Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
SaabLavtrykksTurbo
Innlegg: 5
Registrert: 03 jan 2016, 17:23
Bil: 2001 Saab 9-3 SE 2.0 lpt/aut.

Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av SaabLavtrykksTurbo » 17 jan 2016, 16:47

Bil: 2001 Saab 9-3 SE 2.0lpt 150 hp automat.

Problem:
Kort utgave:
Svakt venstre nærlys, ingen venstre fjernlys, venstre parkeringslys på når skal være av,ingen parkeringslys høyre side.

Lang utgave:
Venstre hovedlys på bilen min er skikkelig tullerusk om dagen. Høyre er helt ok med unntak av parklys er også borte.

Merket at fjernlyset var vekk samt litt svakt nærlys for et par korte uker siden. Melding om "Front light failure" i SID. Hjalp ikke å bytte pære.

Feilsøk hittil: Når jeg har lysbryter innstilt på kjørelys eller nærlys (pos. 0 og 2) så lyser nærlys svakt. Rart at også park-lys-pære lyser!. Har sjekket pærene, ok.

Har forsøkt bytte "Lamp Control Module", den oransje store i rele-boksen uten at det ser ut til å hjelpe.

En ting til: Tok ut low beam relay fra releboksen for å sjekke den litt, hadde den ute over natta, batteri flatt på morgenen. Batteri virker ok etter opplading med batterilader. Har heller ingen elekstriske problemer eller andre problemer ifm batteri og lading, dynamo.

Har forsøkt med elektronikkrens på polene på rele og kontakt, kan det ha gjort ting verre?

Bilen sto ute over natta uten nærlys-rele og ble tappet for strøm.

Jordingsfeil?
Feil i lysbryter i bilen (eller hva som styrer hvilke pærer som skal lyse)?
Lampemodulen likevel?

Edit: Kortet ned tekst ganske mye, fjernet masse tullball.
Sist redigert av SaabLavtrykksTurbo den 17 jan 2016, 23:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av Kato » 17 jan 2016, 22:44

Ja den var lang, ja :)
SaabLavtrykksTurbo skrev: - Startet med bortfall av fjernlys i jula på østlandet samt litt svakt nærlys. Melding om pære-fail i SID. Ok, bytta pære ved første anledning men etter 2 minutter fikk jeg på ny samme melding om "Front light failure" i SID.
Jeg har ikke noen tanker om dette ennå, men kan se litt på det i tilfelle du kan bekrefte at alt av lys fremme var OK inntil dette startet - og at høyre halv- og hellys lyser som det skal.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

SaabLavtrykksTurbo
Innlegg: 5
Registrert: 03 jan 2016, 17:23
Bil: 2001 Saab 9-3 SE 2.0 lpt/aut.

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av SaabLavtrykksTurbo » 17 jan 2016, 22:55

Kato skrev:Ja den var lang, ja :)
Skal se om jeg kan få korta den ned.
Kato skrev:
SaabLavtrykksTurbo skrev: - Startet med bortfall av fjernlys i jula på østlandet samt litt svakt nærlys. Melding om pære-fail i SID. Ok, bytta pære ved første anledning men etter 2 minutter fikk jeg på ny samme melding om "Front light failure" i SID.
Jeg har ikke noen tanker om dette ennå, men kan se litt på det i tilfelle du kan bekrefte at alt av lys fremme var OK inntil dette startet - og at høyre halv- og hellys lyser som det skal.
Ja, alt av lys der forran var fint og ok til jeg mistet fjernlyset (kan jo ha skjedd før det, men var da jeg merket det). Iom at alt ellers er ok har jeg ikke sett noe på det før nå. Nær og fjærn er helt ok på høyre side ja.
Takker for all hjelp men ikke gå ut av skoa dine for detta, i værste fall setter jeg bilen på verksted men det må vente littegranne. Selv om lys er viktig på kveldstid er det tross alt bagateller sammenlignet med startvansker og det der.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av Kato » 18 jan 2016, 12:11

Dette er en feil du burde kunne finne ut av, i tilfelle du har et multimeter for hånd. I denne bilen er spenningsforsyning av fremre lykter ganske beint fram, fra spenning via bryter og sikring til lamper. Det er værre i nyere 9-3, der spenningen styres av elektronikk.

Ja, i utgangspunktet kunne dette se ut som en jordfeil som da fører til spenning/strøm på avveier, men ettersom det er felles jord her burde også venstre blinklys ha problemer, noe du ikke har registrert(?). Jord til venstre lykt bør sjekkes uansett, ved måling av motstand i pinne #4 (BK ledning) i kontakta der, til et godt, uisolert punkt på chassis. Der bør det være <1 ohm.

Parkeringslys sjekkes, med bryter i parklysposisjon:
- Sjekk sikringene (i tilfelle det ikke allerede er gjort).
- Mål spenning i begge punktene på hver av sikringene #30 og - 29, hhv. venstre og høyre, i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er begge sikringene (og spenning) OK tar du ut #30 og ser om du da får parklys til høyre. Skjer ikke det, sjekkes pæra der (om så ikke er gjort). Gitt av hva du finner kommer nye idéer.

