Er problemet likt uansett om en har auto eller manuell viftehastigheit i ACC?
Sånn med ein gong ville eg kika på ACC panelet som evt gir feil styrespenning til regulatoren, eller sjølve regulatoren til vifta.
Variabel innsats fra kupevifte
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Variabel innsats fra kupevifte
Dette med sikringa ute et lite sekund og så ok er litt atypisk børsteproblemer; en litt lengre "pause" kunne mer tydlig ha pekt mot dette, men likevel -. Det ER sikringa for selve motoren du trekker, du antyder 20A mens den skal være 40A?
Får du samme resultat om du trykker "OFF" på panelet et øyeblikk?
Får du samme resultat om du trykker "OFF" på panelet et øyeblikk?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Variabel innsats fra kupevifte
Mnja. Det kan være børster og. ACC trinner opp stegvis viften selv om du trykker forbrilsk eller trykker defrostknappen. Så at du trekker sikringen er eneste måten til å gå fra 0-100% instant på viften. Så kan være driven den får da. Kan selvsagt også være ett halvkranglende lager i vifta selv om den ikke lager ullyd. Ville nå tatt ut viften å tvangskjørt den litt for å se hva som irrer.
Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Variabel innsats fra kupevifte
Sikringa gir spenning direkte på "plussiden" tii viftemotoren og bruk av "OFF" på ACC panelet regulerer ned spenningen til en regulator som på "jordsiden" til viftemotoren styrer stømmen til denne.
Så problemet kan jo ligge i ACC, regulatoren eller viftemotoren, og det finnes flere rapporter om feil på disse to siste - kanskje flest når det gjelder vifta.
Så lenge fenomenet oppstår så uregelmessig som det gjør, så er det vel helst bare skifte av regulatoren og kontroll av viftemotoren som er preventive tiltak - før det hele ev. stopper opp fullstendig. Kommutatoren til motoren skal være blank og ikke brent/"koksa" og børstene skal gå fritt og ikke henge i holderene og ha god nok lengde. Måling av styrespenningen inn til regulatoren er mulig, men da må jo dette utføres de gangene hastigheten krangler.
Viftemotoren sitter jo litt uhøvelig til, som den gjør i "akvariet". Det gjør ikke regulatoren som er montert på høyre side av klimaaggregatet, men i fall den skal skiftes komplett med ledninger må en ha tilgang til vifta uansett.
Så problemet kan jo ligge i ACC, regulatoren eller viftemotoren, og det finnes flere rapporter om feil på disse to siste - kanskje flest når det gjelder vifta.
Så lenge fenomenet oppstår så uregelmessig som det gjør, så er det vel helst bare skifte av regulatoren og kontroll av viftemotoren som er preventive tiltak - før det hele ev. stopper opp fullstendig. Kommutatoren til motoren skal være blank og ikke brent/"koksa" og børstene skal gå fritt og ikke henge i holderene og ha god nok lengde. Måling av styrespenningen inn til regulatoren er mulig, men da må jo dette utføres de gangene hastigheten krangler.
Viftemotoren sitter jo litt uhøvelig til, som den gjør i "akvariet". Det gjør ikke regulatoren som er montert på høyre side av klimaaggregatet, men i fall den skal skiftes komplett med ledninger må en ha tilgang til vifta uansett.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Variabel innsats fra kupevifte
Jeg er oppmerksom på at man kapper ledningene, det var av den årsak at jeg nevnte "komplett".
WIS beskriver styresignalet fra ACC-modulen til reguleringsenheten som en god, gammaldags analog spenning, 0 - 5 V, (og er således ikke pulsbreddemodulert), der høyeste spenning gir høyeste hastighet på vifta. (Kraft-)spenning, 5 V, til modulen går inn på "A" (OG/WH ledning), styresignalet på "D" (GN/BU), jord på "B" (BK) og strømstyring av vifta går da ut på "C" (RD/BN).
Styresignal og elektronikkspenning inn måles referert til jord her.
WIS beskriver styresignalet fra ACC-modulen til reguleringsenheten som en god, gammaldags analog spenning, 0 - 5 V, (og er således ikke pulsbreddemodulert), der høyeste spenning gir høyeste hastighet på vifta. (Kraft-)spenning, 5 V, til modulen går inn på "A" (OG/WH ledning), styresignalet på "D" (GN/BU), jord på "B" (BK) og strømstyring av vifta går da ut på "C" (RD/BN).
Styresignal og elektronikkspenning inn måles referert til jord her.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.