Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
EspenF
Innlegg: 5
Registrert: 17 mar 2016, 20:25
Navn: Espen Fønhus
Bil: SAAB 9-3 2004 1,8 Bensik 122HK

Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Legg inn av EspenF » 08 apr 2016, 06:46

Hei! Har et litt rart problem med cruise controlen på min SAAB 9-3. Når jeg har skrudd på cruise controlen og låst den på f. Eks 80km/t og jeg skrur opp volumet på multifunksjonsrattet, skrur cruise controlen seg av? Noen som har noen forslag til hva som kan være problemet?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Legg inn av Kato » 08 apr 2016, 13:52

Dette er en noe uvanlig kombinasjon av feil.

Fellesnevner for begge disse funksjonene er "rattmodulen", Column Integration Module (CIM). Volumkontrollen går til CIM via sleperinger, som ved problemer gir "luftpose-", volum-, hornfeil etc. Cruisekontrollen er derimot kablet direkte til CIM, så det kan i utgangspunktet virke som om det er "noe" i CIM som krøller dette til.

Kanskje kan noen tilleggsopplysninger peke mer konkret på hvor feilen ligger:

- Dukket problemet opp etter at noe spesielt var gjort med bilen, slik som batteriskifte, bytte av CIM eller ratt etc.?

- Faller cruisekontrollen også ut når du justerer NED volumet, bruker horn eller andre knapper oppe på rattet?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

EspenF
Innlegg: 5
Registrert: 17 mar 2016, 20:25
Navn: Espen Fønhus
Bil: SAAB 9-3 2004 1,8 Bensik 122HK

Re: Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Legg inn av EspenF » 08 apr 2016, 14:36

Jeg merket dette for et par dager siden, og har bare hatt bilen i et halvt år. Etter det jeg har funnet ut, så skrur den bare av cruise controlen når jeg skrur opp volum, ikke ned eller noen andre knapper på rattet.
Eneste jeg har gjort på bilen er at jeg byttet sikkerhetsbelte for ca 2 mnd siden.

Edit: Vil påpeke at cruise controlen ikke skrur seg fysisk av, den bare slutter å låse seg på den farten jeg har sett den til.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Legg inn av Kato » 08 apr 2016, 15:24

Kan du da ha overtatt bilen med dette fenomenet inkludert?

Dette at fartsholderen "slipper" settingen, slik som ved bremsing, er en funksjonalitet den har ved enkelte satte feilkoder, men altså ikke pga. volumknappen. Jeg går ut ifra, når jeg ser litt videre på dette, at det er helt sikkert at ingen av de andre knappene på rattet, eller noe annet du kan tenke på, fører til dette.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

EspenF
Innlegg: 5
Registrert: 17 mar 2016, 20:25
Navn: Espen Fønhus
Bil: SAAB 9-3 2004 1,8 Bensik 122HK

Re: Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Legg inn av EspenF » 08 apr 2016, 16:54

Godt mulig at jeg har hatt denne feilen i hele mitt eierskap, er ikke så ofte jeg bruker knappene på multifunskjonsrattet.
Tok en kjøretur i sted, og enkelte ganger skrur cruise controlen seg av og når jeg skrur ned volumet, men altså ikke hver gang...? Er jo ikke noe problem, ble bare nysgjerrig på hvorfor dette skjer:)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Cruise Control problem med min SAAB 9-3 2004

Legg inn av Kato » 09 apr 2016, 11:00

Nysgjerrig ble jeg også, men har desverre ikke funnet en rasjonal forklaring på fenomenet.

Det at dette tilsynelatende ikke er konsistent ("volum ned - ikke alltid") peker i retning av vakkelkontakt ifm. jord eller spenningstilførsel, eller det kunne ha vært et signal som ble indusert (overlagret) i tilledningene til fartsholderen. Det første ikke er helt enkelt å "trace" og dette siste er minst sannsynling da logikken til knappene på rattet baseres på jord og 5V. Rent teoretisk kan ruskete kontakter skape transienter når de slutter/åpner, men dette gjelder helst kontakter som overfører mye energi, noe som ikke er tilfelle her.

"Sleperingene" i din bil er ikke dette i vanlig, fysisk forstand, men er spiralformet ledninger som er festet i begge ender og ikke en kommutator med fjærer. De siste blir ofte "ruskete" og skaper da kontaktproblemer. En kunne jo tenke seg at det har oppstått vakkel i (to) spiral(er) her, men da skulle også justering av volum ha vært "vakkelvorent".

Hadde fenomenet vært konsistent, kunne en nullstilling av CIM kanskje ha vært ett forsøk, ved å trekke sikring #2 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet i noen minutter, men i tilfelle batteriet var frakoblet under skifte av sikkerheltsbeltet, er dette allerede forsøkt.

Sorry :(
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar