Da har jeg gjort en ordentlig sjau for å feilsøke. Utførte først skilsmisse på gammelradioen samt prøvde å "fjerne" IHU fra bilens konfigurasjon, men stoppet da jeg fikk spørsmål om security access og "Challenge Codes". Missing IHU fra bus viser seg imidlertid ikke å hindre kommunikasjon med Tech2 bortsett fra melding hver gang man starter en ny "kommunikasjonsseanse" med en av enhetene. Trykker "Exit", og den ønskede kommunikasjonen starter.
Ved start av bil:
Xenonlys tenner
Justeringsmotorene drar lyset helt ned på begge lykter og kjører det opp igjen
Lyset forblir i "høy" posisjon, men endrer seg ikke hvis jeg endrer stilling/beveger armene på sensorerne
Varsellampe i instrumentpanel tenner så og si umiddelbart etter at bilmotoren har startet.
Måleresultater (tenning på, motor ikke startet siden jeg ikke ville ha eksos i garasjen mens jeg arbeidet der):
Kontakt til bakre lastgiver:
+12,27 V på pinne #2
+12,28 V på pinne #5
0,03V på pinne #1 (målt mot batteriets minuspol)
0,3 Ohm mellom pinne #4 og venstre lykts pinne #6 (signalveien til venstre styreenheten)
0,3 Ohm mellom pinne #4 og høyre lykts pinne #6
Ingen tegn til vakkel i målingene på noen av pinnene når jeg "rugget" på kabelen under bilen
Kontakt til fremre lastgiver:
0,0 V på pinne #2
+12,23V på pinne #5
0,0V på pinne#1
0,0 Ohm mellom pinne #4 og venstre lykts pinne #6
0,1 Ohm mellom pinne #4 og høyre lykts pinne#6
Dette skulle etter min mening tilsi at ledningsnettet er helt og intakt. 7,5 A sikring i motorrom er hel - sjekket både visuelt og med motstandsmåling.
Begge AHL-enhetene har verdier lest av med Tech 2 i området:
Front Load Angle Sensor 43%
Rear Load Angle Sensor 53% (blinker innom på 33%)
Headlamp Levelling Motor 193
Calibration Value Front 43%
Calibration Value Rear 45%
Begge lastgiverne er nye og montert som vist på illustrasjoner i WIS.
Får ikke kalibrert med Tech2 siden "There is a fault code in the AHL system or the Load Angle Sensors are not within range (30%-70%)"
Feilkoder B3410 og B3420 er begge aktive - de lar seg ikke slette med Tech2/kommer igjen umiddelbart
Demonterte begge hovedlykter og åpnet kretskortene til styringsenhetene (ref.
http://www.grafen.se/web/Xenon/lad_5g_c.htm ). Stygg korrosjon på utsiden av pakningene på skallene og festeskruene, men blanke og fine komponenter og ikke synlige tegn på korrosjon på kretskortene - sjekket imidlertid ikke baksiden siden jeg da hadde måttet bore opp festene, og jeg kunne ikke se tegn etter fukt/korrosjon på oppsiden.
Jeg tror likevel at det må være feil på en av styringsenhetene som gir B3410 og B3420. Vurderer å bestille "ny brukt" fra hugger i UK,
Eller er det noe jeg har oversett?