Nær- og fjernlys får spenning via lysbryter (dels), reléer, glødetrådsvakt og sikringer, i den "rekkefølgen". Sjekk:
- Sikringene.
- For (full) spenning i begge punktene på sikring #8 (venstre hellys) og #6 (venstre halvlys) i elsentralen i motorrommet (UEC). Glødetrådsvakta er en ikke ukjent synder, mye pga. loddinger som svikter. Denne har du jo skiftet, og har du (riktig) spenning på sikringene ligger feil(ene) utover mot lykta.

Vilken type elektronikkrens ble benyttet?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

SaabLavtrykksTurbo
Innlegg: 5
Registrert: 03 jan 2016, 17:23
Bil: 2001 Saab 9-3 SE 2.0 lpt/aut.

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av SaabLavtrykksTurbo » 18 jan 2016, 16:58

Kato skrev:Dette er en feil du burde kunne finne ut av, i tilfelle du har et multimeter for hånd. I denne bilen er spenningsforsyning av fremre lykter ganske beint fram, fra spenning via bryter og sikring til lamper. Det er værre i nyere 9-3, der spenningen styres av elektronikk.

Ja, i utgangspunktet kunne dette se ut som en jordfeil som da fører til spenning/strøm på avveier, men ettersom det er felles jord her burde også venstre blinklys ha problemer, noe du ikke har registrert(?). Jord til venstre lykt bør sjekkes uansett, ved måling av motstand i pinne #4 (BK ledning) i kontakta der, til et godt, uisolert punkt på chassis. Der bør det være <1 ohm.

Parkeringslys sjekkes, med bryter i parklysposisjon:
- Sjekk sikringene (i tilfelle det ikke allerede er gjort).
- Mål spenning i begge punktene på hver av sikringene #30 og - 29, hhv. venstre og høyre, i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er begge sikringene (og spenning) OK tar du ut #30 og ser om du da får parklys til høyre. Skjer ikke det, sjekkes pæra der (om så ikke er gjort). Gitt av hva du finner kommer nye idéer.

Nær- og fjernlys får spenning via lysbryter (dels), reléer, glødetrådsvakt og sikringer, i den "rekkefølgen". Sjekk:
- Sikringene.
- For (full) spenning i begge punktene på sikring #8 (venstre hellys) og #6 (venstre halvlys) i elsentralen i motorrommet (UEC). Glødetrådsvakta er en ikke ukjent synder, mye pga. loddinger som svikter. Denne har du jo skiftet, og har du (riktig) spenning på sikringene ligger feil(ene) utover mot lykta.

Vilken type elektronikkrens ble benyttet?
Skal få sjekka de punktene du listet opp idag eller i morgen så får vi se.
Med felles jord, er det felles jordingspunkt for venstre lamper - nær, fjern, park og blink og tilsvarende høyre side?
"Måle motstand i pinne #4 (BK ledning)" mener du da i den sokkelen som tres på pæra? Men den er vel tre-polet? Eller kontakta til lampekontrollen i rele-sentralen?
Sikringene skal jeg sjekke på nytt samt måle spenning.
ER så totaalt lost når det er strømfeil usj.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av Kato » 18 jan 2016, 18:44

Ja. det er ett, felles jordpunkt for disse lysene i venstre lykt, og på tilsvarende måte et annet for høyre lykt.

Kontakta er den som "går inn" til lykta, er fire-polet, og det her jord kommer inn fra jordpunktet på chassis.

Lost eller ikke lost - det er så mye enklere når man sitter med Workshop Information System (WIS) på skjermen :)

Lykke til.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

SaabLavtrykksTurbo
Innlegg: 5
Registrert: 03 jan 2016, 17:23
Bil: 2001 Saab 9-3 SE 2.0 lpt/aut.

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av SaabLavtrykksTurbo » 18 jan 2016, 19:06

Kato skrev:Ja. det er ett, felles jordpunkt for disse lysene i venstre lykt, og på tilsvarende måte et annet for høyre lykt.

Kontakta er den som "går inn" til lykta, er fire-polet, og det her jord kommer inn fra jordpunktet på chassis.

Lost eller ikke lost - det er så mye enklere når man sitter med Workshop Information System (WIS) på skjermen :)

Lykke til.
Takker for svar og tålmodigheten hehe, skjønner litt mere nå.
Men det jordingspunktet skal jeg finne nå som jeg vet hvor jeg skal lete.

buffalobill421
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2015, 14:26
Bil: Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 2001 2.0lpt/aut - Problemer med venstre frontlykt.

Legg inn av buffalobill421 » 18 jun 2016, 12:57

Hei,
Fant du ut hva som foråsaket problemet?

Jeg har samme problem selv på min 9-3 (2000)

Er dette en feil som kan gjøre at bilen min ikke blir EU-godkjent?

Svar