Skifte xenonpærer foran

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
tyggis
Innlegg: 29
Registrert: 10 apr 2009, 08:47
Kontakt:

Skifte xenonpærer foran

Legg inn av tyggis » 06 feb 2016, 22:50

Det står i manualen at man skal ta bilen til verksted for å skifte xenonpærer, skjønner ikke helt hvorfor. Er det ikke bare å nappe ut den gamle pæra og dytte inn ny?
Nå skal det sies at jeg nappet ut den gamle pæra, men fikk ikke dyttet den nye inn igjen...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Skifte xenonpærer foran

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 feb 2016, 23:20

Ingen grunn til å reise til verkstedet, men kan vere litt vanskelig å få demontere/montere pga plassen, sikkert derfor dei skriv det slik.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Skifte xenonpærer foran

Legg inn av Helge » 07 feb 2016, 01:47

Alle bilprodusenter tar utgangspunkt i at alle som kjøper bil har gått på BI og knapt vet hva en xenonpære er.

Funfact:
Bugatti Veyron er skrudd sammen på en slik måte at det eneste eieren kan gjøre er å peile oljen. Skal du gjøre noe med bilen må du ta den med til et Bugatti-verksted. Bor du for langt unna sender Bugatti en mekaniker hjem til deg.
Andre produsenter driver med lignende ting. De bruker egenutviklede bolter osv for å hindre deg i å kunne skru på bilen selv.
F.eks brukte Cadillac en unik oljeplugg. Så hvis du skulle skifte olje måtte du til et GM-verksted.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

tyggis
Innlegg: 29
Registrert: 10 apr 2009, 08:47
Kontakt:

Re: Skifte xenonpærer foran

Legg inn av tyggis » 07 feb 2016, 10:41

På min 2008 modell så holdes pæra kun på plass av en del metallfjærer som klemmer innover på pæra fra alle fire sider, det er ikke noe annet, som det var på min gamle 2001, der var det en metallsak som trykket pæra innover, det var ikke Xenon da.
Det er det å få pæra på plass som jeg ikke helt får til, liten plass ja. Skulle gjerne sett en video, men fant ikke noe på Youtube.
Har tatt ut batteriet.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Skifte xenonpærer foran

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 feb 2016, 11:45

tyggis skrev:På min 2008 modell så holdes pæra kun på plass av en del metallfjærer som klemmer innover på pæra fra alle fire sider, det er ikke noe annet, som det var på min gamle 2001, der var det en metallsak som trykket pæra innover, det var ikke Xenon da.
Det er det å få pæra på plass som jeg ikke helt får til, liten plass ja. Skulle gjerne sett en video, men fant ikke noe på Youtube.
Har tatt ut batteriet.
Kva bil snakkar vi om? 9-3 eller 9-5?
på 9-3 skal en dreie lampa 1/4 medurs for å montere den, på 9-5 er det en pinne på kvar side av lampa som skal vridast medurs når lampa skal monterast. I begge tilfelle set du lampa rett inn og vrir på enten lampa eller pinnane avhengig av modell.
På 9-3 er det i tillegg mulig å dele lampa og tendaren.

tyggis
Innlegg: 29
Registrert: 10 apr 2009, 08:47
Kontakt:

Re: Skifte xenonpærer foran

Legg inn av tyggis » 07 feb 2016, 19:20

9-5.

Ok takk, skal sjekke det.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Skifte xenonpærer foran

Legg inn av Mickey1500 » 11 mar 2016, 14:15

tyggis skrev:På min 2008 modell så holdes pæra kun på plass av en del metallfjærer som klemmer innover på pæra fra alle fire sider, det er ikke noe annet, som det var på min gamle 2001, der var det en metallsak som trykket pæra innover, det var ikke Xenon da.
Det er det å få pæra på plass som jeg ikke helt får til, liten plass ja. Skulle gjerne sett en video, men fant ikke noe på Youtube.
Har tatt ut batteriet.

Her er en veldig god og forklarende video.. De fleste videoene til den svenske karen her er toppers.. :)

https://www.youtube.com/watch?v=XJOo1lVJUuc
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Svar