Problemer med sentrallås

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Alexbruce010
Innlegg: 6
Registrert: 27 jan 2016, 06:43
Navn: Alex Midtflå
Bil: 98 Saab 9-5 2.0t

Problemer med sentrallås

Legg inn av Alexbruce010 » 27 jan 2016, 06:52

Hallo!
Lurer på om noen kan hjelpe meg med hva som er galt med sentrallåsen på min 1998 9-5?
Fjernkontrollen fungerer bare på høyre bakdør og koffertlokk. Knappen inne i bilen går også bare på høyre bakdør. Med nøkkelen i låsen på førerdøra funker den på førerdør og høyre bakdør.. har leita og sjekket om det er noen ledninger som har gnagd seg, men alle er fine..
98 Saab 9-5 :mrgreen:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Kato » 27 jan 2016, 20:34

Jeg kan vel ikke hjelpe slik umiddelbart, da dette med at førerdøra reagerer med nøkkelbetjening skaper litt hodebry.

Fjernkontroll, knapp i midtkonsoll og nøkkel i lås på førerdøra har hver sin inngang til Theft Warning and Integrated Central Electronics (TWICE), men utstyring av lås i dørene har samme utgang fra denne uansett hvordan sentrallåsen styres. I tilfelle låsen i førerdøra ikke hadde reagert på opplåsing med nøkkel, hadde mitt tips vært tre stk. defekte låsmotorer (og/eller mikrobrytere), eller kabling. Fungerer dette med førerdøra og nøkkel alltid, er det (litt) tilfeldig? Og: Oppstod problemet med de tre kranglevorne dørerne samtidig?

Om du ikke allerede har prøvd det, er kanskje en tanke å koble fra batteriet i noen minutter for å "nullstille" TWICE for å se om det endrer noe.

Så ligger jo TWICE litt utsatt til, under førerstolen, med tanke på vann/korrosjon i enheten eller kanskje helst i kontakta.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Alexbruce010
Innlegg: 6
Registrert: 27 jan 2016, 06:43
Navn: Alex Midtflå
Bil: 98 Saab 9-5 2.0t

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Alexbruce010 » 28 jan 2016, 06:44

Kato skrev:Jeg kan vel ikke hjelpe slik umiddelbart, da dette med at førerdøra reagerer med nøkkelbetjening skaper litt hodebry.

Fjernkontroll, knapp i midtkonsoll og nøkkel i lås på førerdøra har hver sin inngang til Theft Warning and Integrated Central Electronics (TWICE), men utstyring av lås i dørene har samme utgang fra denne uansett hvordan sentrallåsen styres. I tilfelle låsen i førerdøra ikke hadde reagert på opplåsing med nøkkel, hadde mitt tips vært tre stk. defekte låsmotorer (og/eller mikrobrytere), eller kabling. Fungerer dette med førerdøra og nøkkel alltid, er det (litt) tilfeldig? Og: Oppstod problemet med de tre kranglevorne dørerne samtidig?

Om du ikke allerede har prøvd det, er kanskje en tanke å koble fra batteriet i noen minutter for å "nullstille" TWICE for å se om det endrer noe.

Så ligger jo TWICE litt utsatt til, under førerstolen, med tanke på vann/korrosjon i enheten eller kanskje helst i kontakta.

Takk for hjelp :)

Førerdøra låser alltid opp høyre bakdør samtidlig, det som forvirra meg mest også.. veit ikke om alle dørene søutta samtidlig, da jeg nylig har kjøpt bilen.. :)

Skal prøve å koble fra batteri noen minutter, funker ikke det så skal jeg ta ut enheten og se på den :)
98 Saab 9-5 :mrgreen:

Alexbruce010
Innlegg: 6
Registrert: 27 jan 2016, 06:43
Navn: Alex Midtflå
Bil: 98 Saab 9-5 2.0t

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Alexbruce010 » 28 jan 2016, 20:17

Å koble ut batteriet noen minutter hjalp ikke.. men jeg har ingen feilmeldinger i dash? Så skjønner ikke at det kan være TWICE enheten heller? :s
98 Saab 9-5 :mrgreen:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Kato » 28 jan 2016, 23:10

Da er det nå i alle fall prøvd.

Jeg var dum nok til å sjekke hvilke feilkoder (DTCs) som kan settes når TWICE har det vondt, og fant fire slike, hvorav B1510, "Kraftjord Saknas" KUNNE ha vært interessant ettersom listet feilsymptom er: "Centrallåset fungerar ej.". Nå fungerer jo sentrallåset på et vis, så en slik feil er vel kanskje ikke relevant her.

Jeg har ingen gode forslag på veien videre, men ett forsøk kunne være en sjekk av gjennomgang av kabling og motor m/microbryter på venstre siden bak. Dette krever "bare" demontering av kledning på B-stolpen, for å få tilgang til kontakta som forsyner døra med spenning til vindusheiser, innstegsbelysning og lås, samt audio til ev. høyttaler. I tilfelle dette er i orden, kan vel mistanken rettes mot TWICE og kontakta der, men denne er ikke så lett tilgjengelig.

Hvilke ledninger er det du har sjekket?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Alexbruce010
Innlegg: 6
Registrert: 27 jan 2016, 06:43
Navn: Alex Midtflå
Bil: 98 Saab 9-5 2.0t

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Alexbruce010 » 02 feb 2016, 06:08

Har bare sjekket ledninger mellom stolper og dører, har ikke hatt mulighet til noe mer enda..
Men tusen takk for hjelp, det her skal sjekkes ut :)
98 Saab 9-5 :mrgreen:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Kato » 02 feb 2016, 14:01

Kommer du så langt at du får "ohmet" for gjennomgang i venstre dørs motor, måler du i pinnene #8 (BU/YE ledning) og -10 (GN/YE), i kontakta til ledningen som ved dørstolpen går ut i døra. Her er det vel 2 - til 3 ohm når døra er ulåst. Sjekk også pinnene #9 (RD/WH) og -10, som da skal være uendelig.

Stemmer disse målingene KAN problemet heller ligge imot / i TWICE, enn i de låsmotorene som har problemer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Alexbruce010
Innlegg: 6
Registrert: 27 jan 2016, 06:43
Navn: Alex Midtflå
Bil: 98 Saab 9-5 2.0t

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Alexbruce010 » 25 feb 2016, 10:08

Har ohmet BU/YE til 0.6.. RD/WH ble ohmet til 1.6.. Hvor kan problemet her ligge? :(
98 Saab 9-5 :mrgreen:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problemer med sentrallås

Legg inn av Kato » 25 feb 2016, 14:45

I tilfelle BU/YE (pinne #8) ble målt til 0,6 Ω mot GN/YE (-10), samt at RD/WH (-9) da ble målt til 1,6 Ω mot GN/YE, med opplåst dør, tyder dette på at det er "krøll" med mikrobryteren i låsenheten. Denne bryteren benyttes for å snu strømretningen for åpning/lukking av døra.

Den første målingen, som er igjennom motorviklingen, burde ha vært ca. 3 Ω og den andre uendelig.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar