Setekobling, 02 vs 04

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Okeyda » 10 jul 2016, 16:19

Hei,

Har satt seter fra en 2004-modell i min 2002 9-5. Airbag-lampe lyser. På Saab fikk jeg beskjed om at disse årsmodellene var koblet litt forskjellig (noe med en seteposisjons-sensor).

Jeg har sjekket ledningene til pluggene på begge sete-parene, se link. Det er vel de to ledningene i pos. 21 og innenfor som er årsaken.

Noen tips om hvordan jeg løser denne...?

https://www.dropbox.com/s/vz5xekmv5gzm1 ... 2.png?dl=0

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Kato » 11 jul 2016, 21:59

Jeg burde vel egentlig avholde meg fra å svare, som den glade amatør, på noe som har med dette sikkerhetssystemet å gjøre, men ble litt nysgjerrig på hva forskjellene kunne være. Forslag til løsning har jeg derimot ikke.

Etter "dypdykk" i WIS og EPC, viser det seg at setene til MY2004 og -2005 har i luftputesystemet (SRS) ikke sensor for seteposisjon, noe øvrige modellår har. Denne har en viktig funksjon, idet luftputer blir utløst tidligere når stolen er skjøvet langt nok fram, en funksjon som du nå har "skiftet deg bort fra".

Du har nå altså en degradert funksjon ifm. SRS-systemet, og årsaken til at airbag-lampa lyser er nok at styringsmodulen ikke "leser" forventet strømverdi fra seteposisjonene, og da setter feilkode(r). Slukking av lyset kunne kanskje gjøres ved montering av "løstliggende" sensorer - IKKE ANBEFALT!, eller i tilfelle man ved Tech 2 kan deaktivere at styringsenheten skal føle på disse to inngangene. Dette siste kan kanskje noen på forumet svare på om er mulig eller ikke, eller i allefall en tidligere Saab-forhandler.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Okeyda » 11 jul 2016, 23:18

Takk for svar.
Jeg var på Saab rett etter setebytte og prøvde å få slått av varsellampen.
Ble fortalt om koblingsforskjellen, men ikke noe om at dette kunne programmeres bort.
Skal spørre dem spesifikt om det (hvis ingen her vet?).

Har de gamle setene fortsatt, tenkte jeg skulle følge de to ledningene og se hva som er i andre enden.
Kanskje disse komponentene kan transplanteres til de nye setene.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jul 2016, 00:20

Det skal gå å flytte over sensoren som har med seteposisjoben å gjere til dei nye stolane, eg hadde iaf gjordt det. Er vel flrire i klubben som har gjordt det når dei har bttta innredning. Pinnane til sensoren tek du jo bere ut av 02-stolane og flyttar til samma posisjon på 04 stolane slik skjemaet ditt viser. Ellers er det jo å finne ut av forskjellen på ledninga på høgrestolen mest sansynlig er det berre fargen som er bytta utan at funksjonen er forandra, men det fordrar jo eit koplingsskjema for å finne ut av.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Okeyda » 12 jul 2016, 00:45

Høres lovende ut, takk.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Kato » 12 jul 2016, 10:01

En forutsetning for å få tilbake funksjonaliteten som følger seteposisjonssensorene, er at bytte av setene medførte at dette ble utført på en slik måte at magnetstripene fortsatt er i bilen, eller kan monteres.

Det er disse som sørger for variabel strøm vs. posisjon, og enten de er originalt montert eller KAN ettermonteres om det er nødvendig, kan dette ifm. ettermontering av sensorer betinge kontroll/kalibrering av systemet for korrekt strømsetting ved en bestemt posisjon.

PS. Fargekodene på kontaktoversiktene på vedlegget ditt, er ganske ulike de som er gitt i WIS både for MY2002 og -2004.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Okeyda » 12 jul 2016, 11:32

OK. Har ikke sjekket gulvskinnene, men det var ingen løse deler ved setebytte. Går ut fra at disse komponentene fortsatt er på plass.

Rart med fargene. Men har vel opplevd andre tilfeller også der skjema og virkelighet ikke samsvarer helt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jul 2016, 12:18

Er iaf fleire som har gjordt dette i klubben, mellom anna Eimund veit eg har flytta over sensorane og fått det funksjonabelt.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: RE: Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Kristian N2215 » 17 jul 2016, 22:20

Kato skrev:Etter et dypdykk i WIS og EPC, viser det seg at setene til MY2004 og -2005 har i luftputesystemet (SRS) ikke sensor for seteposisjon, noe øvrige modellår har.
Når du sier øvrige årsmodeller, inkluderer det også 06-10? Har seter fra en 07 jeg skulle hatt inn i et 02.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Børre N17 » 18 jul 2016, 07:32

07 har sensor på skinna. ;-)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: RE: Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Kristian N2215 » 18 jul 2016, 08:07

Børre N17 skrev:07 har sensor på skinna. ;-)
Puuh! Da blir det en relativt enkel oppgradering fra manuelt 02 halvskinn til 07 helskinn, med el, minne, ventilasjon og varme i baksetet :D
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Okeyda » 24 mai 2018, 14:42

Hei igjen,

Da har jeg byttet understell på setene, dvs. flyttet skinnene (med sensor) fra de originale '02-seter over på '04-setene.

Gjorde det først på passasjersetet, monterte det og tada! ingen airbag-lampe.
Så byttet jeg på førersete, monterte det og... airbag-lampen lyste.
Flyttet skinnene tilbake til originalt førersete, monterte det, og... airbag-lampe lyste.

Hva nå? Nå lyser lampen uansett. Kan sensor ha fått en smell? Koblet ikke fra batteriet når jeg holdt på, kan det ha trigget feilmelding?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Helge » 24 mai 2018, 15:19

Hvis du ikke koblet fra batteriet må du slette feilkode med Tech2.
Og jobbe med airbag uten å koble fra batteri er risikosport.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Okeyda » 24 mai 2018, 15:25

OK, takk for svar. Vi glade amatører lærer sakte men sikkert...

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Setekobling, 02 vs 04

Legg inn av Helge » 24 mai 2018, 15:32

En kompis lærte "the hard way" når aibagen gikk av mens han drev å skrudde på den.
Nå kobler han alltid fra batteriet. ;)
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar