Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 19 feb 2016, 21:08

Jeg sliter med å starte bilen. Det er helt dødt når jeg vrir om nøkkelen, men den kan plutselig komme etter at jeg har holdt nøkkelen i startpossisjon i alt fra 2 sekunder til 2 minutter. Jeg har byttet batteri, startmotor, startrelee, tenningsbryter og bryteren som gir beskjed hvilket gir bilen står i. Kan noen hjelpe....

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av Kato » 20 feb 2016, 00:24

Du har jo skiftet relevante komponenter i startkretsen så her gjenstår lednings- og immobiliseringssvikt som to mulige feilkilder. Tilkoblingspunkter ifm. ledninger er rørt ved i og med skifte av komponenter, så sjekk av dette kan vel settes litt på vent.

Det er "Theft Warning & Integrated Central Electronics" (TWICE) som sørger for immobilisering/"mobilisering" av startkretsen, ved at denne jorder spolen på startreléet ved start. Dette er litt vanskelig å måle når reléet trekkes ut for tilgang til sokkelen, slik utgangen fra TWICE er. Men plusspenningen til reléet kan måles i pinne #4 (86) i sokkelen, i forhold til et uisolert punkt på chassis (jord). Denne skal komme umiddelbart når tenningsnøkkelen vris til startposisjonen; i tilfelle den ikke gjør det ligger feilen tilbake igjennom "girbryter", tenninngsnøkkel etc. Er dette i orden, er problemet mest sannsynlig på TWICE-siden.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av na_X » 20 feb 2016, 19:24

Når det er helt dødt, så regner jeg med du tenker på at det ikke blir lys, og at startmotoren ikke går i det hele tatt?
Kan være noe med ledningsnettet, jordingsfeil eller opp-eiret/brudd. Om tenningen går på så kan det hende det lar seg å sette bedre diagnose med Tech2.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 24 feb 2016, 22:46

Kato skrev:Du har jo skiftet relevante komponenter i startkretsen så her gjenstår lednings- og immobiliseringssvikt som to mulige feilkilder. Tilkoblingspunkter ifm. ledninger er rørt ved i og med skifte av komponenter, så sjekk av dette kan vel settes litt på vent.

Det er "Theft Warning & Integrated Central Electronics" (TWICE) som sørger for immobilisering/"mobilisering" av startkretsen, ved at denne jorder spolen på startreléet ved start. Dette er litt vanskelig å måle når reléet trekkes ut for tilgang til sokkelen, slik utgangen fra TWICE er. Men plusspenningen til reléet kan måles i pinne #4 (86) i sokkelen, i forhold til et uisolert punkt på chassis (jord). Denne skal komme umiddelbart når tenningsnøkkelen vris til startposisjonen; i tilfelle den ikke gjør det ligger feilen tilbake igjennom "girbryter", tenninngsnøkkel etc. Er dette i orden, er problemet mest sannsynlig på TWICE-siden.
Tusen takk for svar :) Dette var litt gresk for meg, men jeg skal få en til å hjelpe meg å tyde det. Har vurdet om jeg skal kjøpe en startknapp på biltema for å prøve om det kan funke. Jeg har en følelse at problemet sitter veldig lokalt, for noen ganger når jeg "kakker" nøkkelen ned mens jeg holder den i "start", starter bilen. Bilen har vært fire ganger på "Saab-verksted" uten at de har klart å fikse feilen eller har noen formening om hva det kan være...

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 24 feb 2016, 22:52

na_X skrev:Når det er helt dødt, så regner jeg med du tenker på at det ikke blir lys, og at startmotoren ikke går i det hele tatt?
Kan være noe med ledningsnettet, jordingsfeil eller opp-eiret/brudd. Om tenningen går på så kan det hende det lar seg å sette bedre diagnose med Tech2.
Tusen takk for svar :) Det blir lys og alt virker som normalt, men den vil ikke starte. Den har vært på "Saab-verksted" fire ganger og de har byttet ut de fleste komponentene, så jeg håper de sjekket kontaktene i forbindelse med det... men man vet jo aldri... Vet ikke helt hva du mener med diagnosen, men det skal jeg finne ut. Tusen takk for hjelp :)

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 24 feb 2016, 23:00

Kato skrev:Du har jo skiftet relevante komponenter i startkretsen så her gjenstår lednings- og immobiliseringssvikt som to mulige feilkilder. Tilkoblingspunkter ifm. ledninger er rørt ved i og med skifte av komponenter, så sjekk av dette kan vel settes litt på vent.

Det er "Theft Warning & Integrated Central Electronics" (TWICE) som sørger for immobilisering/"mobilisering" av startkretsen, ved at denne jorder spolen på startreléet ved start. Dette er litt vanskelig å måle når reléet trekkes ut for tilgang til sokkelen, slik utgangen fra TWICE er. Men plusspenningen til reléet kan måles i pinne #4 (86) i sokkelen, i forhold til et uisolert punkt på chassis (jord). Denne skal komme umiddelbart når tenningsnøkkelen vris til startposisjonen; i tilfelle den ikke gjør det ligger feilen tilbake igjennom "girbryter", tenninngsnøkkel etc. Er dette i orden, er problemet mest sannsynlig på TWICE-siden.
Hei igjen Kato :) Leste svaret ditt igjen og begynte å tenke... Twice... er det tyverisikringen? Det har kommet opp en feilmelding om at "Støldskydd ur funktion" (tyverisikring ute av funksjon). Det har vært slik siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av Kato » 25 feb 2016, 15:30

Jeg syns nå din forståelse av gresk er ganske god :) - immobiliseringen ER en del av tyverisikringen, som igjen er en del av TWICE. Dette fungerer slik at koden i nøkkelen er spesifikk for din bil, og bli lest av mottakeren/antenneenheten som er den delen som sitter over/rundt tenningslåset. Denne koden blir sendt til TWICE over ledning(er) som da dekoder den og ev. godkjenner den. Først når den gjør det, vil TWICE jorde startreléet.

Så er da spørsmålet, siden "når jeg "kakker" nøkkelen ned mens jeg holder den i "start"," om dette også pirker i ev. feil i kontakta eller tilledningene til antenneenheten. Spesielt jordforbindelsen kan være å mistenke, som går til chassis utenom TWICE, og er lett å måle om du har tilgang til et multimeter.
Sist redigert av Kato den 25 feb 2016, 16:20, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 25 feb 2016, 16:09

Kato skrev:Jeg syns nå din forståelse av gresk er ganske god :) - immobiliseringen ER en del av tyverisikringen, som igjen er en del av TWICE. Dette fungerer slik at koden i nøkkelen er spesifikk for din bil, og bli lest av mottakeren/antenneenheten som er den delen som sitter over/rundt tenningslåset. Denne koden blir sendt til TWICE over ledning(er) som da dekoder den og ev. godkjenner den. Først når den gjør den det, vil TWICE jorde startreléet.

Så er da spørsmålet, siden "når jeg "kakker" nøkkelen ned mens jeg holder den i "start"," om dette også pirker i ev. feil i kontakta eller tilledningene til antenneenheten. Spesielt jordforbindelsen kan være å mistenke, som går til chassis utenom TWICE, og er lett å måle om du har tilgang til et multimeter.
Tusen takk for rask tilbakemelding :-) Dette skal jeg sjekke ut. Var aldri et tema i samtale med verksted... Er det mulig å omgå "twice'en"?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: RE: Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av Kato » 25 feb 2016, 20:01

Det er ingen "formell" måte å omgå TWICE på når det gjelder immobilisering, det må i så tilfelle lurekobling(er) til, noe jeg ikke vil foreslå. Jeg ville nok først prøve å sjekke ut dette rundt - og selve antenneenheten.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 25 feb 2016, 20:14

Kato skrev:Det er ingen "formell" måte å omgå TWICE på når det gjelder immobilisering, det må i så tilfelle lurekobling(er) til, noe jeg ikke vil foreslå. Jeg ville nok først prøve å sjekke ut dette rundt - og selve antenneenheten.
Den er god [WHITE SMILING FACE] Antennen er den "klossen" øverst på tenningen hvor det står Off, On og Start? Er den mulig å dra opp uten å skru? Jeg har prøvd å dra i den, det er litt bevegelse, men jeg tør ikke dra så hardt i tilfelle...

