3
Registrert: 30 nov 2015, 01:54
Navn: Stig Flem

Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av saab93tid » 30 nov 2015, 02:13

Som topicen sier her så har jeg et veldig irriterende problem med min Saab. Kjøpte den av en kopmis med litt mangler, men har fikset det meste - utenom dette problemet.

Det er altså en 2007/02 Saab 1.9 TiD 150hk - Vector utgave med mye utstyr. Så vidt jeg har forstått så fikk de bilene her et nytt lydsystem fra 2006, da svært mange har et lignende problem - nemlig at all lyd forsvinner, både i radio og blinklys/varslelyder.

På min bil så har jeg blinklys/varsellyder intakt, men all lyd fra Radio/CD/Bluetooth er helt vekk. Det kommer heller ikke skurrelyd mellom radiostasjonene.

En annen ting som er verdt å merke er at Webastoen sluttet å fungere samtidig. Leste i en annen tråd at dette kan henge sammen med lydproblemet? At webastoen bruker klokka til radioen for å starte. (Webasto starter når det er kaldt, men ikke via komputeren).


Så - noen som har tips til hva som forårsaker dette? Veldig takknemlig for noe som kan bidra til at jeg får løst dette :woot: )

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av Kato » 01 des 2015, 23:32

Det er litt vanskelig å komme med tips her, da det er flere mulige versjoner av audiosystemet, gitt av antall forsterkere, høyttalere, med/uten navigasjon etc. Så om du kunne komme med informasjon om dette så kanskje -.

Det fremgår heller ikke om det kommer lys i displayet når du slår på radioen, men gjør det ikke det, så er sikring #22 i elsentralen i bagasjerommet (REC) en mulig synder.

Det nye lydsystemet, ikke optisk fiber basert, kom forøvrig med din årsmodell, derfor kommer varsellyder igjennom høyttaleren i Main Instrument Unit (MIU) og ikke igjennom radioen.

Så er det jo et spørsmål om systemet i det hele tatt er originalt; det er jo et yndet objekt for utskifting til ymse ettermarkeds typer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

saab93tid
Innlegg: 3
Registrert: 30 nov 2015, 01:54
Navn: Stig Flem

Re: Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av saab93tid » 02 des 2015, 03:08

Hei, og takk for svar:)

Kan vel si at denne bilen er totalt urørt, jeg kjenner faktisk alle de tre foregående eierne. Men angående selve lydanlegget så var bilen levert med "alt" utstyr utenom navigasjon og automatgir.

Jeg har denne:

Bilde

Radio kommer på som normalt, alle funksjoner ser ut til å fungere normalt - det er rett og slett bare ikke lyd, ikke en eneste liten lyd i bakgrunnen heller. Har sjekket alle sikringer, også denne 22 sikringen som du nevner, og de er alle intakte.

Siden Webasto også ikke vil fungere så tror jeg ikke det er snakk om noe ledningsbrudd.

Finnes det en forsterker til dette anlegget? I tilfelle hvor sitter den?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av Kato » 03 des 2015, 00:09

Hei.

Det er tre (grunn-)typer anlegg for din bil: Premium 70 (forsterker i hovedenheten EHU/"radioen") med fire høyttalere, Premium 150 med én forsterker som får audiosignal fra EHU og styrer ut (alle) syv høyttalere, samt Premium 300 med én forsterker til og totalt ni høyttalere. I tillegg kan den ha et Bose-system med elleve høyttalere.

Så igjen, uten å vite vilket anlegg dette er, er det ikke lett å ha noen konkrete tips om hvor hunden er begravet. Er det feks. Premium 150, kan jo problemet være i EHU eller forsterkeren, som er montert på litt forskjellige steder i bagasjerommet, avhengig av om dette er en SS eller SC, og sikret med #25 i elsentralen i motorrommet (UEC).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

saab93tid
Innlegg: 3
Registrert: 30 nov 2015, 01:54
Navn: Stig Flem

Re: Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av saab93tid » 03 des 2015, 22:22

Hei

Det ser ut som jeg har den minste pakken der. Ingen høyttalere i bakdører eller i taket så vidt jeg kan se. Er det da selve radioenheten som må byttes?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av Kato » 03 des 2015, 22:45

Hei.

Har du sedan (SS) eller "stasjonsvogn" (SC)? Uansett dette, eller type anlegg, så er der ikke høyttalere i bakdørene. For det minste anlegget er det to oppe på instrumentpanelet, og to på hattehylla eller bagasjeromsluka, for respektive SS eller SC.

I fall det ER det minste anlegget, og en ser bort ifra løse kontakter og fire sprengte høyttalere, så er det nok EHU som er den mistenkte - på en eller annen måte. Jeg kjenner ikke til oppbyggingen av denne, men siden det er den som også har lydgeneratoren for varsellydene, så er jo i alle fall deler av EHU i orden. Om det da er utgangstrinnene for høyttalerene som har hatt det eller forforsterkere for dette, vet jeg ikke.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Mistet lyd i Stereo - Saab 9-3 2007 mod

Legg inn av saab2012 » 11 des 2015, 23:50

Om du har den typen anlegg med forsterker under førerstol er det fult mulig irr i kontakt eller skadet forsterker pga fukt.Løsne stol og sjekk

Svar