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av Kato » 25 feb 2016, 20:27

Ja, det er den. Vri den litt med sola til den stopper og trekk den da rett opp.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 25 feb 2016, 20:31

Kato skrev:Ja, det er den. Vri den litt med sola til den stopper og trekk den da rett opp.
Tusen takk for all hjelp. Nå har jeg litt å teste ut :-)

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av CapeFL » 06 mar 2016, 10:32

Hei

Jeg hiver meg på tråden din da jeg sliter med eksakt samme problem, samme år, automat...
Har også lett endel etter feilen uten å bli veldig mye klokere.

Har du funnet feilen?
Du skriver at du har byttet tenningsbryter.
Hva legger du i det? Hele tenningsbryteren, med både der nøkkelen går inn og underdelen?

Jeg skjønner ikke annet enn at det må være vakkel/dårlig kontakt i styrestrømmen ett eller annet sted.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

satsbjarne
Innlegg: 13
Registrert: 19 feb 2016, 20:55

Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av satsbjarne » 06 mar 2016, 11:19

CapeFL skrev:Hei

Jeg hiver meg på tråden din da jeg sliter med eksakt samme problem, samme år, automat...
Har også lett endel etter feilen uten å bli veldig mye klokere.

Har du funnet feilen?
Du skriver at du har byttet tenningsbryter.
Hva legger du i det? Hele tenningsbryteren, med både der nøkkelen går inn og underdelen?

Jeg skjønner ikke annet enn at det må være vakkel/dårlig kontakt i styrestrømmen ett eller annet sted.
Hei
Etter å ha hatt bilen inne på verksted 4 ganger og brukt 30 000,- uten å finne feilen, begynte jeg mine egne undersøkelser. Derfor denne posten.

For å ta det viktigste først; Nei, feilen er ikke fikset, men jeg har funnet ut en god del...

Jeg har byttet tenningsbryteren, ikke sylinderen som nøkkelen går inn i. Jeg ba om å få den gamle tenningsbryterer da de skiftet den, og den så ut som den var splitter ny. Låssylinderen er kun mekanisk, så "foreløpig" tror jeg ikke den har noe med saken å gjøre.

Jeg jobber nå ut i fra teorien at det er strøm eller "software" relatert. Jeg har byttet alt som inngår i starterens strømkrets, (tenningsbryter, startmotor, startrelė og automatgirbryteren), bortsett fra Twice-enheten (startsperren) Jeg har en mistanke om at det kan være den. Siden den koster 9000-, for kun den delen. Prøver jeg ut en annen teori først...

Ut i fra det jeg har funnet ut på nettet, er ikke dette en uvanlig feil på denne bilen. Det er visstnok relatert til bilalarmen. Den har to batterier som visstnok kun varer i ca 10 år. Bilalarmen min fungerer ikke og det står "Støldskydd ur funktion" i SID-displayet når jeg vrir om tenningsnøkkelen.

Jeg har nå bestilt 2 stk batterier på Ebay for 90,- og har tenkt å skifte dem ut. Det er en video på youtube som viser hvordan du bytter hele enheten: https://youtu.be/DLgGyRSxOaQ men jeg tenkte jeg først ville prøve å bare bytte batteriene inne i enheten.

Hvordan er bilalarmen din? Får du samme feilmelding i displayet?

Beklager langt svar, men feilen har irritert meg noe grenseløst i lang tid, så jeg blir litt engasjert...

Bjarne

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: RE: Re: Har problemer med tenningen på min saab 95 2T 2005 aut.

Legg inn av Kato » 06 mar 2016, 13:16

Mht. sirenemodulen (om den nå kanskje ikke er årsaken til problemet med tenningen), så er det rett at det i WIS refereres til 10 års levetid for batteriene. Men erfaring viser tilsynelatende også at det er problemer med (uttørkede) kondensatorer der, og ikke minst loddinger. Ref. to lenker (det har forsvunnet bilder i den ene):

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... =Capacitor

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... med-bilder
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar